Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1485644
Lockis skrev: tis 25 jan 2022, 08:35
Derank skrev:Jag är personligen rätt säker på att Kineserna är och kommer fortsatt vara ledande på batteritillverkningen i framtiden.
Sen bryr jag mig då inte heller vart dom kommer ifrån och hur de tillverkas osv, det mesta vi konsumerar kommer iaf från Kina/Asien och tillverkas inte med tanke på miljö heller så. Tom de delar ni har i eran Volvo komme rju därifrån i stor skala

Så att sitta och pladdra om att man vill vara miljövänlig när det gäller bilar, nä, som sagt, det går inte, det är bara att lura sig själv. Men för de som vill tro det så fine, de kanske sover bättre om nätterna när de får tuffa runt i sin elkärra.

Det var ju samma snack om dieslar i 10års tid, dom var ju såååå miljömedvetna de som köpte en dieselbil.......så kan det gå.
Fast med ditt resonemang så spelar det ju ingen roll vad vi gör. Bara för att 2 saker är dåliga betyder det inte att man borde välja den minst dåliga. Eller?

Sen att elbilen är bättre beroende på vart den körs är ingen konstighet.
Och att elbilen dessutom blir bättre och bättre. ICE bilarna har uppnått sitt bäst före datum. Att försöka hålla liv i dem genom att påstå att elbilar är dåliga utan att ta hänsyn till hur pass mycket bättre dem är än ICE bilar är inte en bra väg. Fast, det är väl där bensinupproret och liknande vinner mycket mark då folk har svårt att ta in fakta.
Alltså, besinpriset gör mig inget och blanda inte in mig i det där besinupproret, jag har aldrig klagat på bränslepriserna någonsin, jag betalar och kör det jag vill, om det kostar 5k i månaden, ja då gör det, det Jag räknar inte kronoir och ören då det gäller bilägande, varken i inköp el värdeminskning och allt vad folk nu nojar sig för.

Och jag har absolut inget mot varken elbilar el gasbilar el bensin osv, men när det gäller miljö och bilar då bryr jag mig inet det ´minsta då alla har något dårligt för miljön med sig.

Det är ju snarare de som kör elbil som sätter sig på en pidestal och nu jävlar är jag miljömedveten och ni era dieselåkare borde skämmas osv. Skulle lätt kunna ha en Tesla P100 om jag hade råd och laddmöjligheter, men inte fan för miljöns skull, utan enbart för prestandan, för miljön skiter jag fullständigt i när det gäller bilar.
#1485649
Derank skrev: tis 25 jan 2022, 00:32 Jag är personligen rätt säker på att Kineserna är och kommer fortsatt vara ledande på batteritillverkningen i framtiden. ..
Efter oändligt många teams-möten med en av Kina-batteritillverkarna har jag gett upp.. Vi försöker få dem att fixa sina kvalitetsproblem men nej det går bara inte.. :-(
Har fått annat uppdrag nu så jag slipper dunka huvudet i väggen mer, hurra!
#1540969
Erik Å skrev:
Derank skrev: tis 25 jan 2022, 00:32 Jag är personligen rätt säker på att Kineserna är och kommer fortsatt vara ledande på batteritillverkningen i framtiden. ..
Efter oändligt många teams-möten med en av Kina-batteritillverkarna har jag gett upp.. Vi försöker få dem att fixa sina kvalitetsproblem men nej det går bara inte.. :-(
Har fått annat uppdrag nu så jag slipper dunka huvudet i väggen mer, hurra!
Vips så hade vi Kinesiska PTL som ska etablera sig i Torsboda och leverera råvaran till bla Northvolt. Förmodligen bara början tror jag.
#1541016
Derank skrev: sön 14 maj 2023, 11:40 .. Förmodligen bara början tror jag.
Kan mycket väl vara så men det kan också ta slut över en natt. Det är tydligen inte frågan om utan när Kina ger sig på Taiwan och sen lär vi få en handelspolitisk situation snarlik den mot Ryssland. Undrar förresten hur Volvo förbereder sig för ett sådant scenario.?
Jag tror lugnt man kan påstå att det kommer att få dramatiska konsekvenser för ett Kina-ägt bolag som dessutom råkar ha tre fabriker i landet i fråga..
#1541086
Jag tror att Taiwaneserna kommer att göra precis som Ukrainarna vid en attack. Det vill säga försvara sig. De har också tillräckligt mycket avancerad militärmateriel för att göra ett övertagande riktigt kostsamt, det oavsett vad USA gör.

Jag tror att Kinas ledarskap med Xi Jinping i spetsen insett det, och avstår ett invasionsförsök. På samma sätt som Putin troligen inte skulle gett sig på Ukraina om han visste hur dåligt det skulle gå. Nu sitter Putin i en situation där han inte anser sig kunna backa, vilket är riktigt farligt.

När det gäller Kina-Taiwan så är jag optimistisk (och hoppas innerligt att jag inte har fel).
#1541227
Malmstroem skrev: mån 15 maj 2023, 10:51 Jag tror att Taiwaneserna kommer att göra precis som Ukrainarna vid en attack. Det vill säga försvara sig. De har också tillräckligt mycket avancerad militärmateriel för att göra ett övertagande riktigt kostsamt, det oavsett vad USA gör.

Jag tror att Kinas ledarskap med Xi Jinping i spetsen insett det, och avstår ett invasionsförsök. På samma sätt som Putin troligen inte skulle gett sig på Ukraina om han visste hur dåligt det skulle gå. Nu sitter Putin i en situation där han inte anser sig kunna backa, vilket är riktigt farligt.

När det gäller Kina-Taiwan så är jag optimistisk (och hoppas innerligt att jag inte har fel).
Jag hoppas också på att det har fått Xi Jinping att tänka till en gång till innan man drar igång storkrig.

Hade det varit en lätt seger för Putin att erövra Kiev och Ukraina hade det kanske frestat Kina att göra samma sak.
#1541266
Japan har också lovat att stötta Taiwan militärt (antagligen eftersom de har öar i närheten som de räknar med att förlora om Kina invaderar Taiwan)
Kina svarade genast med kärnvapenhot mot Japan..
Sen kan man fundera på vilken sida Nordkorea skulle ställa sig på om något sådant brakar loss.
Hursomhelst, jag tror att man bör undvika samarbete med kinesiska företag just nu.. I alla fall inte göra sig beroende av något sådant.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hist ... -fran-kina

Edit: jag vet redan att jag är paranoid :-D Ponera att Kina startar krig och passar på att "expropriera" all privat egendom, dvs förstatligar Zhejiang Geely Holding Group och därmed också Volvo Cars.. Vad händer då? Skulle svenska staten då kunna ta över svenska delen av VCC på samma sätt som Ryssland tar över t.ex. IKEA? Känns som om det, även om det kanske vore tekniskt möjligt, inte kommer att hända. Vi svenskar är nog helt enkelt för mesiga? :oops:
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 52

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]