Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1485134
Om den bara går att få tag på från andra sidan jordklotet kanske det går bra med en bättre olja från närmsta bildelsaffär också? ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485142
MartinS skrev:Om den bara går att få tag på från andra sidan jordklotet kanske det går bra med en bättre olja från närmsta bildelsaffär också? ;)
Det var bara ett exempel, men i Australien krävs bra olja som hög värme tålighet, men där är det nog en "rak" olja som gäller. Typ SAE 30 eller 40, 0w20 ärnog uteslutet. Penrite finns i Europa, Polen har många återförsäljare. Finns säkert hos europeiska näthandlare också. Annars får man ta en tripp till Australien. Känner lite "folk" där som emigrerade dit på -70-talet, en av dom startade en bilverkstad som blev en kedja. Och genom jobbet, Albany International har fabriker runt om i världen
Användarvisningsbild
av frasse4
#1485188
Jag tänkte köpa en rak olja på 940n när jag bodde i Thailand, men det var nästan omöjligt att få tag i. Jag tror knappt det används längre, så jag tog 10w40. Vi hade 21 grader en morgon men det var kallast på hela året .

På Alfan som har elektrohydrauliska ventiler och inte styrs av en kamaxel så är det tydligen väldigt kinkigt med rätt klassad olja. Original ska det vara en olja från Petronas, men den är svår att hitta i Sverige. Så jag tar en Shell olja med rätt klassing. Made from natural gas står det på den, så då är man ganska långt från råoljan tänker jag
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485193
Ju bi
frasse4 skrev:Made from natural gas står det på den, så då är man ganska långt från råoljan tänker jag
Njaee, inte särskillt. Det kommer från samma källa, under milijoner års nedbrytning av växt och djurdelar. Så det är kolväten vilket som. Dock är det "lättare" kolväten i naturgasen, kanske ungefär som man får när man raffinerar råolja.
En "rak" SAE 30 olja kan användas ner till - 10° om jag kommer ihåg rätt. När jag började jobba på bilverkstad (mitten på - 60-talet) så var det SAE 30 olja på sommaren och SAE 20 på vintern. Och då alltid byte 2 ggr om året. Nu gick det att köra på 30 olja på vintern också då oljan blev tunnare frammåt vintern när den bliv sliten och även blandad med vatten och bensin. Bytesintervallen var "på den tiden" 250 - 500 mil
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485196
frasse4 skrev:På Alfan som har elektrohydrauliska ventiler och inte styrs av en kamaxel så är det tydligen väldigt kinkigt med rätt klassad olja.
Teknik från Ängelholm?? FreeValve teknik motor utvecklad av Königsegg.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485243
frasse4 skrev:Nej, detta koncept togs fram av Fiat för runt 20 år sedan.
Skillnaden är att Fiats system styrs av en kamaxel medan Königsegg motorn är helt kamaxel lös. Königseggs lösning blev känd omkring 2012 och på en biluställning i Peking för typ 5 - 6 år sedan visades en Kinesisk bilmodell med med en motor med denna teknik upp.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]