Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adam90040
#1485671
Tjena, har en 940 från 96- med ECC. Just nu har den ingen parkerings värmare alls men hittade nyligen ett dokument om hur ECC systemet fungerar, de står även att de finns en parking heater funktion när den slår på fläkten och värmen. Är det någon som vet mer om detta och hur jag använder det om jag installerar slangvärme? Kan försöka hitta dokumentet igen om någon vill ha.
Bilagor
Skärmbild 2022-01-26 085300.png
Skärmbild 2022-01-26 085300.png (54.53 KiB) Visad 920 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1485747
Jag tror inte det är lönt att starta kupefläkten om du bara har en elektrisk slangvärmare. De brukar vara på 500 W vilket bara räcker för att göra kylarvattnet ljummet. Därför brukar de kompletteras med en kupévärmare. Bränslevärmare som även värmer kupen brukar vara 4000 -6000 W.
av Rådlös
#1485778
Just nu är nätspänning rekorddyr i CO2 utsläppens namn. Likaså alla flytande bränslen. Men om du t.ex har ett garage där du ställer bilen så kan du inte ha någon bränsledriven värmare. Då är en elektrisk värmare ditt alternativ. Moderna sådana går att styra och kontrollera med tidsinställningar med t.ex mobiltelefonen. Man kan ha t.ex batteriladdare som går hela natten och startar motorvärmaren på förinställd tid på morgonen. Det finns flera möjligheter om man har en lite påkostad anläggning. Dom 2 stora fabrikaten är utbyggbara från grundutförandet som är enbart en motorvärmare.
Men står du fritt ute på en öppen och luftig parkeringsplats kan du naturligtvis ha en bränsledriven värmare. Den drar förhållandevis måttligt med bränsle i och med att den inte går hela natten. På lite sikt drar den också på batteriet. Var beredd på att byta batteri lite oftare än vad du gör nu.
Du nämner slangvärmare. Av egen erfarenhet vet jag att den slangvärmartypen som sitter på den undre kylarslangen är bättre än sitt rykte. Den är nästan jämförbar med en insticksvärmare som sitter direkt i motorns kylvätska runt cylindrarna.
av Chris72
#1485788
Ingången för "parking heater" på ECC enheten är enbart till för att koppla till bensinvärmare (Ardic 091-b)
ECC enheten ställer in luftfördelningen och fläkthastigheten autormatiskt på full värme, fläkthastighet mellan 1-2 och luftfördelningen defroster och lite genom ventilationsmunstyckena.
Jag kopplade in min 091-b värmare när jag installerade den på parking heater ingången på ECC enhten.
Den har alltså inget att göra med någon vanlig elvärmare att göra
//Chris
#1485878
Min värmare är en Webasto, så det finns kanske fler alternativa värmare för inkoppling på ECC:n? 945 GL -93. Har hursomhelst slutat använda värmaren eftersom den tar slut på batteriet. Får en varm och mysig bil, men med en startmotor som inte drar runt...har upplevt samma sak med flera andra bilar tidigare under åren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485911
Bra batteri och värmare i bra skick så funkar det. Man behöver/bör inte köra mer än en halvtimme eller drygt det. Det är ju (som skrevs ovan) flera 1000W.
Hade en gång (början på -80-talet) en VW-Buss -65 som vi campade med (2 familjer, 4 vuxna och 5 barn från under 1 år till omkring 7) i några år. Där satt en Eberspräsher (bara luft, motorn var ju luftkyld) på 12000W. Den värmde ordentligt ska ni veta, men den var termostat styrd och startade med tändstift så den drog ingen ström till något glödstift. Så den kunde gå några timmar utan problem att starta motorn. Batteriet var ett standard VW 6V 77 Ah.
#1486253
Lite OT, men: Själv hade jag en splitterny S**B 900 tjänstebil årsmodell 1990 (länge sen). Kördes fram och tillbaka till jobbet dagligen, så batteriet borde ha varit i hyfsad kondition. Prognosen sa -18 så jag satte timern på 45 min innan jag skulle åka morgonen därpå. Bilen var varm och gosig men inte sjutton drog startmotorn runt. Det blev rätt bökigt eftersom det var omöjligt att få tag i taxi och jag missade några viktiga möten. Klart jag kan ha gjort fel, eller att det var något tekniskt fel, kände bara att det kostade mer än det smakade för min del. Har hänt med flera bilar. Kanske har jag haft otur.

Med 945:an kan det givetvis vara andra saker som bidrar, misstänker att batteriet och laddningen inte är helt hundra. Tycker bara att jag hellre startar, låter motorn gå medan jag skrapar rutorna och sedan får småhuttra lite i några km innan värmen kommer, än riskerar att inte komma iväg alls. Skönt att höra att det fungerar för andra iaf :-) Måste även erkänna att jag aldrig orkat rota i frågan.
av Chris72
#1486311
Kan säkert funka med Webasto o andra värmare även om ECCn direkt var förberedd för Ardic 091-b, använder min bensinvämare nästan dagligen och har aldrig några problem med batteriet, inte ens när jag hade ett batteri som var 10 år gammalt (Volvo original) Värmaren tar 30w o så tar kupéfläkten lite till, så kan gott o väl köra en timme, även om det inte behövs utan att tömma. Så drar värmaren ur batteriet så föreligger annat fel på bilens elsystem.
//Chris
av Rådlös
#1486939
Bara som lite allmänt vetande: Ardic är detsamma som Volvo Flygmotor. Från början hette ofta värmare och annan utrustning som var avsedda för fritidsbåtar just Ardic. Men på senare år blev det nästan som ett lotteri, samma produkt men olika namn. Efter Fordkoncernens Volvoköp såldes många Volvoföretag av till andra. Värmartillverkningen (Ardic och Volvo Flygmotor) såldes till Ebersprächer och fabriken finns t.o.m. kvar i Trollhättan.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]