Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1485981
Ja, det är den jag menar. Strax efter 12:00 visar han var den skulle suttit, och efter 15:10 hur man sätter dit den igen. Det var den som var problemet med mitt lås. När fjädern inte finns där tar det inte speciellt lång tid innan motorn brinner upp, för den får jobba för hårt. Så vänta inte, om du tänkt fixa fjädern. I videon säger han att motorn var "toast".
Användarvisningsbild
av apersson850
#1486030
Just i mitt fall var det efter en rådjurskollision, där dörren byttes och allt inkråm i dörren flyttades till den nya. Reparatörerna fick rutan fel, så hissen inte lyfte den, BLIS fungerade inte, dörren hängde snett, låset strulade och en kabel var av till dörren. Kabeln var förstås "standardsliten" redan tidigare, men gick tydligen av helt när dörren byttes.
Innan de hann fixa min reklamation av den reparationen brann dörrlåset upp.
av El00
#1536495
apersson850 skrev: ons 26 jan 2022, 18:40
olesch skrev:När man låser bilen så går inte knoppen ända ner utan man måste manuellt trycka ner knoppen. När jag sedan låser upp så går knoppen upp en liten bit men inte tillräckligt för att öppna dörren.
Det finns en hjälpfjäder i låset. Den ska hjälpa motorn att trycka knappen hela vägen upp eller ner. Om fjädern trillar bort, eller går av, då får man precis det här felet.
Konstruktionen liknar den på kopplingspedalen på manuella bilar, om ni kollat hur fjädern ser ut där.

Vart kan man få tag på en ny sån hjälpfjäder?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]