Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1484616
bem skrev:Ibland är det kul läsa lite gnäll. Bara det inte blir för mycket, då tröttnar jag efter en stund. :bored:
Men än har jag inte tröttnat så gnäll på Ni som vill. :-)
/Bo
På tal om gnäll Bo, Du glömde att skriva vilken bil du har, som du gör i 99% av dina inlägg, fast det står i din signatur... :-o ;-)
#1484726
mattiasv60 skrev: tor 20 jan 2022, 12:23
EbbevonVolvo skrev: På tal om gnäll Bo, Du glömde att skriva vilken bil du har, som du gör i 99% av dina inlägg, fast det står i din signatur... :-o ;-)
:-D :-D
Vet ni varför jag skriver i inlägget vad jag har för bil?
För att man ser inte signaturen om man läser jagrullar.se på en mobiltelefon. I alla fall inte på min iPhone.
Annars hade jag gladeligen struntat i att skriva vad jag har för bil. :-D
Det går förstås klicka på mitt användarnamn och se vad jag har för bil men kanske de flesta inte orkar bry sig om det.
/Bo
Bilagor
jagrullar.se_iPhone_Signatur_visas_inte.PNG
jagrullar.se_iPhone_Signatur_visas_inte.PNG (243.24 KiB) Visad 369 gånger
#1485608
EPSON skrev: tis 25 jan 2022, 21:05 ..är inte aktuellt då de fossila bränslena har försvunnit..
Det är bara 8 år dit, i mina öron låter det väldigt optimistiskt att fossila bränslen skulle vara avvecklade tills dess. :-D
Personbilsflottan kanske är till större delen elektrifierad men tung trafik ligger nog en bra bit längre bort.
#1485611
Erik Å skrev: tis 25 jan 2022, 21:28
EPSON skrev: tis 25 jan 2022, 21:05 ..är inte aktuellt då de fossila bränslena har försvunnit..
Det är bara 8 år dit, i mina öron låter det väldigt optimistiskt att fossila bränslen skulle vara avvecklade tills dess. :-D
Personbilsflottan kanske är till större delen elektrifierad men tung trafik ligger nog en bra bit längre bort.
Riktigt- och hur gör man med alla fossildrivna fordon som skall skrotas om dom inte går att köra? Det finns 6 376 515 bensin och dieselbilar registrerade som färdas på våra vägar. - https://www.car.info/sv-se/stats

Vi behöver en stor begravningsplats för dessa fordon.

Så mitt tips är: Starta en miljömässigt hållbar skrotfirma. Och jag lovar jag kommer investera i den via börsintruktion :-)
#1485626
Återvinning finns redan så det behövs ingen ny begravningsplats, i stort sett skrotas lika många bilar som det tillverkas varje år.
Problemet är väl snarast att man inte är i närheten av målet att återvinna 50% av materialet i en bil. Jag minns inte exakta siffran men den är oroväckande låg.
#1485677
EPSON skrev: Det finns 6 376 515 bensin och dieselbilar registrerade som färdas på våra vägar. - https://www.car.info/sv-se/stats
Och där är våra hobbyfordon / veteran fordon inräknade vad?.
Ett hobby fordon/ veteranfordon kan vara många slags fordon som tex går på bensin
och diesel. Ska de skrotas eller på annat sätt göras o användbara
eller förstöras med en elmotor?.
#1485728
Erik Å skrev:Problemet är väl snarast att man inte är i närheten av målet att återvinna 50% av materialet i en bil. Jag minns inte exakta siffran men den är oroväckande låg.
Beror ju mycket på bil.... Plast är ju erkänt svårt att återvinna, och nyare bilar är ju mer plast än plåt :D
Härdat glas har jag för mig inte är så jätte-lätt att återvinna effektivt heller.
#1485729
gubbstrutt skrev:Ska de skrotas eller på annat sätt göras o användbara
eller förstöras med en elmotor?.
Självklart, och gud nåde dig om du så mycket som vågar tänka tanken på att klippa gräsmattan med en bensingräsklippare ;-) Det är fram med handjagaren som gäller, eller lie. För alla har ju max 2m2 gräsmatta att klippa, eller hur? :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]