Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1485876
Kan detta vara ett klokt eller tokigt köp? :-)
Stor som en XC60 och 1500 på kroken, coupévarianten ser lite fräsigare ut.
Dock bara FWD och ca 40 mils räckvidd i dagsläget.
429.000:- känns konkurrenskraftigt (pris från senare artikel i länk 2).

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... uari-2022/
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... ostar-den/
#1485961
valln skrev:Det kommer nog att bli brutal prispress på elbilar framgent.
Ja, detta är min åsikt också. Även de flesta elbilsförespråkare säger ju att elbilar blir billigare och billigare. Batterikostnaden ska ju mer eller mindre implodera, osv. Men då blir ju resultatet att alla de som köper en dyr elbil idag knappast kan räkna med något rimligt andrahandsvärde den dagen nyproduktionen täcker efterfrågan. Varför ska man köpa en begagnad elbil för dyra pengar när man kan köpa en ny som är både bättre och billigare? Dessutom kvarstår nog faktumet att elbilars inköpspris länge till kommer att vara högt i förhållande till jämförbara ICE-bilar. För dem som inte har råd med dyra inköp och kapitalkostnader kommer begagnad ICE-bil vara ett alternativ även om driftkostnaden blir högre. Detta i kombination med de problem som finns i tillverkningsledet idag av nya bilar har inneburit stigande begagnatpriser på ICE-bilar. Min egen S90 T4 MA 2020 köpte jag som Selectbil med 1000 mil på mätaren för 290 k. Nu, knappt ett år senare, har bilen rullat 4000 mil och verkar vara värd betydligt mera än vad jag betalade för den. Trots fler mil, galet. Nu är den snart malusbefriad och drar rimligt lite bränsle. En mycket billig bil, ännu så länge.
av Bannad
#1485970
valln skrev: tor 27 jan 2022, 14:53 Det kommer nog att bli brutal prispress på elbilar framgent.
Jag ser föga det scenariot när tendeser i uttalanden kommer från S näringsminister KP-Thorwaldsson. Han har ju som bekant uttalat att det blir enklare utan MP i regeringsställning.
Så den prisdump på elfordon lär vänta på sig.
#1485975
poseidon skrev: tor 27 jan 2022, 12:02 @fjohan82, 2:a handsvärdet. Men å andra sidan så tappar du 75% av priset på 3 år så är det fortfarande kanske mindre i kronor för en elbil av en mer etablerad tillverkare som kanske tappar 30%.
Sant, fast då måste du ju slanta upp åtminstone några 100' till, skillnad om man åker runt i en leasingbil.

Stolarna ser sköna ut och bagaget verkar rejält, men det är ju såklart inte allt :-)
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/aiway ... 5d/5342316
av Bannad
#1486289
Positivt för Elon :-)

Citat "Ägarna som har en Tesla Model 3 eller Model Y är nöjdare än alla andra bilägare med en eldriven modell i premiumsegmentet. Det visar en årlig undersökning bland 8 000 bilägare från amerikanska JD Power.
Det är andra året i rad som Teslas modell hamnar i topp när JD Power undersöker hur nöjda elbilsägarna är, men faktum är att Model 3 fick ännu högre poängsiffra förra året. Bland ”icke-premiumbilar” hamnar Kia e-Niro i topp.

Nöjdaste elbilsägarna
Premiumsegmentet
1. Tesla Model 3 (770 av 1 000 poäng)
2. Tesla Model Y (770)
3. Tesla Model S (756)
4. Audi e-tron (718)

”Icke-premiumsegmentet”
1. Kia e-Niro (744)
2. Ford Mustang Mach-e (741)
3. Nissan Leaf (708)
4. Hyundai Kona Electric (692)
5. Volkswagen ID.4 (692)
6. Chevrolet Bolt (687)

Undersökningen mäter hur nöjda bilägarna är i tio olika grenar, bland annat räckvidd, ägandekostnader och driftsäkerhet. Det är bara tio modeller som ingår i undersökningen eftersom JD Power inte har tillräckligt stort underlag för att kunna dra slutsatser om övriga modeller.

" Slut citat.
#1487160
Malmstroem skrev:När det gäller priset på elbilar så är min gissning att subventionerna kommer att implodera i samma takt (eller snabbare...) än priset på elbilar.

Nuvarande 70.000 i bidrag lär inte bli kvar oförändrat länge till.
Nej, det var ju aviserat att 2023 skulle detta sänkas till max 50.000 tror jag. Men nu blev det ju inte den budgeten som blev framröstad i riksdagen. Så just nu är det högst oklart hur bonusarna kommer se ut framöver. Man aviserade ju även ändringar för iår. Men dessa verkar inte heller vara genomförbara med den budget som nu är accepterad.
  • 1
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 380
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]