- ons 19 jan 2022, 11:08
#1484442
Jag har en laddhybrid XC60 T6 RECHARGE 2020 års modell som vid 4 tillfällen sen maj 2021 varit helt död på morgonen och fått bärgas till verkstad. Nu är den återigen på verkstad och jag börjar bli riktigt sur och irriterad på att ha en ny bil jag ej kan lita på.
Lite info om någon vill komma med idéer, då verkstadspersonalen verkar lite handfallen;
- Alla gånger har bilen haft laddkabeln från laddboxen inkopplad och enligt appen är hybridbatteriet fulladdat. Finns det någon sammankoppling mellan strömmen till hybridbatteriet och vanliga bilbatteriet?
- Jag kör inte bara korta sträckor. När den nu blev bärgad hade vi kört 40 mil på en dag samt 20 mil på en dag under den senaste veckan och däremellan lite stadskörning.
- Bilen är helt urladdad på morgonen när detta sker. Det går inte att öppna bilen med nyckeln ens och bärgarna får kämpa länge med att få liv i den med start boostern. Alla som bärgat den har sagt att den beter sig annorlunda och inte som förväntat då de försöker starta upp den och alla har föreslagit att de ska ta med sig den till verkstan pga detta.
- I december skickade verkstan ärendet vidare till Volvo service som kom fram till att man skulle byta en motorstyrenhet vilket de gjorde och jag fick tillbaka bilen strax innan jul. Den var sen död igen på morgonen 14 jan och nu är den återigen under utredning. I utredningen i december såg de att båda batterierna verkade ha dålig kapacitet.
- När bilen bärgades sist bad jag bärgarna att inte starta bilen eftersom det inte skulle komma upp fler felkoder eller släcka några av koderna som fanns uppe sist. De behövde dock lägga på ström på batteriet för att få ut laddkabeln. Verkstaden verkar inte söka på koder för att jämföra dessa 4 tillfällen utan de verkar mest jobba med koderna de ser just nu. När koder har släckts och åtgärdats - finns de då inte kvar i en databas ändå?
- Vad har jag för rättigheter att reklamera hela bilköpet?
Har någon samma erfarenheter och har någon tips jag kan bolla med verkstan?
Mvh Stina
Lite info om någon vill komma med idéer, då verkstadspersonalen verkar lite handfallen;
- Alla gånger har bilen haft laddkabeln från laddboxen inkopplad och enligt appen är hybridbatteriet fulladdat. Finns det någon sammankoppling mellan strömmen till hybridbatteriet och vanliga bilbatteriet?
- Jag kör inte bara korta sträckor. När den nu blev bärgad hade vi kört 40 mil på en dag samt 20 mil på en dag under den senaste veckan och däremellan lite stadskörning.
- Bilen är helt urladdad på morgonen när detta sker. Det går inte att öppna bilen med nyckeln ens och bärgarna får kämpa länge med att få liv i den med start boostern. Alla som bärgat den har sagt att den beter sig annorlunda och inte som förväntat då de försöker starta upp den och alla har föreslagit att de ska ta med sig den till verkstan pga detta.
- I december skickade verkstan ärendet vidare till Volvo service som kom fram till att man skulle byta en motorstyrenhet vilket de gjorde och jag fick tillbaka bilen strax innan jul. Den var sen död igen på morgonen 14 jan och nu är den återigen under utredning. I utredningen i december såg de att båda batterierna verkade ha dålig kapacitet.
- När bilen bärgades sist bad jag bärgarna att inte starta bilen eftersom det inte skulle komma upp fler felkoder eller släcka några av koderna som fanns uppe sist. De behövde dock lägga på ström på batteriet för att få ut laddkabeln. Verkstaden verkar inte söka på koder för att jämföra dessa 4 tillfällen utan de verkar mest jobba med koderna de ser just nu. När koder har släckts och åtgärdats - finns de då inte kvar i en databas ändå?
- Vad har jag för rättigheter att reklamera hela bilköpet?
Har någon samma erfarenheter och har någon tips jag kan bolla med verkstan?
Mvh Stina
Senast redigerad av 1 StinaB, redigerad totalt 0 gånger.