Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484943
Hej!

Har en v70 01 där felmeddelande kontrollera bromsljus dykt upp.

Halva ljusrampen lyser, jag vet att den inte sitter ihop med sidorna - bonusfråga, hur byter jag den enklaste?

Men det här är det viktiga, besiktning nästa vecka.

Det är sidoljusen som inte längre fungerar.

Har gjort följande, får fortfarande meddelandet och lamporna lyser inte:

Bytt alla lampor där bak inkl. Bromslamporna , de är hela och nya

Bytt och kontrollerat samtliga säkringar, I motorutrymmet och bagaget, alla är hela

Tagit bort relät (RMI5) i bagaget och satt dit ett annat (fungerande) för att kontrollera om det är relät som är fel, det hjälpte inte.



Det hörs ett klickande ljud när jag trycker på bromsen både där bak och något låter även från växelspaken (??)(automat) oavsett om det är det "gamla" eller nya relät.

Det är en skum säkring i bagaget, en blå sladd kopplad till chassi med en 7.5A säkring (den är hel) samt kopplad till nån grön luck-grej från BOSCH som jag inte vet vad det är,
20220121_142933.jpg
20220121_142933.jpg (3.59 MiB) Visad 421 gånger
som suttit i #13 (subwoofer). Vet ej om det ska se ut så och om den behövs, kanske den inte är relevant.

Bilden är inte tagen när allt är "som det ska" jag fick lämna mitt i pillandet för det var dags för kaffe och jag behöver hjälp!

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 xc6y, redigerad totalt 0 gånger.
#1484986
Hej, man får mäta lite, med ett Voltmeter eller ännu bättre med enklare medel, som t.ex en skyltljuslampa och en gammal sladd är alt du behöver.
(provisorisk provlampa, en sladd till bilens kaross, den andra på mätpunkten)

Mät spänning på gul kabel till bromslamporna i kontakten på baklyktan, medan kontakten sitter kvar. (nertryckt bromspedal vid all mätning)
Om spänningen är OK på gul kabel till bromslamporna, så hittar du felet i baklyktorna/lamporna/kontakten.

Om du inte har spänning på gul kabel, mät om det finns spänning på båda sidor av säkring 3 (REM, el-centralen i skuffen)
Om spänningen är OK på säkringen så är felet ett ställe mellan säkringen och gul kabel ut från REM (relä 5 eller shunt 6)
Ta bort Shunt 6 mät om det är spänning på en av dom stora shunt-kontakterna , kolla skicket på dom.
Om du har spänning på en av shunt-kontakterna, ligger felet mellan shunt och den gula kabeln till bromsljuset.

Ingen spänning på shunt 6? felet ligger ett ställe mellan Shunt och relä, dra ut reläet en aning så det går att mäta dom stora pinnarna, se om det kommer ström till och från reläet, eventuellt kolla skicket på kontakterna till reläet.


"Det hörs ett klickande ljud när jag trycker på bromsen både där bak och något låter även från växelspaken (??)(automat) oavsett om det är det "gamla" eller nya relät."
...Är helt normalt, det är växelväljarspärren + bromsljusreläet.

Den extra säkringen och blå kabeln, är till "mini Cigarettändaruttaget" uppe i bildens hörn, troligen till en kylbox el.l.
#1485042
Supertack för info!


Ström fanns hela vägen, så jag provade koppla ur batteriet en stund och tror du att lamporna lös efter det? Jajamän.

Nästa gång ska jag börja med att koppla ur batteriet innan jag går igenom alla andra steg...

Felet är alltså avhjälpt. :-)
#1485050
xc6y skrev:Supertack för info!
Ström fanns hela vägen, så jag provade koppla ur batteriet en stund och tror du att lamporna lös efter det? Jajamän.
Nästa gång ska jag börja med att koppla ur batteriet innan jag går igenom alla andra steg...
Felet är alltså avhjälpt. :-)
Kan tyvärr inte helt se logiken med att ljuset återkom efter urkoppling av batteriet om det verkligen fanns spänning och ström hela vägen från säkringen och fram till bromsljuslamporna.
(Jordningsfel är heller inte sannolikt med lik fel på båda sidor av bilen)
Det är oavsett inte särskild interessant vad jag tycker och tror, så jag gratulerar med fungerande bromsljus! :-)

Om felet mot alla odds återkommer, så får du gärna nytta felsökningsprinciperna i tidigare post... ;-)

Utan rätt mjukvara kommer ingen annan motor &[…]

Mjaha, glasmästeriet kommer få fullt up[…]

Bultarna som håller fast okhållaren i […]

Vad jag kan minnas använde volvo sach som d&a[…]