Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485044
Lucif3r skrev:Motronic4.4 har ingen MAP, nej................. Istället sitter den utanför motorn(vid höger huvlås) och mäter atmosfärstrycket och har i praktiken noll och ingen funktion i vårat relativt platta land
Precis som jag trodde, jag tror det är nån kommentar från dig jag läst på forumet till och med... men vad tror Lucif3r om att byta tempsensorn? Ska göra det i eftermiddag tänkte jag och hoppas att det löser problemet :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1485045
En bråkande tempsensor kan mycket väl ge startproblem. T ex att sensorn säger att motorn är kallare än den egentligen är och styrsystemet sprutar då in för mycket bränsle, dvs samma som den gör vid kallstarter, vilket gör bilen svårstartat varm.
Motsatt är också möjligt, dvs att sensorn säger att motorn är varmare än den är, vilket då gör att styrboxen sprutar in för lite bränsle och kallstarter blir ett problem.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485057
Lucif3r skrev: lör 22 jan 2022, 09:52 En bråkande tempsensor kan mycket väl ge startproblem. T ex att sensorn säger att motorn är kallare än den egentligen är och styrsystemet sprutar då in för mycket bränsle, dvs samma som den gör vid kallstarter, vilket gör bilen svårstartat varm.
Motsatt är också möjligt, dvs att sensorn säger att motorn är varmare än den är, vilket då gör att styrboxen sprutar in för lite bränsle och kallstarter blir ett problem.
Exakt vad jag tänkte. Sättet bilen beter sig när den inte startar tyder också på det, det känns som att den blir sur liksom. Antingen får den för mycket eller för lite bränsle. Det konstiga är väl att jag inte har nån motorlampa, men är det som Robert DIY säger att den inte alltid ger felkod så är det ju rimligt ändå. Sensorn är säkert original så definitivt dags att byta i vilket fall…
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485092
Nu var tempsensorn bytt! Började med att tappa ur ca 2 liter kylarvätska.
tempImageYnwFju.gif
tempImageYnwFju.gif (6.67 MiB) Visad 221 gånger
Sen av med termostathuset. Torxskruvarna var inga problem att få av alls, i och med att jag bytte termostaten för ett par månader sen.
tempImageFOXD98.gif
tempImageFOXD98.gif (6.34 MiB) Visad 221 gånger
Fick klippa sladden på den gamla tempsensorn för att få på en hylsa och dra av skiten. Det var ganska tajt. Har för mig att det var 19 mm.
tempImageseUhUb.gif
tempImageseUhUb.gif (6.14 MiB) Visad 221 gånger
Nya tempsensorn på plats :-) startade bilen och provkörde, inga konstigheter alls. Hoppas det löser mina problem.
tempImagejWEb0Q.gif
tempImagejWEb0Q.gif (4.22 MiB) Visad 221 gånger
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485127
gubbstrutt skrev: lör 22 jan 2022, 16:46 Kul att det funkar. :-) . Stämde det jag hade forskat fram om numret på tempgivaren?.
Såklart det gjorde 8-)
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485212
Vafan! Idag dog plötsligt bilen när den stod på tomgång. Rakt av, som om nån vridit av nyckeln liksom. Men jag kunde starta den igen direkt efter. Blir till att byta bränslepumpsreläet också med andra ord.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1485362
Idag startade bilen som en påse nötter när den var varm och motorlampan tändes också. Åkte till min verkstad och läste ut felkoder. Bilen hade registrerat misständning på samtliga cylindrar samt felkod på luftmassemätaren. Minns inte exakt vad felkoden var på LMM men det var nåt allmänt i stil med ”signal saknas”. Han nollade koderna och nu går bilen normalt igen. Nu ska jag köra runt med bilen och vänta tills felkoderna kommer tillbaks för att vara säker på att det verkligen är LMM som behöver bytas. Det är ju inte världens billigaste del. LMM som sitter i bilen är ej original och den satt där när jag köpte bilen så det är mycket möjligt att den gett upp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]