Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1485052
Primus skrev: fre 21 jan 2022, 19:46
Berätta annars direkt ur minnet hur din bils klimatanläggning fungerar. Vi utgår från att det är samma funktion.. ;-)
Gick ut till min V90 MY22 nu och jag har inställt klimatanläggningen på Auto och 21 grader värme. Det går styra luftströmmarna (luftfördelning) också genom att justera med de små uppåt- resp. nedåtpilarna vid Autoknappen men det har jag aldrig ändrat i min bil.
Jag har som sagt aldrig upplevt att det är kallt åt vänster ben. Har kört bilen i 5 månader nu. Kan vara nån skillnad mellan V90 och XC60 som gör att vissa med XC60 har värmeproblem nere i trakten av fötterna på förarsidan.
/Bo
Bilagor
BBA54961-7ECC-4389-834B-0B1D4F7A1DB2.jpeg
BBA54961-7ECC-4389-834B-0B1D4F7A1DB2.jpeg (4.44 MiB) Visad 346 gånger
6B4F1F56-3F43-48F7-831B-7DE18048EE91.jpeg
6B4F1F56-3F43-48F7-831B-7DE18048EE91.jpeg (4.46 MiB) Visad 346 gånger
av Primus
#1485056
bem skrev: lör 22 jan 2022, 10:34
Primus skrev: fre 21 jan 2022, 19:46
Berätta annars direkt ur minnet hur din bils klimatanläggning fungerar. Vi utgår från att det är samma funktion.. ;-)
Gick ut till min V90 MY22 nu och jag har inställt klimatanläggningen på Auto och 21 grader värme. Det går styra luftströmmarna (luftfördelning) också genom att justera med de små uppåt- resp. nedåtpilarna vid Autoknappen men det har jag aldrig ändrat i min bil.
Jag har som sagt aldrig upplevt att det är kallt åt vänster ben. Har kört bilen i 5 månader nu. Kan vara nån skillnad mellan V90 och XC60 som gör att vissa med XC60 har värmeproblem nere i trakten av fötterna på förarsidan.
/Bo
Det jag menar är att autoläget har två lägen:

Bild

Dessutom finns fläktnivå och fläkthastighet:
Bild

Jag får erkänna att jag inte riktigt hänger med vad som händer i olika lägen. Jag tolkar att långt tryck är samma som kort tryck men återställer temp och fläkt till standardinställning.
Dessutom undrar jag vad syftet är och att jag tjatar om det är att jag funderar på om det finns något man kan uppnå som Volvos konstruktörer tänkt sig. Likaså att fläkten har nivåer och hastighet, vad ger det för effekt? Vad blir den upplevda effekten av att använda olika nivåer?

Ps. Vad trött jag blir på det här forumets användarvänlighet... Varför läggs tre bilder av samma och dessutom sist? Dessutom kommer inte en bild med som jag försöker visa. Kommer posta en gång till och se om det blir bättre.
Bilagor
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 11.11.15.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 11.11.15.png (144.13 KiB) Visad 334 gånger
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png (492.38 KiB) Visad 334 gånger
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png (492.38 KiB) Visad 334 gånger
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.59.59.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.59.59.png (521 KiB) Visad 334 gånger
av Primus
#1485061
Bild 1

