Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xelirator
#1484242
Hej!

Har kliat mig i skallen länge nu över biljäveln, det är a-traktor volvo 740 . Går katastrofalt på tomgång när den blivit varm, pendlar upp och ner. Stiften blir tvär sotiga samt att den dricker bensin som en galning. Sitter öppet sportluftfilter från biltema på. Får felkod 2-3-2 och iomed svarta stift så går den fett, luktar illa om avgaserna (bensin).
Det som är bytt/gjort: LMM (2 olika),tempgivare för insprut är ny, rengjort spjällhus + alla slangar, ny fördelare + rotor, insugspackning bytt, ny tomgångsmotor

Spjällhuset klickar direkt när man vrider på gasen så borde inte vara feljusterat? Skall själva spjället vara helt stängt inuti huset?
Kopplar jag bort Lmm så går bilen bättre, men har ju provat 2 andra så är det sportluftfiltret som gör detta?
Kan de vara styrboxen för insprut som är pajj och mosar på med bensin?
Lamban är relativt ny och pendlar i värde 0,2-0,7v..

Någon som sitter på någon lösning på mysteriet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484249
2-3-2 kan bl.a betyda läck på avgas/insug någonstans mellan LMM och Lambdasond

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem
.
Fungerar lambdasonden som den ska? Den kan ge fel signaler om del t.ex är igensotad
Sportluftfilter kan förstöra tråden i LMM
#1485681
lennarte skrev: tis 18 jan 2022, 08:00 2-3-2 kan bl.a betyda läck på avgas/insug någonstans mellan LMM och Lambdasond

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem
.
Fungerar lambdasonden som den ska? Den kan ge fel signaler om del t.ex är igensotad
Sportluftfilter kan förstöra tråden i LMM
Hej, som sagt provat med 2 olika lmm o de blir ingen skillnad.
Har bytt insugspackning, ska idag byta avgaspackningar..
Får endast felkod 2-3-2. Kört med startgas överallt,verkar tätt.
Vart sitter evap ventilen? Och vad gör den?
#1485713
Har nu bytt avgaspackningar och nu har felkod 2-3-2 försvunnit men problemet kvarstår, svajig tomgång när bilen blivit varm..Bilen gick bra längre tid så trodde problemet var löst men icke..
Nu får jag inga felkoder iaf...
Kan de va de där förbaskade sportluftilter som gör det? Tar jag bort de och sätter halva handen för LMM så blir tomgången bra...
#1485770
lennarte skrev: tis 18 jan 2022, 08:00 2-3-2 kan bl.a betyda läck på avgas/insug någonstans mellan LMM och Lambdasond

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem
.
Fungerar lambdasonden som den ska? Den kan ge fel signaler om del t.ex är igensotad
Sportluftfilter kan förstöra tråden i LMM
Se ovan vad jag svarat på, har du fler tips? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485917
En del har problem med sportluftfilter, det kan förorena och/eller bränna sönder tråden. Normalt när man kopplar loss LMM och motorn går bättre är det fel på LMM. Men, detta är under förutsättning att motorn inte redan är i "Limp Home Mode" (ett "fel säkert" läge där du kan hjälpligt köra bilen) då blir det ju ingen skillnad.
Gasspjället ska vara (i princip) helt stängt, stoppskruven ska bara vara i skruvad så mycket så spjället inte fastnar när motorn svalnar. Typ ¼ - ¾ varv från helt stängt.
EVAP-ventilen sitter mellan innerskärmmen och luftfiltret. Den är för att öppna och stänga mellan insugningsrör och kolkanistern (sitter vid luftfilter, strålkastare, spolarbehållare) som ska samla upp bensin ångor från bensintank och påfyllning en så det inte kommer ut i friska luften. Den ventilen ska öppna vid vissa tillfällen så dessa ångor kan sugas in i insuget och förbrännas i motorn
#1486070
Okej!
Får försöka felsöka denna evap ventil..
Rev isär katalysatorn och den va helt tom på innehåll, så en ny katalysator är beställd.
Samt att jag skall sätta tillbaka orginal luftfilter..
Går de inte efter de så blir bilen skrot :)

lennarte skrev: tor 27 jan 2022, 15:08 En del har problem med sportluftfilter, det kan förorena och/eller bränna sönder tråden. Normalt när man kopplar loss LMM och motorn går bättre är det fel på LMM. Men, detta är under förutsättning att motorn inte redan är i "Limp Home Mode" (ett "fel säkert" läge där du kan hjälpligt köra bilen) då blir det ju ingen skillnad.
Gasspjället ska vara (i princip) helt stängt, stoppskruven ska bara vara i skruvad så mycket så spjället inte fastnar när motorn svalnar. Typ ¼ - ¾ varv från helt stängt.
EVAP-ventilen sitter mellan innerskärmmen och luftfiltret. Den är för att öppna och stänga mellan insugningsrör och kolkanistern (sitter vid luftfilter, strålkastare, spolarbehållare) som ska samla upp bensin ångor från bensintank och påfyllning en så det inte kommer ut i friska luften. Den ventilen ska öppna vid vissa tillfällen så dessa ångor kan sugas in i insuget och förbrännas i motorn
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486129
Xelirator skrev:Rev isär katalysatorn och den va helt tom på innehåll, så en ny katalysator är beställd.
Samt att jag skall sätta tillbaka orginal luftfilter..
Går de inte efter de så blir bilen skrot :)
Stopp och sitt lungt i båten
Modeller före -93 fick nya regler härom året. Dom behöver ingen fungerande katalysator men där måste sitta en. Dessa modeller går numera under 1976 års avgasregler och dom mäter inte längre HC och λ. Och CO ska vara under 4,5‰.Så du kan lungt sätta tillbaka den tomma "katalysatorn. Sätt dock tillbaka original luftfilter... ;-)
#1486155
Redan beställt en ny nu så de är skitsamma :)
Kan de va någon spridare som hängt sig? Har iofs kört testet och samtliga smattrar vid test..
Ny luftburk kommer nästa vecka också..
Felkod 2-3-2 är nu åter :)
lennarte skrev: fre 28 jan 2022, 15:35
Xelirator skrev:Rev isär katalysatorn och den va helt tom på innehåll, så en ny katalysator är beställd.
Samt att jag skall sätta tillbaka orginal luftfilter..
Går de inte efter de så blir bilen skrot :)
Stopp och sitt lungt i båten
Modeller före -93 fick nya regler härom året. Dom behöver ingen fungerande katalysator men där måste sitta en. Dessa modeller går numera under 1976 års avgasregler och dom mäter inte längre HC och λ. Och CO ska vara under 4,5‰.Så du kan lungt sätta tillbaka den tomma "katalysatorn. Sätt dock tillbaka original luftfilter... ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486164
Har du en kallstartspridare? Alltså totalt 5 st spridare. Koppla bort och plugga hålet på den som sitter ensam. Dom kan börja läcka bränsle okontrollerat. Alla modeller har inte denna spridare men även bränsletrycksregulatorn kan börja läcka okontrollerat
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]