Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja..
Har en Volvo V70N -02 som har fått bedömning om att länkarmsbussningarna är slut. Gör gärna jobbet/bytet själv..men har en del oklara funderingar.

Fråga :
1. Kan man byta ENBART bussningarna? Eller är det en ny länkarm som gäller?

2. Är detta jobb krångligt och tidsödande? :?:

3. Krävs det specialverktyg eller rent av framvagnsinställning efteråt?

4. Vad kan detta kosta på en verkstad att fixa inkl material + jobb?
Har fått ett pris på detta att byta båda länkarmarna för 3600:- inkl. jobb
Dyrt!??

Hoppas på snabbt svar....Tack på förhand! :)

/ Andreas
sprayblob skrev:Tja..
Har en Volvo V70N -02 som har fått bedömning om att länkarmsbussningarna är slut. Gör gärna jobbet/bytet själv..men har en del oklara funderingar.

Fråga :
1. Kan man byta ENBART bussningarna? Eller är det en ny länkarm som gäller?

2. Är detta jobb krångligt och tidsödande? :?:

3. Krävs det specialverktyg eller rent av framvagnsinställning efteråt?

4. Vad kan detta kosta på en verkstad att fixa inkl material + jobb?
Har fått ett pris på detta att byta båda länkarmarna för 3600:- inkl. jobb
Dyrt!??

Hoppas på snabbt svar....Tack på förhand! :)

/ Andreas
Hej på dig
1 Ja du kan bar abyta bussningarna.Du behöver nått som kan pressa ut bussningarna från länkarmen. Jag bytte mina bussninrar förra veckan efter att man påpekts att dom glappade efter en service.
Det visade sig att inget glapp fanns.
Du behöver inte göra jobbet hos volvo.
Nja om de verkligen är lönt att bara byta bussningar vet ja inte. Va kostar en länkarm med bussningar på mekonomen ? ca 1100. 3 st bussningar kostar runt 340 kr st????
länkarm är ju snabbast sättet att byta ja men om de billigast vet ja ej.

2 Speciellt krångligt är det inte om man ni vet vilka bultar som ska lossas. Att pressa ut bussningar kanske inte är det enklaste om man inte har rätt maskin till det.
Andra här kanske vet om nått enkalre sätt.

3 Jag betalade ca med material ca 1400 men då bytte ja även spindelleden på den sidan.

3600 låter väll ok, kolla runt me olika verkstäder , det skiljer i pris .
Användarvisningsbild
av sprayblob
...skall kolla upp lite med olika alternativa verkstäder...
Helt klart så är det väl mindre jobb eg. med byat hela länkarmarna.
Köpa lösa bussningar drar ju också iväg...

Någon som skulle rekommendera Biltemas länkarmar? *ler*
Se inte ner på mig nu.....en fråga bara .. ;-)
av finnepower
jag skulle köpa nya länkarmar. Om du som sagt inte har bra verktyg som du kan pressa ut bussningarna med..

hade en riktigt dålig dag när ja bytte på min. tog loss länkarmen pressa ur bussningen, pressa dit den nya o pressade ist sönder länkarmen vid mont av den nya bussningen. :x :x

köpte ny länkarma på bilia, kom till bilen o upptäckte att ja råkat dra isär drivknuten inne vid v-lådan. bara o demontera drivknuten o försöka få ihop den med alla kulor samt massa kladd. gick tillslut men inget att rekomendera.

vad jag lärde mig av detta är: Köpa ny länkarma från första början samt att inte glömma lossa drivaxelbulten o slå ur drivaxeln från lagret. 8)
Användarvisningsbild
av greeeken
sprayblob skrev:...skall kolla upp lite med olika alternativa verkstäder...
Helt klart så är det väl mindre jobb eg. med byat hela länkarmarna.
Köpa lösa bussningar drar ju också iväg...

Någon som skulle rekommendera Biltemas länkarmar? *ler*
Se inte ner på mig nu.....en fråga bara .. ;-)
Biltemas funkar utmärkt.
av Kena
Finns det någon spetzialavdragare för att dra av drivaxeln från navet eller är det rent våld som krävs?
av finnepower
behövs inget special verktyg, lossa på bulten i mitten av navet, 14mm, slå in axeln med ex ett dorn. håll ut hela fjäderbenet lite o "jucka" på drivknuten så lossar den
av Kena
Låter bara lite fel att slå en axiellt på en axel, kraften från slagen går genom drivknutar och in i lagret i växellådan. I de Skf kurser jag gått fick man lära sej att när man monterar/demonterar lager slår man aldrig så kraften går genom lagret utan bara till den ring, yttre eller inre, som man slår på. Har aldrig haft loss någon drivaxel men jag vet hur det är konstruerat.
av finnepower
skrev ju att han får hålla ut fjäderbenet samtidigt lite just för att ha lite mellanrum. om de desutom är limmat på volvo så måste man slå.. gick inte o lossa på min utan hammare :D
av Kena
finnepower skrev:skrev ju att han får hålla ut fjäderbenet samtidigt lite just för att ha lite mellanrum. om de desutom är limmat på volvo så måste man slå.. gick inte o lossa på min utan hammare :D
F'låt, läste inte ordentligt.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?