Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1483785
Halloj!

Jag använder alltid handbromsen när jag parkerar, inte haft något strul med den fram tills de senaste dagarna.
Handbromsen har fastnat (väldigt lätt) varje morgon senaste veckan, men den lossnar med hjälp av bara dragläget så det är ju inget jätteproblem direkt.

Fick dock en överraskning idag när jag parkerade och drog åt handbromsen (kanske lite för hårt.. :oops: ).
Det lät som att något i plast gick i tusen bitar från själva mittkonsolen/handbromsspaken - det skedde nästan med en sorts snärt. Spaken saknar nu helt motstånd. Jag hade inte brytt mig om det inte vore för faktumet att spaken inte går att få ner helt. P-bromslampan tänds för att spaken hoppar upp (uppskattningsvis) en kugge när jag släpper den längst ner och knappen ploppar ut.

Jag var inte på humör för att undersöka problemet ytterligare, men jag tyckte mig kunna se marken genom de "penselstrån" som spaken sticker ut genom. Något säger mig att det inte bara skulle handla om en wire..

Någon som har en aning om vad det rör sig om? Har aldrig lossat på mittkonsolen eller bytt något som har med wiren att göra, så jag vet inte hur det ser ut precis bakom spaken. Gissar på att det sitter någon sorts "stege" eller kuggar som spaken fäster sig i när man släpper knappen? Antar att det är detta som i sådana fall har gått sönder, eller är jag helt ute och cyklar? Kan det vara så lätt att wiren har rostat ihop och gått av bara?

Kan fixa det mesta själv, men skulle uppskatta namn på eventuella delar som kan ha brakat så får jag efterforska.

Bilen har gått 50.000 mil, har en del rost.

Tack på förhand!
#1483786
Glömde nästan det viktigaste.. hur illa skulle det vara att köra som vanligt med ovanstående problem? Vid 1-2 kuggar, har bromsen verkligen kontakt? Eller är lampan bara lite petig med att handbromsen tekniskt sett är aktiv? Kan tillägga att bromsskivorna är helt rostfria och fräscha.
#1483799
Om handbromsen inte tar så tar den inte, du kan lugnt köra vidare. Handbromskontakten sitter ju på spaken, så om handbromsspaken fysiskt rör sig så kommer den kontakten slutas, och lampan tänds i instrumenthuset.

Ta bort askkoppen bak och kika in, känn om det finns något motstånd i justerskruven.
Ta även bort centerdelen av konsolen(Den svarta biten som går från askkoppen till handbromsspaken, den sitter bara med dom där 2 synliga torxskruvarna och några clips.

Tror inte wiren gått av vid bakaxeln i det här fallet, det skulle bara ge en handbroms som inte tar - inte låta från centerkonsolen, och absolut inte som plast. Men, du kan ju kika där också givetvis. Det som brukar gå sönder är själva fästet som sitter på bakaxeln, det rostar bort med åren. OM så är fallet, så finns det reparationssats att köpa, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000019959 (finns även hos andra ÅF), så det är ju inget jätte-problem direkt.
#1483968
Det som är plast där framme som säkerligen kan låta som något går i "tusenbitar", är ju justeringen på vajern både gängade delen o muttern är av plast o kan braka sönder. Själv spaken är robust gjord med ett kuggsegment i metall, kan knappast gå sönder. Men vajern (den långa) lär behöva bytas i i vilket fall som helst. Min vajer hade rostat vid bakaxeln så den small av helt sonika när jag drog åt lite extra vid parkering backe. Fästet var det inget fel på.
Spaken var totalt utan motstånd o det lät konstigt under mittkonsollen för mig med.
På 760turbon jag hade släppte vajern längst fram vid spaken en gång så fick byta på den med.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...