Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
#1485396
Tjena
Har bytt motor på min 740 16 v och får inget oljetryck. Köpte en begagnad motor som skulle vart bra(vet att det är en chansning 😀).
Tog insprutningen som tillhörde bilen och tog bort remmen till aggrigataxlarna på nya motorn och sen i med den. Den startade direkt men med lite missljud och inget oljetryck. Finns det nå tricks för att få oljetryck eller är det bara att byta motor igen?😀
Användarvisningsbild
av frasse4
#1485426
Hur vet du att den inte har oljetryck?
av ultra
#1485443
Nej det vet jag inte säkert men oljetryckslampan lyser och när man kollar vid påfyllnadslocket på ventilkåpan så ser det inte ut som det har gått upp olja dit. Sen tycker jag motorn låter som att oljan inte går runt. Ska man mala på starten utan att bilen startar tills lampan slocknar. När jag åkte Saab i folkrace så lyfte man fördelaren och tog en lång sexkant på en skruvdragare och körde baklänges så fick man oljetryck direkt. Tänkte om det fanns något sådant trixa på Volvo också. Kan ju ha gjort något fel också förstås 🤔
av rd350
#1485472
Har du kamremmen av går det att snurra oljepumpens drev tills du får tryck. "Vevar" du för hand känner du direkt när trycket kommer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485493
B230 motorn har kvar axel och drivning till fördelaren (dock utan fördelare på 7/900) som i sin tur också driver oljepumpen. B234 däremot motorn har ingen "fördelar axel" utan det drevet som kamremmen driver sitter direkt på oljepumpen. Det "rekommenderades" förr att man skulle byta den skruven som fäster drevet mot pumpen för den kan "gå av". Vet dock inte vad som händer om skruven skulle "gå av", om pumpen "bara" stannar eller om drevet "faller av" och renmmen hoppar ur.
av ultra
#1485507
Det var bulten till oljepumpen som gick av som gjorde att det blev motorbyte. Provade först att byta dom fyra ventilerna som blev skrot men ett nytt problem uppstod. Motorn blandar olja vatten och hittar inte felet. Rev isär två ggr och bytte toppackning och synade allt noga men hittar inte orsaken😢. Därför blev det motorbyte men ingen succé där heller i och med att jag saknar oljetryck. Ska prova snurra oljepumpsdrevet i eftermiddag o känna hur det känns🤔
av ultra
#1485545
Det blev tyvärr ingen skillnad. Snurrade oljepumpsdrevet medurs,det är väll rätt eller tänker jag fel?
av panth0n
#1485556
Måste bara fråga: Du har hällt i olja va, och i rätt mängd? Hade en gammal vän som vart så ivrig på att få igång bilen efter renovering att han glömde kylvatten vilket resulterade i att han sköt toppen. Trodde inte sånt gick att glömma, men men... :-)

Edit: Slå en kik i silen också, den kan vara igensatt med bös.
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485559
Har inte behövt ta bort oljepumpen på min motor så jag vet inte exakt hur det ser ut. Men det brukar alltid sitta en fjäder belastad överströmnings ventil i eller i anslutning till pumpen. Den kan kårva och fastna i öppet läge, eller fjädern kan gå av. Då blir det inget oljetryck.
av ultra
#1485571
Tack för alla tips🙏 Olja har jag hällt i😀 Har ju en oljepump från den gamla motorn jag skulle kunna testa. Är den ( lätt 🤔 ) att byta, är det nå man ska tänka på? Jag som inte är van Volvo, är det möjligt att ta ner tråget och kolla silen utan att lyfta ur motorn? Morgondagen är räddad😂

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]