Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483665
MartinS skrev:Om den som du uttrycker det "Kompetente föraren" har en liten bil lär den dra mindre än den stora.
Ja, den om är kompetent på att köra snålt kör ännu snålare med en mindre bil. Men skillnaden är inte så stor som man kan tro, och då har han en sämre bil i övrigt.
#1483680
Har haft vår XC70 i 4 år och i mina ögon är det en riktig kanonbil. Visst jag ska vara ärlig i att jag aldrig kört en V90 CC (som säkert är ännu bättre) men XC70 har allt vi önskar ur en bil, framförallt ljudkomfort och utrymmen är tidlösa egenskaper som uppskattas varje gång man åker i den och gör att den fortfarande känns lyxig.

Saker jag uppskattar i övrigt är drivlinan med diesel-5an och automatlådan, det supersmarta uppfällbara lastgallret i bagaget och gratis uppdatering av navigatorn, som vår bil har. Stereon är bra, bra ljud även i baksätet. (Vi har mellanstereon)

Enda negativa är kanske inköpspriset, tycker de är för dyra för sin ålder. Kändes ganska prisvärd när vi köpte den 3 år gammal 2018 men priserna ligger nästan på samma nivå nu 2022 och det känns helt klart udda för en bruksbil. Sen finns det kanske en del servicepunkter som är bra att göra men som inte finns med i ordinarie rutin, tex automatoljebyte, Haldex-oljebyte. Tillsammans med kamremsbyte vid 18 000mil kan det därför bli en del servicekostnader som kanske bör räknas med också.
Användarvisningsbild
av sbf
#1483768
XC70 II är en gammal men trevlig bil. Jag gillar höjden och storleken, egenskaperna på vinterväg, men i slutändan är det en sminkad V70 med oskäligt högt begagnatpris.
#1483809
Det där är inte sant. Sminkar gör man med lite färg på utsidan, för att göra något vackrare.

När de gick att köpa nya kunde man få vilket man ville (om pengarna räckte), men nu, när vi är hänvisade till begagnat, måste man ta hänsyn till att framhjulsdrivna XC70 ser man lika sällan som fyrhjulsdrivna V70.
XC70 är upphissad 60 mm. Det gör en avsevärd skillnad i några sammanhang. 30 cm djup snö går bra med XC70, men stoppar oftast en V70.
Den längre fjädringsvägen på XC70 är inte bara bättre på att svälja ojämnheter på våra ofta dåliga vägar, den gör också att bilen har lättare för att hålla hjulen på marken och driva bilen framåt, när man är på ojämn mark.
HDC är inte enbart en tillgång på besvärligt underlag, utan fungerar utmärkt för att göra det lättare att rangera släp med bilen. HDC finns inte på en V70, även om den har AWD.
Servicebehov av automatlåda och liknande har alla bilar som har sådana. Det är inget unikt för XC70. Vad tillverkaren rekommenderar är bara en anpassning av vad de vill skylta med som servicekostnad. Högre servicekostnader ger normalt lägre reparationskostnader.

Slutligen är priset något som sätts av efterfrågan i förhållande till tillgången. Det är inget som regeringskansliet har hittat på. Alltså är XC70 värd det som begärs, för de går att sälja.
Vi har två XC70, en från 2012 och en från 2016. Båda bilarna presterar fortfarande likvärdigt med när de var nya.
Användarvisningsbild
av sbf
#1483814
apersson850 skrev: lör 15 jan 2022, 10:23 Det där är inte sant. Sminkar gör man med lite färg på utsidan, för att göra något vackrare.

När de gick att köpa nya kunde man få vilket man ville (om pengarna räckte), men nu, när vi är hänvisade till begagnat, måste man ta hänsyn till att framhjulsdrivna XC70 ser man lika sällan som fyrhjulsdrivna V70.
XC70 är upphissad 60 mm. Det gör en avsevärd skillnad i några sammanhang. 30 cm djup snö går bra med XC70, men stoppar oftast en V70.
Den längre fjädringsvägen på XC70 är inte bara bättre på att svälja ojämnheter på våra ofta dåliga vägar, den gör också att bilen har lättare för att hålla hjulen på marken och driva bilen framåt, när man är på ojämn mark.
HDC är inte enbart en tillgång på besvärligt underlag, utan fungerar utmärkt för att göra det lättare att rangera släp med bilen. HDC finns inte på en V70, även om den har AWD.
Servicebehov av automatlåda och liknande har alla bilar som har sådana. Det är inget unikt för XC70. Vad tillverkaren rekommenderar är bara en anpassning av vad de vill skylta med som servicekostnad. Högre servicekostnader ger normalt lägre reparationskostnader.

Slutligen är priset något som sätts av efterfrågan i förhållande till tillgången. Det är inget som regeringskansliet har hittat på. Alltså är XC70 värd det som begärs, för de går att sälja.
Vi har två XC70, en från 2012 och en från 2016. Båda bilarna presterar fortfarande likvärdigt med när de var nya.
Inget av det du just tog upp motbevisar det jag sa. ;-)

Men okej, missförstå mig inte, jag kör också XC70 och är väldigt förtjust i min bil. Den sväljer skogsvägarna runtom där jag bor utan problem, och vi har aldrig några framkomlighetsproblem vintertid trots att den lokala bonden snöröjer vår gård 3-4 dagar efter att snön lagt sig, och det säger en del. Men det är en modell som börjar visa sin ålder, och ibland hyllas den i min mening lite väl mycket som ett vidunder av komfort och driftsäker som en pansarkryssare.

Angående priset så förstår jag också marknadsekonomi, men det gör i min mening inte priset skäligt för att få högre markfrigång och HDC jämfört med syskonet V70. Det finns många kompetenta crossovers på marknaden. Det är marknadsekonomi som gör att Bilia kan sätta de priser de har på service, men det är nog inte många här som anser det vara skäliga priser för det. :-)
#1483949
Nej, att du inte tycker prisskillnaden är skälig, det förstod jag. Men det kan ju lika gärna vara V70 som är "för billiga", för det finns fler av dem. Även med mindre motorer.
Jo, visst börjar bilarna bli till åren. Vår äldsta har varit igång i mer än tio år nu. Jag har jämfört med annat som Volvo har idag, och den enda som har en chans att ersätta den är XC90. Men den är rätt mycket dyrare och blir snart elektrisk, något som än så länge diskvalificerar bilarna som bra dragbilar. V90 Cross Country är exempelvis för låg baktill för att kunna lasta lika bra som XC70.

Jag har kört samma sträcka, ungefär hundra mil tur och retur, på svenska landsvägar med först en hyrd XC60, och några veckor senare med min egen XC70. Skillnaden i komfort var så stor att jag knappt trott det var sant om jag inte kört där själv. Att XC70 var så överlägsen sin populäre bror trodde jag inte i förväg. Så det är inte bara snack att det är en komfortabel bil.
Användarvisningsbild
av sbf
#1483981
MagnusR skrev: sön 16 jan 2022, 10:05 Är XC70 mer komfortabel vid landsvägskörning än motsvarande V70?
Japp, XC70 sväljer ojämnheter i vägen betydligt bättre än V70. Men den gör med det avkall på väghållningen. Jag hade en V70 ’14 tidigare och den var betydligt stötigare.

Inte direkt landsvägskörning men kan jämföra med min nuvarande S80, jag bromsar inte ens ner inför fartguppen i stan med XC70n, men med S80n måste jag det definitivt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]