Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xile
#1484176
Har en V60 CC, MY17 D3. Den har serviceintervall på 1år. Har alla nyare Volvos intervall på 1år eller är det annorlunda för bensinare? 2år? ex.

Tacksam för svar.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1484189
1 år eller 1500 mil är väl den allmänna rekommendationen på dom flesta såväl nya som gamla bensin, diesel eller etanol drivna bilar. Oftare om man bara kör kortare sträckor (mindre än en mil varja gång) vår, höst och vinter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1484193
Ja, ett års serviceintervall är varken något nytt eller märkligt. Det som brukar göras årsligen är olje och filterbyte, plus ev. något annat småskit. Övriga saker såsom kamremsbyte osv har längre serviceintervaller men går ändå under samma "service-rubrik".

Du får helt enkelt kolla upp vad som ingår i årsservicen.
Användarvisningsbild
av Funk
#1484300
Service intervall på Volvo är 3000mil/12 månader sedan rätt många år, och ett extra oljebyte om året på bifuelbilar (1500mil). Når man inte 1500mil så är det en enklare basservice, dock skall full service göras minst varannat år även om man kör mindre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484337
Service typ oljebyte med 3000 mils intervall är inget för "vanligt folk" som ska ha sin bil i många år. Funkar i bästa fall för bilar som rullar typ 3 - 6000 mil om året eller så. En gång om året minst bör man byta olja oavsett, om man kör vinterkörning med mindre än 1 till 2 mil varje körning.
Jag byter 2 ggr (vår och höst) på 745-an. Kör 4 - 600 mil om året, den har rullat c:a 50000 mil. Långa bytesintervaller har bara ett syfte, att kunna erbjuda en låg service kostnad för leasing och företags bilar
av Erik Å
#1484348
Har kört med 2000 mils intervall de senaste 55 tusen milen eftersom det står så i handboken, vågar inte gå upp till 3k även om longlife oljor ska klara det.. :-D
Det kanske tvärtom finns skäl att korta ner intervallen allteftersom motorn slits och läcker mer och mer sot förbi kolvringarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484412
Erik Å skrev:Har kört med 2000 mils intervall de senaste 55 tusen milen eftersom det står så i handboken, vågar inte gå upp till 3k även om longlife oljor ska klara det..
Du har säkert bytt oftare än än en gång om året då... :-)
Frugans förra bil (VW Passat -04) hade rullat 4500 mil på VW original Long Life olja på ett år när vi köpte den. Det var "kryssat" ett byte av olja/filter i boken, men förmodligen aldrig bytt. Efter 5000 mil vågade jag inte köra längre då oljan var lika svart och sotig som på en mercadiesel på -70-talet. Bytte sedan vid c:a 1500 mil (en gång om året Mobil 1 syntet olja). Vid 9000 mil var motorn så igen kokksad så oljetrycket försvann. Efter en grundlig motor tvätt invändigt i motorn, hade ner oljetråget borstade och skrapade rent från allt gegg och fasta beläggningar, bytte oljesilen till oljepumpen, vevlager, några ventiler och slangar till vevhusventilationen. Bytte olja och filter 4 ggr dom första 1000 milen (Biltemas 10-40 Semisyntetisk). Och efter det 2 ggr om året (c:a 6 - 800 mil). Bytte bort bilen i september efter 17 år och den hade då rullat 22000 mil. Motorn (1.8l AWT turbomotor) var i mycket gott skick och där var aldrig mer syntetolja i den motorn, eller någon annan motor jag servat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1484415
Jag gör alltid ett eget oljebyte (inkl. filter) på min V60 efter 1500 mil, som kompletterar servicen var 3000 mil. Således får den ny olja 2 gånger om året, kanske onödigt men det känns bra :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]