Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1480022
dannesk skrev:Sedan kom även mjukvara som begränsar/optimerar ventilpaketet vid varmare/tunnare olja som kunde medföra att den växlade för hårt.
Just det fenomenet kan jag märka av vid start från stillastående, om jag drar husvagn en varm dag. Över +25°C eller nåt. Växlingarna för övrigt går bra, men precis när jag ska igång kan den hugga till tvärt.
#1484351
Angående oljebyte på TF-80 lådan så finns det ju många guider på nätet men jag blir galen att det inte finns någon smidig lösning att nollställa oljebytesräknaren. Min 2016 xc 70 utesluter ju VIDA och Icarsoft Vol 2.0 som annars verkar kunna mycket har inte den möjligheten. Att åka till Volvo och be dom nolla räknaren känns så där..
Hur gör jag??
#1485195
Varken jag eller volvo har testat att vidta några åtgärder än. jag vet inte om det är värt pengarna att dom ska börja gräva i detta.. känner inte att jag inte riktigt har dom pengarna att lägga ut så problemet kvarstår. vet inte riktigt hur jag ska göra med detta.

antingen låta det vara och bara fortsätta tuta / köra så får man leva med att bilen växlar lite som den vill.
Eller fixa problemet.. hmm
#1485207
Spontant så skulle jag gissa på att oljemängden i lådan är låg. Många som byter oljan i lådorna mäter hur mycket som de tömt ut o sedan bara fyller på samma mängd istället för att göra en riktig nivå kontroll. Är det så så bränns oljan du har i lådan ganska fort. Om jag vore du skulle jag prata med någon som jobbar enbart eller mest med automatväxelåder.
#1485234
HakanF skrev: sön 23 jan 2022, 11:50 Spontant så skulle jag gissa på att oljemängden i lådan är låg. Många som byter oljan i lådorna mäter hur mycket som de tömt ut o sedan bara fyller på samma mängd istället för att göra en riktig nivå kontroll. Är det så så bränns oljan du har i lådan ganska fort. Om jag vore du skulle jag prata med någon som jobbar enbart eller mest med automatväxelåder.
Borde det inte räcka med att mäta och väga?
#1485245
På en bil där man inte är säker på oljenivån (speciellt om det krånglar) så är första grejen byte och nivåkontroll ja.
Sambon köpte sig en xc60 med tf80 som slog i lockupen.
Bytte olja typ 3-4ggr och sen körde jag nån vecka innan jag gjorde sista bytet, då med tillhörande nivåkontroll. Den var det för mycket i, så med rätt nivå växlar den helt perfekt igen.
Var ca 2-3dl för mkt, så det är inte mkt som ska till.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]