Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
#1485825
Min 245 77 b21A visar för hög kylvätsketemp och tror även tankmätaren visar fel.

Har bytt termostat och kylvätsketemperaturgivare. Efter annan tråd i detta forum har jag förstått det som att det kan vara spänningsstabilisatorn som sitter baktill instrumenthuset som är paj. Vart får jag tag på denna? Läste nått också om att det gick att köpa någon billigare komponent som nästan passade, någon som har koll på detta får gärna utveckla

MVH / Andreas
#1486038
Ja, det är rätt. 240 hade tre flatstift. Tidiga 140 hade bara två stift och jord genom plåthöljet.
Om man av någon anledning skulle öppna en sådan plåtdosa så skulle man finna att det sitter en sådan IC-krets (ELFA 73-092-63) i den. Senare 240 från åttiotalet någon gång har man slopat plåtdosan och IC-kretsen sitter i en hållare direkt på kretskortet.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]