Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1485163
Varning, risk för dumma frågor nedan. Läs på egen risk.

Ska nämnas först att detta inte handlar om en Volvo, men frågeställningen är allmän. Jag har börjat snegla på att installera en LED-ramp då jag tycker helljuset är rätt kasst. Har aldrig fipplat med detta förr så det är helt nytt, så har ett par funderingar. Här finns det säkert folk som kan koppla detta i sömnen tänker jag :-)

Bara för att börja med absolut basic, själva inkopplingen. Jag har inte mätt ännu om jag kan plocka ut signalen från helljuset via någon av kablarna där, det är spridda bud kring det på min modell men det verkar som att det ska gå. Frågeställningen baseras på det snarare än någon canbus/XBB lösning. Om jag köper en ramp med DT2 kontakt och ett kabelkit med relä och säkring, vore denna vackra bild rätt inkoppling förutsatt att jag vill ha en brytare inne i kupen som bestämmer om rampen ska gå att aktivera öht?

Bild

Sen, detta är rampen jag tittat på:

https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 020104704/

Anledningen är att den är såpass låg att den skulle passa in mellan ribborna i grillen, så jag röhoppningsvis skulle kunna få till en väldigt diskret installation. Frågan då är vad jag ska köpa för kabelsats till den, vore den här lämplig?

https://www.lumise.se/extraljus/relakab ... 020100668/

På rampen står spänningen som 11-32V, men kabelsatsen säger 12. Är det bara för att rampen har olika användningsområden men eftersom en bil kör på 12V så är det som gäller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1485168
Har med en "dum" fråga, kan man ta minus från chassit? :-)
av Fixter
#1485171
batmac skrev:Varning, risk för dumma frågor nedan. Läs på egen risk.
Ska nämnas först att detta inte handlar om en Volvo, men frågeställningen är allmän. Jag har börjat snegla på att installera en LED-ramp då jag tycker helljuset är rätt kasst. Har aldrig fipplat med detta förr så det är helt nytt, så har ett par funderingar. Här finns det säkert folk som kan koppla detta i sömnen tänker jag :-)

Bara för att börja med absolut basic, själva inkopplingen. Jag har inte mätt ännu om jag kan plocka ut signalen från helljuset via någon av kablarna där, det är spridda bud kring det på min modell men det verkar som att det ska gå. Frågeställningen baseras på det snarare än någon canbus/XBB lösning. Om jag köper en ramp med DT2 kontakt och ett kabelkit med relä och säkring, vore denna vackra bild rätt inkoppling förutsatt att jag vill ha en brytare inne i kupen som bestämmer om rampen ska gå att aktivera öht?

Bild

Sen, detta är rampen jag tittat på:

https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 020104704/

Anledningen är att den är såpass låg att den skulle passa in mellan ribborna i grillen, så jag röhoppningsvis skulle kunna få till en väldigt diskret installation. Frågan då är vad jag ska köpa för kabelsats till den, vore den här lämplig?

https://www.lumise.se/extraljus/relakab ... 020100668/

På rampen står spänningen som 11-32V, men kabelsatsen säger 12. Är det bara för att rampen har olika användningsområden men eftersom en bil kör på 12V så är det som gäller?
Ja led-rampen behöver som minst 12V för att lysa och som mest 32V (lastbilar tex som kör 24 , men har runt 28-29 i laddström från generatorn) så man har lite marginal uppåt

Vad är de för bil, blir lättare o förklara då?

angående inkoppling, antingen gör du den förbjudna ful-lösningen o klämmer en strömtjyv på signal kabeln, alternativ 2 är att du löder in dig på kontakten, nr 3 kör på XBB lösningen.
Micce1980 skrev:Har med en "dum" fråga, kan man ta minus från chassit? :-)
Tänker du minus till rampen? isåfall ja, brukar finnas fasta minus punkter i tex motorutrymmet. skruv/mutter etc
Användarvisningsbild
av batmac
#1485172
Fixter skrev:Ja led-rampen behöver som minst 12V för att lysa och som mest 32V (lastbilar tex som kör 24 , men har runt 28-29 i laddström från generatorn) så man har lite marginal uppåt
Ah, låter rimligt.
Fixter skrev:Vad är de för bil, blir lättare o förklara då?

