Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Tidigare Volvo ägare med både s80 och V40 bakom mig.
Nu sedan 6 år passat och nu tiguanägare.

Funderar starkt på att gå tillbaka till Volvo.
Är sugen på någon av ovanstående modeller. Har dock ett par krav ;
Någorlunda rapp sensuell/infotainmentsystem
Voc
GPS i bilen så man kan skicka färdrutt via datorn
Öppning av bagagelucka vid fotrörelse
Easy open close
Inscriptionpaket

Min fråga till er är vilken årsmodell skall man satsa på? Hört att my17 är långsam, långsammare än 18 och 19.
Vill ej köpa my22 androidutgåvorna.
Tänkte i prisklassen 250-375K med Max 10.000mil
Helst diesel. Åker 2000mil per år
XC60 blir kanske lättare sälja av den dag du behöver byta bil. Den är ju väldigt populär i dag. Men bara kanske för det är inte säkert SUV:ar är populära hur länge som helst. Elbilarna drar sig åt att bli lägre och behöver nog vara det för att få lågt luftmotstånd som bidrar till längre räckvidd på el.
Jag kör V90 (T6 Recharge Inscription 2022, bensin+el) och dessförinnan V70 MY14 diesel.
Jag kan bara uttala mig om V90 och man åker bekvämt i en V90. Jag har inte luftfjädring som finns om man vill åka ännu mer bekvämt, jag skippa det.
Rostskyddet är väl inte den bästa på SPA-plattformen så du bör ta en titt på underredet på en beg. så det inte rostat för mycket.
Minns inte om det var till 2020 eller 2021 det ändrades namn till B4 och B5 beteckningarna på diesel- och bensinmotorerna.
Den infällbara Volvo dragkroken är rätt bra att ha (har det på min V90).
Klimatpaket med eluppvärmbar ratt osv är bra att ha.
Är du audiophile som vill ha bra ljudanläggning skall du kolla att bilen har åtminstone Harman Kardon ljudsystem (har det i min), Bowers & Wilkins är annars värstingljudsystemet.
Vet inte om det är dieselvärmare som standard på Volvo dieslar på de senare årgångarna men det vill man ju i regel ha så man kan starta den med Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call appen).
Söker du Inscription utrustningsnivå får du med rätt mycket utrustning på den nivån, skall nog vara t.ex. Comfortsäten då (var det i Inscription på min i alla fall).
Luftfjädring skulle jag nog hoppa över för de kan strula om man har otur, man läser här på forumet titt som tätt folk som har problem med luftfjädringen.
Din budget borde räcka till en Volvo av de modeller du nämnde med väl ganska lågt miltal.
Hoppas du hittar en lämplig Volvo.
/Bo
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]