Fixter skrev:kvillebäck skrev: ↑lör 22 jan 2022, 06:48
Om du skruvar själv så är det en bra bil. Annars så bör du köpa en nyare bil med kanske 3-7 tusen mil på mätaren
Jo löser det mesta själv , rent motormässigt, är det något där som brukar krångla? Kamremmen var ju bytt så där klarar man sig ju ett iaf
I så fall är det en bra bil som går att hålla liv i med små pengar. Det mesta finns i trådarna i forumet.
Partikelfilter. Billigt och lätt att byta 4-5000 Jag körde 19000 mil på originalfiltret. Hittills nära 8000 på pirat.
Eolys. Jag fyller vart annat år och första dunken jag köpte räcker än.
EGR. Min bil äter EGR. Den sista har dock hållt i mer än ett år
Värmare. Jag har nu slutat att underhålla den. Orkar inte.
Avgasläckage mellan turbo/DPF. vanligt och tar en timme att fixa.
Krängningshämmare bak brukar lossna på någon sida. Ingen stor sak.
Övre stötdämparfäste bak. Billigt och enkelt även om en del drar sönder något. Kanske de inte rengör gängan först?
Stötdämparlagring fram. Inget jag personligen råkat ut för.
Bakre länkarmsbussning fram. Ja det kommer men är billigt. Varför inte byta hela länkarmen och få med styrleden samtidigt.
bromsar kommer och går. Fortare om du har dåliga länkarmsbussningar.
Hjullager fram. Lättare om du kan använda en avdragare/pressare avsedd för saken. Biltema-dragare för en tusenlapp drygt har jag för mig. Köp SKF lager. De håller åtminstone 6000 mil. andra kortare.
Framrutan kan läcka i överkant om den inte är bytt och fastsatt
Bränsletrycksregulatorn på "högtryckspumpen" kan behöva bytas om bilen stoppar oförklarligt och är svårstartad igen. Börja dock med bränslefiltret . Det skall du byta minst vartannat år. VIKTIGT!
Spridare råkar vissa ut för (inte jag ännu) detta verkar vara en av de poster som verkligen är dyr!
Kamrem. 24000 mil. Lätt att göra själv. Behöver inte tajmas på pumpen.
Glödstift. 40 minuters arbete och 5-600 kronor i kostnader.
Nummerplåtsramp med lucköppning bak ca 500 har jag för mig. Volvo original
Att värmen blir obefintlig vintertid utan värmare är inte min åsikt. (kanske stadstrafik) Dock tar det 15 km landsväg för mig att få upp normal arbetstemperatur vid -10 grader
Om du är lätt på foten så drar den 0,4-0,5 liter/mil beroende på årstid. Den gillar inte farter på 100km/h och över om den skall gå billigt.
För mig har bilen varit ganska billig över de 18000 mil jag kört. Dock har den krävt en ansenlig arbetsinsats. Det börjar nog mellan 18000-22000 mil ätt krävas mer av ägaren.
Jag köper alla delar på nätet.
Att ha en bra diagnostikutrustning för Volvo är ett måste om du skall ta hand om den.
Lycka till!