Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
#1485689
Nu har jag bytt oljepump och det blev ingen skillnad. Det där med o "veva" upp oljetryck är det möjligt? När jag tar bort kammremmen och snurrar på oljepumpsdrevet så tycker jag det går för lätt. Skall man köra med en skruvdragare eller vad? Eller har någon busat och tagit bort silen😂
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485912
Såg du efter överströmmningsventilen? Den sitter i eller i anslutning till pumpen. Sitter silen som den ska så det inte tar "tjyvluft". Ta den pump du har lös och doppa den i olja och snurra den med borrmaskin.
av ultra
#1485937
Idag tog jag ner tråget. Allt såg ok ut. Bytte silen för att göra nått. Tillverkade ett eget tråg o fyllde med olja o tryckte upp över silen och snurrade pumpen med handkraft o även borrmaskin men inget sug. Tog bort oljepumpen bytte O-ring bakom men ingen skillnad. Men när jag har pumpen i handen känner jag direkt att den pumpar fint🤔🤔
Nu är det slut på idéer. Det kan väll inte ha att göra med att jag klippt remmen till balansaxlarna??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485962
ultra skrev:Det kan väll inte ha att göra med att jag klippt remmen till balansaxlarna??
Balansremmen har inget med oljetrycket att göra.
Att oljepumpen sitter där den sitter på 16V motorn är att det sitter en större pump på dessa motorer. Den ska ju "försörja" lagringarna i balansboxarna också. Kanske det är något med dom? Vet ej hur kanalerna för smörjningen går i motorn.
av ultra
#1485979
Ska kolla översrtömningsvenilen imorgon. Den måste ju sitta dold bakom generatorfästet. Tänk den dan man känner att pumpen suger upp oljan🙏🙏🙏😀
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486096
Hittade bilder i min bok nr 3 är överströmmningsventilen (oljetrycksregulator) Du ser också var silen sitter, under balansaxeln under oljefiltret
IMG_20220128_120511.jpg
IMG_20220128_120511.jpg (3.86 MiB) Visad 277 gånger
IMG_20220128_120539.jpg
IMG_20220128_120539.jpg (3.57 MiB) Visad 277 gånger
av ultra
#1486115
Tack så mycket för bilder o idéer 🙏
Idag när jag höll på så tog jag bort översrtömningsvenilen på gamla motorn o där plockade jag lätt ur kolven. Men på motorn som sitter i där är kolven stum. Provat några metoder för att få ur den men än så länge inte lyckats. Testade sen att knacka försiktigt inåt med ett litet dorn och kolven gick in några mm.
Hoppas att detta är felet men nu först måste jag ju få ur kolven.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486126
ultra skrev:Men på motorn som sitter i där är kolven stum.
Då ska du se att felet är där... :-D kolven har fastat i ett läge där returen är helt öppen. Då blir det inget tryck
av ultra
#1486148
Gött oljetryck!! Lyckades bryta ur kolven och sen tebax o direkt oljetryck. Sen tickade det lite i ventilerna när jag startade men det är väll så med en begagnad motor😁
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486151
Min motor tickar också vid start, i flera minuter. Men den har gått omkring 50000 mil.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]