Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484403
Hej

När jag kopplade in en släpvagn lös inte bakljus/positionsljus och vänster blinkers fungerade inte heller. (Bromsljus samt höger blinkers funkade)

Till min stora förvåning slocknade halvljuset på bilen. Säkringarna för höger/vänster halvljus (21/22?) byttes och sedan funkade halvljus igen.

Såg i kontakten på vagnen att stiftet för jord var knäckt så jag bytte handsken till en ny. Testade igen och halvljuset försvann och då gick säkringenarna för "low beam" (halvljus) igen.

Varför slocknar halvljuset?

Kan nån peka mig i rätt riktning för felsökning?

Är det en bra grej att testa med batteri direkt i handsken och se så släpets el är ok?

Ska jag spänningsmäta direkt i släpvagnsuttaget på bilen?

Tack på förhand
#1484520

1 ( L ) = Vänster blinkers. Gul kabel.
2 ( 54G ) = Reserv/Dimbakljus/Laddning till husvagnsbatteri/Backljus. Där fick det bli blå.
3 ( 31 ) = Jord. Vit.
4 ( R ) = Höger blinkers. Grön.
5 ( 58R ) = Höger bakljus. Svart eller brun.
6 ( 54 ) = Bromsljus. Röd.
7 ( 58L ) = Vänster bakljus. Svart eller brun.
#1484553
Det märkliga är att säkringarna till halvljuset bara går till just halvljuset. Alltså kan inte fel i släpvagnen bränna dem.
Om nu inte den som installerade släpvagnskontakten på eget initiativ lyckades koppla den till lyktorna fram i stället för bakljusen :-D
Eller möjligen någon annan fulfix typ koppla bakljusen till framlyktorna pga att ljusomkopplaren är trasig. Nah, kan väl inte vara möjligt..
Har det suttit extraljus på bilen någon gång?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]