Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486003
Sorry. Inser nu att jag var lite otydlig.
Jag har läst av med felkodsläsare och fick felkod: Clutch Pedal Position Sensor.

Första gången jag gjorde detta i höstas så fick jag samma felkod. Då bytte jag pedallägesgivare.
Bara någon vecka senare kom meddelande tillbaka och jag läste nu av igen med felkodsläsare.
Samma felkod igen.

Jag misstänker att det var så att det kanske inte var fel på givaren utan kanske något annat på vägen mot givaren? Glapp någonstans eller kanske något annat?

Några idéer??
av jlu
#1493567
Intressant. Min far har exakt samma felkod på sin bil (enligt verkstad).
Volvo skrev i felsökning de fått denna felkod och då provat byta givare och felet kvarstår. Nästa steg var att byta motorstyrenhet som min far tackade nej till.

Jag har köpt en Dice felkodsläsare. Ska ta hem bilen och felsöka. Bilen är också en 140hk manuell 2005a. Undrar om inte detta Motorsystem service erfodras kommit intermittent ganska länge. Plus att srs airbag tänts 2 ggr, en gång för ett halvår sen och en gång för 10 år sen, båda efter jag försökt läsa ut/nolla Motorsystem service erfodras med en generisk felkodsläsare.
av JoelV
#1494976
Jag följer denna tråd med intresse. Har samma fel på min -04 och har bytt kopplingsensorn fyra gånger. Det håller då kanske tre, fyra månader så får jag samma felkod igen. Då bytte jag kopplingscylindern då jag trodde att den kanske läckte olja på sensorn. Det har ej hjälpt. Cylinderbytet gjorde jag efter att bilen gått in i något limp-Home mode.
Nu har jag provat att löda ett motstånd på sensorn efter tips på youtube. Dock så verkar det inte vara något fel på sensorn då jag mäter motståndet i den. (Tipset på yt gäller för sensorer som blivit slitna och visar ett för högt värde på resistansen)

Så här står jag nu och har helt slut på idéer och med ett servicemeddelande som välkomnar mig varje gång jag startar bilen.

Vad mer kan trigga felkoden om det ej är fel på sensorn?
av jlu
#1495501
Jag köpte en DICE/VIDA av en medlem på forumet, hade lite trubbel få igång programmet på datorn, men idag fick jag det att funka...

Jag kunde konstatera att om jag försiktigt rörde pedalen så ser den ut att ge bra värden, men om jag trampar ett par gånger upp och ned så sätter den felkod. Det gick utmärkt att radera felkod och sen röra försiktigt på pedalen utan att felkoden sätts igen, men om man trampar normalt kommer den tillbaka.

Volvos diagnos (enligt faktura) är; permanent fel på kopplingspedalgivare, felkode tänder motorlampa, byte givare till kopplingspedal erf. Bytt givare, går ej att radera felkod, kommer tillbaka direkt, permanent. Kontrollerat givare, givaren ger signal som det skall men går ändå inte att radera. Testat göra bil strömlös utan resultat. Laddat om ECO utan skillnad. Internt fel i ECM styrenhet. Byte ECM erf.

Det är ingen ny givare debiterad på fakturan, så antar de satt tillbaka gamla givaren.

Jag misstänker ett glapp nånstans. Felsökning får fortsätta, men kanske ska chansa på att byta givare ändå?
Vad är bäst? Piratgivare (kostar ca 600)? Original (kostar?) eller beg från skroten (kostar 225)?
av jlu
#1495632
Jag pillade isär sensorn (den tog verkligen 2 sekunder att ta loss från bilen) och försökte titta om kolbanan var skadad. Sensorn var mycket lite kladdig, som det var olja på den, men väldigt lite. Inne i sensorn var det fett på fjädern. Rengjorde med isoprop. Böjde borsten så de låg lite tajtare. Ett litet ställe på kolbanan såg ut att vara slitet, men väldigt lite.

Vid test (graf) så ser sensorn ut att funka perfekt både före och efter rengöring. Om jag pumpar på pedalen men aldrig släpper upp den helt så har jag kunnat hålla på en bra stund utan att felkoden kommer. Om jag släpper upp den helt så tycker jag det är då felkoden kommer, ibland. Och ibland om pedalen bara är i uppsläppt läge utan att man trycker på den.

Nu är ju frågan om jag ska försöka ändra sensorn lite så uppsläppt läge antar en annan position, om jag ska löda dit en resistor som vissa verkar gjort med framgång (jag antar för att göra så att givaren ger signal men hamnar lite mera inom gränserna. Eller om jag ska chansa på att köpa en ny givare?

Jag tror ju inte 100% på att de på volvo provat att radera felkod och montera en ny givare, men visst, är det glapp någon annanstans så skulle det ju kunna vara fallet ändå.
#1495657
jlu skrev: mån 11 apr 2022, 20:30 ..Vid test (graf) så ser sensorn ut att funka perfekt både före och efter rengöring. ..
Jag har för mig att det är rätt mycket spel där "kolvstången" går in i plasthuset. Kolla att du inte får glapp i resistanskretsen om man vickar stången fram och tillbaka i olika riktningar.. Möjligen så lyfter borsten från kolbanan vid vissa vinklar. Den där givare är ett riktigt smäckigt bygge. Fett på banan är en förutsättning för att den inte ska slitas ut på mindre än ett halvår.

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]