Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485368
Blir mycket spam från mig i den här tråden, men...
Biltema har en felkodsläsare (ny modell tror jag?) som påstås kunna läsa ut samtliga felkoder även på 850 92-97 samt på S70 97-00. Tror vi på det? Någon som testat? Att läsa ut felkoder på tidiga S70 ska ju vara klurigt enligt forumet, det är därför jag undrar om infon om Biltemas verkligen stämmer.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

EDIT: Dessutom har väl tidiga 850, som läsaren sägs funka med, inte ens OBD-uttag?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1485381
BertilS70 skrev:EDIT: Dessutom har väl tidiga 850, som läsaren sägs funka med, inte ens OBD-uttag?
Definitivt inte :D OBDII-uttag kom inte fören -96 :P

Den kan nog, på sin höjd, plocka ut motorkoder från Motronic4.4-system(och Denso/ME7 99+). Allt som "blinkas" ut med hemmabyggd diod(Fenix5.2, Motronic4.3, 850 ABS - ECC - Instrumenthus - osv) är nog bara att glömma.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485388
Lucif3r skrev: mån 24 jan 2022, 14:22
BertilS70 skrev:EDIT: Dessutom har väl tidiga 850, som läsaren sägs funka med, inte ens OBD-uttag?
Definitivt inte :D OBDII-uttag kom inte fören -96 :P

Den kan nog, på sin höjd, plocka ut motorkoder från Motronic4.4-system(och Denso/ME7 99+). Allt som "blinkas" ut med hemmabyggd diod(Fenix5.2, Motronic4.3, 850 ABS - ECC - Instrumenthus - osv) är nog bara att glömma.
Märkligt av dem kan jag tycka… de påstår ju att den verkligen ska kunna läsa ALLT även på 850 -92. Det är ju det de ordagrant skriver.

För mig som har motronic 4.4 är det ju dock nästan värt att skaffa den om den kan läsa motorkoderna…
EDIT: Fast jag kanske kan köpa vilken OBDII-läsare som helst om jag bara vill läsa motorkoder? Eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1485421
Nja, bättre att köpa en kkl409.1 kabel och skaffa vol-fcr, den läser allt. Förutsätter dock att du har en laptop.
Det ska enl. uppgift finnas en app till telefoner som kan läsa 85x70 96-98 också med en vanlig ELM327, men har inte provat den själv(den är inte gratis, om än inte dyr)

Jag har inte lyckats få ut några koder alls med en ELM327 och "standard"-appar såsom torque.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485435
Lucif3r skrev:Nja, bättre att köpa en kkl409.1 kabel och skaffa vol-fcr, den läser allt. Förutsätter dock att du har en laptop.
Det ska enl. uppgift finnas en app till telefoner som kan läsa 85x70 96-98 också med en vanlig ELM327, men har inte provat den själv(den är inte gratis, om än inte dyr)

Jag har inte lyckats få ut några koder alls med en ELM327 och "standard"-appar såsom torque.
Ja, men man behöver en gammal laptop va? Typ Windows XP?
Tror min verkstad får läsa ut mina felkoder tillsvidare ändå. Spännande med felkoden på luftmassemätaren dock, får se om det faktiskt är den som behöver bytas trots allt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1485551
Lucif3r skrev: mån 24 jan 2022, 19:19 Nja, bättre att köpa en kkl409.1 kabel och skaffa vol-fcr, den läser allt. Förutsätter dock att du har en laptop.
Det ska enl. uppgift finnas en app till telefoner som kan läsa 85x70 96-98 också med en vanlig ELM327, men har inte provat den själv(den är inte gratis, om än inte dyr)

Jag har inte lyckats få ut några koder alls med en ELM327 och "standard"-appar såsom torque.
Jag använder appen 850 OBD-II med en ELM327, fungerar väldigt bra. Inte det mest intuitiva gränssnittet i appen, men jag kan läsa ut och släcka lampor, service meddelande och t.o.m. ändra intervallet för när servicelampan ska tändas.
Men för småsaker, släcka motorlampa/avgasrening och läsa koder använder jag Torque. På min S70 -98 fungerar det utan bekymmer, så det är nog trial and error som gäller.

Torque fungerar på en kompis S70 2.4 -00 också, har använt för att felsöka luftmassemätare och lite annat på den. Framgång kanske beror på kvaliteten på ELM327-adaptern? Vissa exemplar är kassa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1485552
Att det fungerar på en -00a är inga konstigheter :) Dom är "helt" ISO-kompatibla(motor-styrdon iaf), det är inte M4.4. Det går att tvinga in M4.4 i ISO-läge, men som du säger verkar det vara lite hit'n'miss med det, det är väääldigt thighta timers för att lyckas. Jag kan via en terminal och råa koder få in mitt M4.4 i ISO-läge(med en ELM327) och på så vis få ut koder... dom är dock i råa HEX-format, som det bara finns ett fåtal personer som tolkat och inte vill dela det publikt. Torque och andra appar tvärvägrar att få kontakt med ECU'n dock.

vol-fcr har däremot aldrig strulat, förutom att släcka servicelampan... Det har jag bara lyckats med en gång via vol-fcr :P Intstrumenthuset är om möjligt ännu mer kinkig med timers, och stänger ner extremt fort.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1485557
Lucif3r skrev: tis 25 jan 2022, 16:47 Att det fungerar på en -00a är inga konstigheter :) Dom är "helt" ISO-kompatibla(motor-styrdon iaf)
Det har du ju helt rätt i! :-)
Tänkte inte så långt idag... 😂

Men intressant att det fungerar såpass bra på min -98, man blir ju nyfiken på varför vissa bilar går bra och andra är helt hopplösa. Min är en förhållandevis sen -98, tillverkad sent på våren 1998.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]