Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
#1485462
Fisch skrev: mån 24 jan 2022, 21:18
Wsemme skrev: mån 17 jan 2022, 19:42 Några fler reflektioner kring nya drivlinan nu när det gått någon vecka till? :-)
Jag är imponerad av drivlinan. 455hk går fint alltså vid gaspådrag. För den allmänna körningen så sköter drivlinorna körningen mjukt och komfortabelt. Det jag kan störa mig på är när bensinmotorn per automatik börjar ladda batteriet när det är helt tomt. Tycker att motorn brölar något då. Batteriet tar mig 50-54 km beroende på körning förstås. Det går att köra på 2,5 kWh per mil på landsväg så en räckvidd på över 65 km, kanske 70 km, förväntar jag mig till våren faktiskt. Det beror ju dock på körcykeln. Att dra stor släpvagn är inga som helst problem. Ska bli intressant till sommaren då husvagnen (totalvikt 2500 kg) ska flyttas. Har kört diesel sista åren så vi får se om bensinmotorn gör ett lika bra jobb som D5an. D5 med power pulse är ju som bekant en riktigt bra maskin.

Exempel på bensinförbrukning:

Fullpackad bil med takbox tog 0,7 liter/mil upp till en skidanläggning mestadels landsväg. Enkel resa ca 30 mil. På hemvägen gick det är 0,67.

Resa på motorväg (100-120 km/h) 27 mil tur och retur över dagen utan möjlighet till laddning innan returresan 0,72.

Givetvis skyltad hastighet.


Tackar!

Låter lovande skall hämta min xc60 T8 i början av februari. Är spänd på att få prova drivlinan. :-)
av Holliver
#1485616
Hej!

Hämtade ut min MY22 (Pro edition) strax före julafton. Byter från en XC90 D5 -16 (polestar) och har även en XC60 T8 -19 (polestar).

Sammanfattningsvis tycker jag att de lyckats få till en riktigt riktigt bra iteration av XC90 så här i slutet av dess liv. Stod och valde mellan Touareg R, Mercas laddhybrid med oljebrännare och X5. Min högst personliga uppfattning är att XC90 är bäst sammantaget, även om alla de andra är mycket vassare på enskilda saker. Förutsatt att man accepterar att Volvo ligger lite efter vad gäller tuffa skärmar och rimligt modern mjukvara.

Motormässigt är det en ganska stor skillnad mot tidigare T8. Att växla mellan gamla T8:an och nya är nästan lite jobbigt då det nästan känns som pyspunka i elmotordriften på den gamla. Nya elmotorn är sjukt körbar, även vid motorvägspåfarter. Däremot är den tidigare schizofrena fyrhjulsdriften ännu något stökigare när effekten på bakhjulen har höjts. På gott och ont har de dock fördröjt ingreppet av bensinmotorn och framhjulen vid lite bakhjulsslir, så i vart fall går bensinmotorn inte igång för minsta lilla.

Några korta:

- Luftfjädringen fungerar riktigt bra. Pensionärssänkningen när bilen stängs av räddar också byxbenen från instegslisterna. Har dock inte testat med sommarhjulens 22".

- Byggkvaliteten känns ungefär som vanligt, även om inget börjat skallra ännu. Karosspassningen är fin runt om.

- Märkbart bättre tryck i mellanregister än gamla XC90 T8 (-21). 20-80 km/h är ganska brutalt, för en bil som motsvarar ett mindre hus viktmässigt.

- Trist att man måste ha tråkig alu-inredning och svart läder.

- Instegslister är för självplågare och barn. Men det är coolt att de lyser.

- Klarat 60 km på ren el hittills som bäst. Sommar borde kunna ge något mer. Men mestadels runt 50 km när det varit kallt.

- Soppaförbrukning vid långkörning om ca 100 mil på i huvudsak landsväg (dock mycket 100-skyltad sådan) med takbox och temperaturer ner till -25; runt 0,95 l/m.

Så det något negativa avslutningsvis. Bilen har stått på verkstad i någon vecka. Två fel: AWD-läget spårar ur efter kort körning och vill att bilen ska till omedelbar service. Återkommit ett par gånger. Bilen har också vägrat att starta helt två gånger; bara loopar i en "vrid om startvredet", någon sekunds mellanrum och sedan åter till "vrid om startvredet". Bilen har sedan behövt stå avstängd och låst en längre tid, varefter det gått att få igång den. Oklart om felen blev avhjälpta genom de åtgärder som gjordes, men Volvo centralt menar att bilen är så "klar" den kan bli i vart fall. Får hålla tummarna.
av B2dominator
#1485660
Superintressant information. Har du nya Google systemet eller är det det gamla Sensus? För jag såg på bilderna om man bygger en XC90 T8 Dark idag så ser det ut som att det är Google.
Bilagor
XC90t82022.JPG
XC90t82022.JPG (36.58 KiB) Visad 381 gånger
av SundanceKid
#1485661
De som levereras ut nu har Sensus. Det verkar som my 23 får google. Jag är glad att slippa. Kommer ha min bil i 2 eller 3 år och inom den tidsramen så ser jag ingen lösning på alla googleproblem.
av morfarginko
#1485785
Falken92 skrev:
morfarginko skrev: ons 26 jan 2022, 19:07 kom det ny elmotor på 2022 modeller?
Mot slutet av 2021 började man tillverka bilar med den nya drivlinan, en drivlina som består i en kraftfullare elmotor och utökad batterikapacitet. Mer här: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... a-laddning
oj, tack! den lät ju riktigt schysst. fasiken, jag som glor på 2021 ...
Användarvisningsbild
av stoffe9
#1485846
Satan, nu flyttades leveransen fram till v8.
verkar som det är problem på Torslanda. :x
av B2dominator
#1485849
Min har inte ändrats iaf och jag la order ca den 2/11- 2021

15 veckor kvar till beräknad leverans
Leverans beräknad till v.19
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 55
Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]