Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1483706
Danzi skrev:Man kan alltså inte få elektrisk värmare längre på MY2023 p.g.a. komponentbrist (enbart MY2021/22)? Bensinvärmaren saknar väl katalytisk avgasrening precis som tidigare? Antar att priserna gick upp rejält också när Pro Edition försvann. Sugen på MY2023 med ullklädsel men den lär ju bli svårsåld på andrahandsmarknaden. Kanske säkrast att vänta in Embla (eller vad den kommer heta).
Varför skulle den bli svårsåld?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Danzi
#1483712
Elvärmare är min personliga preferens. De flesta är ju kära i sina bensin-/dieselvärmare och så kommer det väl fortsätta att vara. Men ljus ullklädsel är jag nog ganska ensam om att gilla. Kan bli svårsålt om jag avyttrar bilen privat efter några år tänker jag.
av SundanceKid
#1483718
Nej men ullklädseln kan nog bli poppis. Den är ju skitsnygg men jag föredrar skinn med barn just nu. Att det är bensinvärmare tror jag är positivt då den inte drar på räckvidden.
Användarvisningsbild
av bem
#1483777
Danzi skrev: fre 14 jan 2022, 17:12 Elvärmare är min personliga preferens. De flesta är ju kära i sina bensin-/dieselvärmare och så kommer det väl fortsätta att vara. Men ljus ullklädsel är jag nog ganska ensam om att gilla. Kan bli svårsålt om jag avyttrar bilen privat efter några år tänker jag.
Ullklädsel skulle jag personligen föredra framför läder. Är bara klädseln hel och ren den dag du skall sälja bilen tror jag det inte kommer ligga dig i fatet att bilen har ljus ullklädsel, snarare tvärtom tror jag.
/Bo
Användarvisningsbild
av Zanders
#1483861
SundanceKid skrev:Nej men ullklädseln kan nog bli poppis. Den är ju skitsnygg men jag föredrar skinn med barn just nu. Att det är bensinvärmare tror jag är positivt då den inte drar på räckvidden.
Tyvärr sotar ju den skiten igen om man köra många korta sträckor ~10min och vill ha värme. Får jag att min elvärmare försvinner på min kommande V60 så vettefan om jag vill ha den faktiskt..
av AndS
#1483870
Sotar igen vet jag inte om den gör, däremot drar den batteri men det är kanske inget problem på en hybridbil.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1483872
Jag vill inte heller bli av med elvärmaren. Tanken är att använda garaget mer och kunna ladda och förvärma där inne.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1483927
Nu har jag inte hängt med i tråden, men.... Är det bara elvärmare på dessa bilar?
Det låter ju värdelöst om man är "utom laddning" så att säga, där man inte har möjlighet att ladda bilen över natten.
Hemma går det väl bra (om man har laddmöjlighet), men om man reser till fjällen eller inte har laddmöjlighet vid bostaden... Inte kul att återgå till att skrapa rutorna.

Jag skulle aldrig köpa en bil som är i behov av en extern strömkälla för att hålla rutorna isfria vintertid.
av s6025t
#1483929
Det behövs ingen extern strömkälla är det dåligt med ström i hybridbatteriet går det att göra en fjärrstart av bensinmotorn som värmer som vanligt o ger ström till elvärmen.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1483937
Jag tänker även att det är skönt att slippa störa andra genom att behöva fjärrstarta motorn för att kyla kupén.
För att få varm ratt och stol måste man fjärrstarta även där.
99% av alla gånger som vi kör värmare eller kyla (numera) står bilen på uppfarten. Jag tänker att jag alltid ansluter laddkabeln när vi kommer hem. Då går det att köra alla bekvämligheter innan avfärd på el.
Har kört diesel nu i 12år och det skulle va skönt att slippa bränslevärmaren. Värmare käkar på startbatteriet. Inga fel på värmen men ändå.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 55

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]