Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1484617
Diskussionen om helsyntets vara eller inte vara hör till 80-talet… Det var på den tiden man fick kramp om man badade efter man hade ätit :)
Användarvisningsbild
av Funk
#1484656
lennarte skrev: tis 18 jan 2022, 18:43 Service typ oljebyte med 3000 mils intervall är inget för "vanligt folk" som ska ha sin bil i många år. Funkar i bästa fall för bilar som rullar typ 3 - 6000 mil om året eller så. En gång om året minst bör man byta olja oavsett, om man kör vinterkörning med mindre än 1 till 2 mil varje körning.
Jag byter 2 ggr (vår och höst) på 745-an. Kör 4 - 600 mil om året, den har rullat c:a 50000 mil. Långa bytesintervaller har bara ett syfte, att kunna erbjuda en låg service kostnad för leasing och företags bilar
Som sagt, för nyare Volvos med serviceintervall på 3000 mil görs minst ett oljebyte var 12:e månad oavsett hur lite du kört.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484712
MartinS skrev:Diskussionen om helsyntets vara eller inte vara hör till 80-talet… Det var på den tiden man fick kramp om man badade efter man hade ätit :)
Man kan fortfarande få kramp när man badar..... Oavsett om du ätit något innan eller ej :-(
Dagens mineraloljor är betydligt bättre än -80-talets syntetiska oljor. T.ex så rekommenderar Subaru (står i instruktionsboken) mineralolja. Det står att man kan använda syntetisk olja av samma kvalitet om man inte får tag i rätt olja.
av Erik Å
#1484733
Nu kanske andra inte tycker att bränslekostnaden är något problem, själv vill jag ha ner förbrukningen så snabbt som möjligt efter kallstart. Labbar som sagt med 0w40 helsyntet.. :-) Men motorn går tystast med mix 0w40/5w40.
Jag vet, jag är galen :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484959
Kör Biltemas 10W40 semisyntetisk på alla fordon jag servar. Båtmotorns manual står det tydligt om syntetolja, använd inte syntetolja.... Den är 21 år gammal nu så det har väl hänt en del med oljor sedan dess. Får se vad jag använder på Subarun efter garantin... :-o :x
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1484988
Jag tycker det är enkelt. Vad är motorn konstruerad för för olja? Mineral, delsyntet eller syntet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485010
EbbevonVolvo skrev:Jag tycker det är enkelt. Vad är motorn konstruerad för för olja? Mineral, delsyntet eller syntet?
En motor på en bil som säljs över hela världen måste kunna köras på olika oljekvaliteer beroende på var i världen de ska köras. På våra breddgrader är den från fabrik fylld med en 0W20 SN olja. Det står inget om det är syntet eller mineral olja, men det står (i instruktionsboken) att man kan använda syntet olja om man inte får tag i rätt olja. I det klimat där jag bor rekommenderas 5W20 Eller 10W30. Står inget om mineral eller syntet bara den är SN eller SN Plus
av Erik Å
#1485011
Hehe, den absolut enda gången jag har haft problem med beläggningar i motorn var på den tiden den servades på märkesverkstad som hällde i av Volvo föreskriven delsyntet :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1485025
lennarte skrev:
EbbevonVolvo skrev:Jag tycker det är enkelt. Vad är motorn konstruerad för för olja? Mineral, delsyntet eller syntet?
En motor på en bil som säljs över hela världen måste kunna köras på olika oljekvaliteer beroende på var i världen de ska köras. På våra breddgrader är den från fabrik fylld med en
lennarte skrev:0W20 SN
0W20 SN olja. Det står inget om det är syntet eller mineral olja, men det står (i instruktionsboken) att man kan använda syntet olja om man inte får tag i rätt olja. I det klimat där jag bor rekommenderas 5W20 Eller 10W30. Står inget om mineral eller syntet bara den är SN eller SN Plus
Jag har för mig att SN eller SN Plus bara finns som helsyntet? Tror nog återförsäljaren för Subaru kan ge dig ett korrekt svar. Håller Subaru fortfarande fast vid sina Boxermotorer, och även på laddhybriderna? Riktigt skönt ljud från en Boxer. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1485046
EbbevonVolvo skrev:Jag har för mig att SN eller SN Plus bara finns som helsyntet? Tror nog återförsäljaren för Subaru kan ge dig ett korrekt svar. Håller Subaru fortfarande fast vid sina Boxermotorer och även på laddhybriderna? Riktigt skönt ljud från en Boxer.
Den har har en (flexifuel) 2,0l DOHC 16 V boxermotor på 150 hk + c:a 20 hk elmotor inbyggd i växellådan. Det är ingen laddhybrid, den går inte att ladda med sladd utan elmotorn fungerar som generator vid vissa tillfällen (motor broms). Den är konstant 4WD (till skillnad dom flesta andra) och det funkade kanon i början på december när många kört fast på väg till jobbet och plogbilarna inte kom fram på E6-an
Angående oljan, jag tror att många är "fixerade" av syntetolja, det finns mineraloljor av mycket hög kvalitet. Även SN, men kanske inte vanligt "över disk" här i Sverige. Som exempel, finns fler
https://penriteoil.com.au/products/prem ... eral-5w-30
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]