Bild 2
Här ser man i alla fall bilderna, men kommer inte ihåg eller hittar inte hur man publicerar bilder på ett begripligt sätt.
Bilagor
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 10.57.50.png (492.38 KiB) Visad 328 gånger
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 11.21.14.png
Skärmavbild 2022-01-22 kl. 11.21.14.png (119.58 KiB) Visad 328 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1485189
Primus,
Jag tycker beskrivningen i bilden du posta i ditt senaste inlägg är begriplig.
Jag har Auto kort tryck dvs. det första alternativet. Jag har valt 21 grader och fläkthastighet 3.
Det är nästan standardinställningen man får om man gör långt tryck på Autoknappen. Men jag tycker 22 grader är för varmt i bilen, 21 grader är lagom för mig.
Auto är i bruk så länge du bara ändrar temperatur och eller fläkthastighet själv. Men pillar du på luftströmknapparna då du styr luftströmnen neråt, uppåt eller mer rakt fram i bilen har du därmed inaktiverat autoinställningen, såsom det står i dokumentet. Du ser ju när Autoknappen är aktiv (blå) eller inaktiv (nedtonad). Kör med kort tryck på Auto och ställ in temperatur och fläkthastighet manuellt. För de flesta funkar nog det i normala fall.
Syftet med långt tryck på Autoknappen är att snabbt återfå standard inställningen (fabriksinställningen) om man ändrat en massa manuellt men kanske knappat bort sig och inte minns hur allt var inställt från första början (fabriksinställningen). Även om du gör långt tryck kan du sen själv välja temp och fläkthastighet (fläktnivå).
Fläktnivå är således fläkthastigheten. Högre siffra för fläktnivå och det blåser in mer luft i kupen. Kan vara bra om du sätter dig i bilen med blöta kläder, kanske varit ute i regn och kläderna våta. Då kan det vara bra med lite mer luft. En het dag kanske du vill ha in kall luft lite fortare. Osv.
/Bo
av Primus
#1485197
bem skrev: sön 23 jan 2022, 07:26 Primus,
Jag tycker beskrivningen i bilden du posta i ditt senaste inlägg är begriplig.
Jag har Auto kort tryck dvs. det första alternativet. Jag har valt 21 grader och fläkthastighet 3.
Det är nästan standardinställningen man får om man gör långt tryck på Autoknappen. Men jag tycker 22 grader är för varmt i bilen, 21 grader är lagom för mig.
Auto är i bruk så länge du bara ändrar temperatur och eller fläkthastighet själv. Men pillar du på luftströmknapparna då du styr luftströmnen neråt, uppåt eller mer rakt fram i bilen har du därmed inaktiverat autoinställningen, såsom det står i dokumentet. Du ser ju när Autoknappen är aktiv (blå) eller inaktiv (nedtonad). Kör med kort tryck på Auto och ställ in temperatur och fläkthastighet manuellt. För de flesta funkar nog det i normala fall.
Syftet med långt tryck på Autoknappen är att snabbt återfå standard inställningen (fabriksinställningen) om man ändrat en massa manuellt men kanske knappat bort sig och inte minns hur allt var inställt från första början (fabriksinställningen). Även om du gör långt tryck kan du sen själv välja temp och fläkthastighet (fläktnivå).
Fläktnivå är således fläkthastigheten. Högre siffra för fläktnivå och det blåser in mer luft i kupen. Kan vara bra om du sätter dig i bilen med blöta kläder, kanske varit ute i regn och kläderna våta. Då kan det vara bra med lite mer luft. En het dag kanske du vill ha in kall luft lite fortare. Osv.
/Bo
Tack! Då skulle man kunna sammanfatta den första delen med att långt tryck är en genväg/snabbvägg till default/standard/fabriks. Vare sig mer eller mindre.

Däremot fläktnivå vs. hastighet tycker jag fortfarande blir märkligt då Volvo skriver:
"Klimatanläggningen anpassar automatiskt utifrån behov av luftflöde inom vald fläktnivå, vilket innebär att fläkthastigheten kan ändras trots att fläktnivån är den samma" Jag tolkar det som att du kan inte "låsa" fläkten på en viss nivå. Du väljer nivå men bilen "överprövar" det och väljer hastighet utifrån rådande omständigheter.

Jag är i grunden som sagt nöjd med resultatet av automatiken, men tycker att pedagogiken brister. Och inte minst har jag försökt säkerställa att jag fullt ut förstår tanken bakom funktionerna. Jag tycker du bidragit till detta, tack! :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1485216
Primus,
Ja jag tror du är inne på rätt spår. Fläkthastigheten är liksom dynamisk. Säg du ställt in den på 3 men det innebär inte att den snurrar i hastighet 3 för jämnan, vid behov kan fläkthastigheten öka och vid behov minska dvs. dynamiskt. Det är ju det som är det fina i kråksången med automatisk inställning där tydligen fläkthastigheten är automatisk också kan man säga men man utgår från en grundhastighet man ställt in t.ex. 3.
Det står i handboken om jag inte missminner mig att inställd temperatur är på sätt och vis dynamisk den med för de nämner det är "upplevd" temperatur som eftersträvas (inte absolut temp enligt en temperaturmätare). Jag hoppar in i min handbok till min V90 T6 Recharge MY22 skall vi se vad Volvo säger om det:

Klimatanläggningen reglerar klimatet i kupén utifrån den upplevda temperaturen, inte den faktiska.
Temperaturen som väljs i kupén motsvarar den fysiska upplevelsen med hänsyn tagen till den yttertemperatur, lufthastighet, luftfuktighet, solinstrålning etc. som för tillfället råder i och kring bilen. I systemet finns en solsensor som känner av på vilken sida solen skiner in i kupén. Detta medför att temperaturen kan skilja mellan höger och vänster sidas luftmunstycken trots att regleringen är inställd på samma temperatur på båda sidor.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... temperatur

Det är rätt många klimatsensorer på en nyare Volvo så rätt bra förutsättningar ha automatiska inställningar och låta klimatanläggningen sköta jobbet åt en så att säga:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... atsensorer

Jag håller med att det är inte kristallklart hur klimatanläggningens inställningar kan hanteras, men för den som blir villrådig är det bara göra en lång tryckning på Auto-knappen så får man fabriksinställningarna tillbaka som nog passar de flesta (dock 22 grader upplever jag som lite för varmt för jag är inge frusen av mig).

/Bo
av Primus
#1485226
Glasklart är inte allt detta, men i praktiken fungerar det bra. 22 tycker jag också är för varmt och jag ställer ibland ned fläkten ett steg.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]