Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485930
Leasar sedan 1 månad tillbaka via CBV nya V60 T8- R-design . Hade tur med leasing när jag kunde teckna avtal för 6290kr/månad (med drag), de höjde med nästan 1000kr dagen efter...jag har dock lagt till lite extra för att ha endast 3 månaders uppsägning men framförallt kunna byta när jag vill utan extra kostnad till annan valfri Volvo-modell.

Det mest positiva:

1. Nya elmotorn på 145hk gör underverk! Känns som en "riktig" elbil nu. Funkar perfekt för all körning. Accelerera på motorvägspåfart är absolut inga problem utan att behöva nyttja bensinmotorn. Dessutom ett bra motstånd i gaspedalen så man inte kickar igång motorn i onödan.

2: Elvärmaren är i min mening enormt effektiv. Behöver inte många minuter innan bilen är helt varm vid förvärmning. Glöm 15-30 minuter. Räcker med 5-10 minuter så är det rejält varmt! Helt underbart!

3: Räckvidden.
Har dock endast kört längre sträckor i motorvägsfart. Borås- Göteborg. Runt 0 grader och farthållare mellan 110-120 hela vägen. Kommer under dessa förhållanden 60-61 km vilket jag tycker är bra. Sommar och 20 grader samt vanlig landsväg så är jag säker på att man kan komma upp till utlovande 86km!

4: Draget när alla 456hk samarbetar :)

Negativt:
Kan inte komma på något just nu som är värt att nämna.
#1485964
Mycket intressant med räckvidden!
Ska hämta ut en V60 recharge i april och har funderat mycket på räckvidden då jag har dryga 70 km till jobbet blandad landsväg och motorväg.
Det låter ju som att jag borde klara nästan all pendling på el under den varmare delen av året :-D då jag kan ladda hemma och på jobbet.
Nu blir man ju nästan lite sugen på att bilen ska komma snart :-)
#1486059
Det finns ett läge B på man kan lägga i efter läge D för ev. enpedalskörning. Men motståndet i det läget är inte så stort så det funkar sådär. Har personlig svårt för dessa lägen för det blir lätt kramp i högerfoten efter att man hela tiden konstant måste portionera ut exakt rätt tryck mot gaspedal för att ej få ryckig gång. Men det kanske bara är jag som är obekväm med det sättet att köra...
#1486112
Steine11 skrev: fre 28 jan 2022, 08:48 Det finns ett läge B på man kan lägga i efter läge D för ev. enpedalskörning. Men motståndet i det läget är inte så stort så det funkar sådär. Har personlig svårt för dessa lägen för det blir lätt kramp i högerfoten efter att man hela tiden konstant måste portionera ut exakt rätt tryck mot gaspedal för att ej få ryckig gång. Men det kanske bara är jag som är obekväm med det sättet att köra...
Det finns ju på den äldre varianten också men går den här hela vägen ner till stillastående? Provkörde många elbilar innan jag slog till på en V60 och det är ju som du säger superryckigt i början men efter ett tag gillade jag det när jag förstått att man inte ska släppa gasen utan bara minska den lite. :)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]