angående inkoppling, antingen gör du den förbjudna ful-lösningen o klämmer en strömtjyv på signal kabeln, alternativ 2 är att du löder in dig på kontakten, nr 3 kör på XBB lösningen.
Det är en Passat B8 2018, med vad jag förstår LED LOW. Hade tänkt fullösningen isåfall, alternativt XBB om det visar sig att det inte går. Men det blir ju lite prisskillnad
av Fixter
#1485176
batmac skrev:
Fixter skrev:Ja led-rampen behöver som minst 12V för att lysa och som mest 32V (lastbilar tex som kör 24 , men har runt 28-29 i laddström från generatorn) så man har lite marginal uppåt
Ah, låter rimligt.
Fixter skrev:Vad är de för bil, blir lättare o förklara då?

angående inkoppling, antingen gör du den förbjudna ful-lösningen o klämmer en strömtjyv på signal kabeln, alternativ 2 är att du löder in dig på kontakten, nr 3 kör på XBB lösningen.
Det är en Passat B8 2018, med vad jag förstår LED LOW. Hade tänkt fullösningen isåfall, alternativt XBB om det visar sig att det inte går. Men det blir ju lite prisskillnad
Det bör ju vara canbus-styrt system, då kan, säger kan de gå bra ibland o koppla med strömtjyv.
Användarvisningsbild
av batmac
#1485178
Fixter skrev: Det bör ju vara canbus-styrt system, då kan, säger kan de gå bra ibland o koppla med strömtjyv.
Ja jag hoppas på det, enligt trådar jag läst så verkar just LED LOW utan större automatik (bara helljus av och på, ingen ytterligare dynamik) funka för dom flesta, men även läst dom där det inte går. Ska ut och mäta imorgon så får jag se.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1485211
Jag hade inte satt brytaren på pluskabeln, för då måste den tåla hög effekt.
Sätt brytaren mellan styrsignalen från helljuset och reläet i stället. Då kan du använda en liten smidig brytare som inte behöver klara någon hög effekt.
Användarvisningsbild
av batmac
#1485235
EbbevonVolvo skrev:Jag hade inte satt brytaren på pluskabeln, för då måste den tåla hög effekt.
Sätt brytaren mellan styrsignalen från helljuset och reläet i stället. Då kan du använda en liten smidig brytare som inte behöver klara någon hög effekt.
Ah, ja så kan man såklart göra. Tack för tipset.

______

Nu har jag varit ute och letat styrsignal och dessvärre var det konstant 0v eller 12v på samtliga stift oavsett om helljus var av eller på. Så kommer behöva köra på en canbus-lösning. Blir troligen xbb isåfall, känns som minst krångel om det funkar och så kan man bara rycka ur dongeln istället för att dra in en brytare i kupén. Men det är ju en tråkig kostnad..
Användarvisningsbild
av Jovve
#1485255
batmac skrev: sön 23 jan 2022, 14:54
EbbevonVolvo skrev:Jag hade inte satt brytaren på pluskabeln, för då måste den tåla hög effekt.
Sätt brytaren mellan styrsignalen från helljuset och reläet i stället. Då kan du använda en liten smidig brytare som inte behöver klara någon hög effekt.
Ah, ja så kan man såklart göra. Tack för tipset.

______

Nu har jag varit ute och letat styrsignal och dessvärre var det konstant 0v eller 12v på samtliga stift oavsett om helljus var av eller på. Så kommer behöva köra på en canbus-lösning. Blir troligen xbb isåfall, känns som minst krångel om det funkar och så kan man bara rycka ur dongeln istället för att dra in en brytare i kupén. Men det är ju en tråkig kostnad..
Hade du dragit ut kontakten ute när du mätte? Många nyare bilar skickar inte ut nån signal om inte kretsen är hel.
Gruppen "Ljusfascisterna" på facebook är väldigt bra att leta info i.
En snabb sökning på passat och led low så ska stift 11 vänster lykta vara helljussignal.
Användarvisningsbild
av batmac
#1485280
Jovve skrev:
Hade du dragit ut kontakten ute när du mätte? Många nyare bilar skickar inte ut nån signal om inte kretsen är hel.
Gruppen "Ljusfascisterna" på facebook är väldigt bra att leta info i.
En snabb sökning på passat och led low så ska stift 11 vänster lykta vara helljussignal.
Ja kontakten var utdragen. Kan jag mäta på annat vis? Kanske går att komma åt bakvägen eller koppla på en strömtjuv och mäta.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen