Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484442
Jag har en laddhybrid XC60 T6 RECHARGE 2020 års modell som vid 4 tillfällen sen maj 2021 varit helt död på morgonen och fått bärgas till verkstad. Nu är den återigen på verkstad och jag börjar bli riktigt sur och irriterad på att ha en ny bil jag ej kan lita på.

Lite info om någon vill komma med idéer, då verkstadspersonalen verkar lite handfallen;

- Alla gånger har bilen haft laddkabeln från laddboxen inkopplad och enligt appen är hybridbatteriet fulladdat. Finns det någon sammankoppling mellan strömmen till hybridbatteriet och vanliga bilbatteriet?

- Jag kör inte bara korta sträckor. När den nu blev bärgad hade vi kört 40 mil på en dag samt 20 mil på en dag under den senaste veckan och däremellan lite stadskörning.

- Bilen är helt urladdad på morgonen när detta sker. Det går inte att öppna bilen med nyckeln ens och bärgarna får kämpa länge med att få liv i den med start boostern. Alla som bärgat den har sagt att den beter sig annorlunda och inte som förväntat då de försöker starta upp den och alla har föreslagit att de ska ta med sig den till verkstan pga detta.

- I december skickade verkstan ärendet vidare till Volvo service som kom fram till att man skulle byta en motorstyrenhet vilket de gjorde och jag fick tillbaka bilen strax innan jul. Den var sen död igen på morgonen 14 jan och nu är den återigen under utredning. I utredningen i december såg de att båda batterierna verkade ha dålig kapacitet.

- När bilen bärgades sist bad jag bärgarna att inte starta bilen eftersom det inte skulle komma upp fler felkoder eller släcka några av koderna som fanns uppe sist. De behövde dock lägga på ström på batteriet för att få ut laddkabeln. Verkstaden verkar inte söka på koder för att jämföra dessa 4 tillfällen utan de verkar mest jobba med koderna de ser just nu. När koder har släckts och åtgärdats - finns de då inte kvar i en databas ändå?

- Vad har jag för rättigheter att reklamera hela bilköpet?

Har någon samma erfarenheter och har någon tips jag kan bolla med verkstan?

Mvh Stina
Senast redigerad av 1 StinaB, redigerad totalt 0 gånger.
#1484448
Du har ju alltid 3 års reklamationsrätt enligt lag, sen så vitt jag vet så länge problemet ligger på Volvos komponenter och varit inne hos volvo för lagningar och samma problem är återkommande så bör du ju kunna reklamera hela köpet, men sen gillar volvo dividera om det hela och inte ta sina ansvar just med dessa ärende, en bekant hade likande problem med sin volvo v90 där den varit mer på verkstad än ute på gatan men han har kvar bilen än idag.
#1484466
Om konsumentköp skall väl säljaren få 3 försök på sig rätta till ett problem/fel.
Sen borde man kunna ta till lite tyngre artilleri. Läs konsumentköplagen så du vet dina rättigheter, om det är ett privatköp Du gjort. Prata med säljaren och hör dig för hur de ställer sig till problemet. Kan ju hända ni kan komma överens om nåt som passar både dig och säljaren. Men som sagt kolla vad du har för skydd och rättigheter enl konsumentköplagen om det är ett sånt köp.
/Bo
#1485651
bem skrev: ons 19 jan 2022, 12:21 Om konsumentköp skall väl säljaren få 3 försök på sig rätta till ett problem/fel.
Sen borde man kunna ta till lite tyngre artilleri. Läs konsumentköplagen så du vet dina rättigheter, om det är ett privatköp Du gjort. Prata med säljaren och hör dig för hur de ställer sig till problemet. Kan ju hända ni kan komma överens om nåt som passar både dig och säljaren. Men som sagt kolla vad du har för skydd och rättigheter enl konsumentköplagen om det är ett sånt köp.
/Bo
Som vanligt är det en stor skillnad i skyddet vid konsumentköp jämfört med köp mellan företag.

Vid konsumentköp gäller normalt att om samma fel återkommer efter två avhjälpandeförsök (eller att felet inte lagas inom skälig tid), ger det rätt till hävning (och också skadestånd för direkta ekonomiska skador), läs mer:
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil ... ndeforsok/

I denna trådstart handlar det dock om en företagsbil. Då gäller köplagen och avtalsfrihet. Oftast använder handlarna MRF:s leveransvillkor. Dessa villkor ger rätt till hävning efter 3 misslyckade försök att åtgärda samma fel. Vid hävning enligt dessa villkor har bilfirman rätt att göra avdrag 0.5 % per månad från köpet och 0.5 % per 100 körda mil. De behöver dock aldrig återbetala mer än marknadsvärdet. Möjligheten till skadestånd är i princip obefintligt. Villkoren är mycket säljarvänliga.
#1486355
Det här är ett av skälen till att företag får mer rabatt. Dels att konsumenter har betydligt bättre skydd, dels för att konsumenter har tre års reklamationsrätt, vilket gör att de flesta fel år tre tas av företaget som sålt. Dessutom lär konsumenter vara mer påstridiga vid konflikter...
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]