Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1485469
Jag har köpt en omgång begnagade alu-fälgar för nästa vintersäsong. På insidan finns det rejält med bromsdamm som syns tydligt mellan ekrarna (Cetus).
En omgång med Sonax Xtreme löste upp ca hälften av dammet. Jag har från en däckfirma fått tips om Car Care Korrotech.
https://carcareproducts.se/butik/varuma ... korrotech/

Är det någon som har gjort jämförande test av dessa båda - eller som har tips om något annat effektivt medel, som inte är alltför aggressivt mot levande varelser, typ fälgrenovatörer .... ?

OK, insidan av fälgarna har också massor med små, små gropar, så det lär ändå bli läge för lätt avslipning och spraymålning ... men det kunde vara gôtt att få bort dammet först.

220122 Cetus fälgar 2 - kopia.jpg
220122 Cetus fälgar 2 - kopia.jpg (371.98 KiB) Visad 3735 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1485574
Korrotech är bra och biter mer på riktigt ingrott bromsadamm. Men är det riktigt illa så kan man behöva ta flera omgångar. Sonax är för mig mer av en produkt för underhållstvätt. En bra kallavfettning är också bra att ha om man vill få ren fälgar ordentligt.
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1485650
Tack för tips och info! Bra att veta för framtiden!
Får se hur jag gör, dvs om jag handlar Korrotech också. Jag har nu kört två omgångar med Sonax och efterargnuggat med diskborste och Scotchbrite. Det mesta försvann, utom på insidan av ekrarna som kanske aldrig har tvättats (men de ytorna syns ju inte ...). Det finns tre miljarder nanogropar på de "cylindriska" ytorna på insidan, så det behövs nog en omgång med slippapper ändå.
Korrotech kan vara en bra grej för sommarfälgarna (Tucana, 14 ekrar) när de åker av till hösten och ska tvättas och vaxas.
Planen för de "nya" vinterfälgarna är att spraya hela insidan. Köpte en stor burk 426 på Biltema. Den är himla lik 931 som är original. Den duger för insidan.
av Erik Å
#1485758
vsjutti07 skrev: Köpte en stor burk 426 på Biltema. Den är himla lik 931 som är original. Den duger för insidan.
Hur hänger 426 ihop med biltemas färgnummer, bättringsfärg brukar vara sexsiffrig.. eller menar du fälgfärg? Går inte ihop med dem heller, är fyr- eller sexsiffrig
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1485772
Första försöket (före/efter). Hyggligt resultat.
(Maskering ?? Däcket ska slängas ...
IMG_3155.jpg
IMG_3155.jpg (300.57 KiB) Visad 3612 gånger
IMG_3157.jpg
IMG_3157.jpg (312.68 KiB) Visad 3612 gånger
)
av Erik Å
#1485818
vsjutti07 skrev: ons 26 jan 2022, 18:29 På Volvos bättringsflaska står 426 (plus ett 8-siffrigt nummer)..
Okej, tack. Jag letar bättringsfärg till Ariane och till slut hittade jag fälgarna i en gammal tillbehörskatalog hos Volvo. De verkar ha färgnummer 935 "white silver", trodde de hade samma färg som Cetus men så är det uppenbarligen inte. Och på den numera tomma sprayburken jag köpte hos Volvo en gång i tiden finns inte antydan till ett färgnummer! Smart :-/
Alla biltemas silverfärger verkar bli alldeles för mörka.. :bored:
Får nog köpa en sprayburk på Volvo, ska bara bättra några småskador på vinterfälgarna.. 130 kr är ju någorlunda överkomligt.
https://www2.bilia.se/biltillbehor/bilv ... o_31395207

katalog fälgar med färgkoder innan år 2000 (välj sektion "sport, styling") https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /all/L.H.D
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1488565
Nu är fälgarna fixade på utsidan, men insidan av ekrarna blev inte 100, vilket är oväsentligt eftersom de ytorna inte syns. Jag gjorde ändå ett försök att få bort lite sk*t. Det blev ett test med Sonax resp Ajax Universal (spray). Groparna i tre ekrar fylldes till 1/3 med Sonax och de andra tre med Ajax. Efter ett dygns blötläggning var alla ekrar rena så långt upp som rengöringsmedlen hade nått.
Nästa försök är nu att drapera tygbitar i groparna och spruta på Ajax, och hoppas att medlet dras genom tyget upp på sidorna i groparna.
Bilden visar en eker utan tyg (efter ett dygns blötning i Ajax) och en eker draperad med en tygbit.
Jo, jag vet, overkill ... :-/
Fortsättning följer.

220214 Cetus ekrar - kopia.jpg
220214 Cetus ekrar - kopia.jpg (101.17 KiB) Visad 3199 gånger
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1488700
Nästan allt försvann med tygblötläggning ..... åsså lite gnugg med en tandborste.
Ny metod på G: inte snåla utan helt enkelt fylla gropen med Ajax eller avfettning.

220215 Cetus ekrar.jpg
220215 Cetus ekrar.jpg (102.48 KiB) Visad 3134 gånger
Användarvisningsbild
av vsjutti07
#1488855
Det blev fel i ovanstående post. Avfettning (OKQ8 Premium) löser INTE upp denna typ av smuts ens efter ett dygns blötläggning. Det gör däremot Sonax fälgrengöring och Ajax Universalspray - lika bra. Bilden nedan visar resultatet efter behandling ett dygn med OKQ8 avfettning (smutsig även efter borstning) resp. Ajax Universal (nästan helt ren efter lätt gnuggning med tandborste).

20220216 Cetus ekrar.jpg
20220216 Cetus ekrar.jpg (127.08 KiB) Visad 3079 gånger
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]