Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483770
Derank skrev: fre 14 jan 2022, 21:00 7400kr i månaden på 1500mil, är det ens lönt, måste ju bli biligare att köpa en dieselbil el?
Kikar vi på B4an ist så ligger den på 6065 per månad inkl dragkrok och 1500 mil fast med betydligt mindre utrustning.

Dock åker du på nästan en tusenlapp i månaden mer i skatt på den så då är du nästan uppe i samma peng ändå.
#1483782
bem skrev: tor 13 jan 2022, 08:52 Jag har aldrig fått mer än 7% rabatt på listpris hos Volvohandlare.
De som jobbar på Volvo har rätt hög rabatt, har sett en siffra på 15% men det är säkert inaktuellt idag.
Kan du få 10% på listpris får du nog vara väldigt nöjd.
Ditt exempel ger ca. 6% rabatt, det är väl hyfsat.
Hur rabatten kan ligga i dagsläget har jag ingen aning om.
Sen finns ju nya bilabonnemanget Care by Volvo med 3 mån (dyrare) resp. 36 mån bindningstid.
Sen kan man ju göra sig en hacka på sin nuvarande bil om man har nån i inbyte. När jag bytte till V90 T6 Recharge 2022 lämna jag min V70 MY14 i inbyte. Volvohandlaren hade inte många beg. bilar i hallen. Det var säljarens marknad så att säga. De nästan slet min V70 ur mina händer, den var de väldigt intresserad av, och de fick ta den efter vi kommit överens om inbytespriset.
Sen finns ju kampanjer ibland på t.ex. utrustningsnivåer (var det på min senaste Volvo, Inscription utrustningsnivån) och på vintern kan man få vinterhjul via Volvo-kampanj vid viss period ("vinterhjul på köpet", eller kraftigt rabatterat, det har jag nyttjat några gånger).
/Bo
För dig som är anställd på Volvo, Geely, Polestar och våra partners.

15% rabatt på ny Volvo XC90, XC60, Volvo V60/V90 Cross Country
13% rabatt på ny Volvo XC40 (ej XC40 P6 eller P8), Volvo V60/V90, Volvo S60/S90
Upp till 10% rabatt på begagnade bilar.
Du får köpa max 2 nya och 2 begagnade per år. Nya bilar måste ägas minst 9 månader och begagnade bilar måste ägas minst 3 månader.
#1483875
Derank skrev: fre 14 jan 2022, 21:00 7400kr i månaden på 1500mil, är det ens lönt, måste ju bli biligare att köpa en dieselbil el?
Hej, det är inte enbart ekonomi som styr för mig. Tycker helt enkelt det är roligare med 350 eller 455 hästar plug in hybrid än diesel och känns bra att kunna köra helt elektriskt också.

Skulle jag styras av ekonomin endast är det väl ett kontantköp av Dacia Sandero (som inte heller behöver vara dåligt!) som gäller.
#1483876
Elgasen skrev: fre 14 jan 2022, 20:13
jaronsso skrev: tor 13 jan 2022, 11:27
En B4 är nog rätt kylig om några år i andra- och tredjehandsledet.
Varför skulle en B4 tappa mer i värde som varken berörs av malus eller har en extra batteridrivlina som potentiellt kan börja krångla efter några år?
Procentuellt är det mycket sannolikt.
Pga flera orsaker.
Bränslepriset vid 2025 väntas vara högt. Väldigt högt sannolikt.
Politik.
Att det sitter i huvudet vid 2025 att är någon typ av eldrivlina ”man ska ha”. Bilen i fråga kommer sannolikt kännas uråldrig i förhållande till de nya bilar som släpps.
Tillgång och efterfrågan. Det kommer finnas fler ”vanliga” bilar än elektrifierade.
Sist men inte minst:
Köpare två som ska köpa den måste ta i hänsyn köpare tre som ska ta över den kanske bortåt 2030. Vad har den inte då tappat? Det är naturligtvis något som påverkar andrahandspriset.

Du kan fråga vilken handlare eller bank som helst idag. Elektrifierade bilar värderas rätt mycket högre i andraledet.
#1483884
jaronsso skrev: lör 15 jan 2022, 18:23
Procentuellt är det mycket sannolikt.
Pga flera orsaker.
Bränslepriset vid 2025 väntas vara högt. Väldigt högt sannolikt.
Politik.
Att det sitter i huvudet vid 2025 att är någon typ av eldrivlina ”man ska ha”. Bilen i fråga kommer sannolikt kännas uråldrig i förhållande till de nya bilar som släpps.
Tillgång och efterfrågan. Det kommer finnas fler ”vanliga” bilar än elektrifierade.
Sist men inte minst:
Köpare två som ska köpa den måste ta i hänsyn köpare tre som ska ta över den kanske bortåt 2030. Vad har den inte då tappat? Det är naturligtvis något som påverkar andrahandspriset.

Du kan fråga vilken handlare eller bank som helst idag. Elektrifierade bilar värderas rätt mycket högre i andraledet.
Frågan är hur poppis en omodern hybridbil är om några år. Kanske lika poppis som en begagnad V70 BI-Fuel vs D5?
#1483894
Jag har beställt en xc60 t8 CBV av just anledningen att jag inte vet vad andrahandsvärdet är om tre år.
Jämför man exempelvis med tyska bilar går det inte att ens komma i närheten av priset CBV ger så därav beställningen. Samtidigt som nya drivlinan gör att jag borde kunna köra 70% minimum av min körning på el vilket borde gör kalkylen intressant.
#1483979
Elgasen skrev: lör 15 jan 2022, 18:48
jaronsso skrev: lör 15 jan 2022, 18:23
Procentuellt är det mycket sannolikt.
Pga flera orsaker.
Bränslepriset vid 2025 väntas vara högt. Väldigt högt sannolikt.
Politik.
Att det sitter i huvudet vid 2025 att är någon typ av eldrivlina ”man ska ha”. Bilen i fråga kommer sannolikt kännas uråldrig i förhållande till de nya bilar som släpps.
Tillgång och efterfrågan. Det kommer finnas fler ”vanliga” bilar än elektrifierade.
Sist men inte minst:
Köpare två som ska köpa den måste ta i hänsyn köpare tre som ska ta över den kanske bortåt 2030. Vad har den inte då tappat? Det är naturligtvis något som påverkar andrahandspriset.

Du kan fråga vilken handlare eller bank som helst idag. Elektrifierade bilar värderas rätt mycket högre i andraledet.
Frågan är hur poppis en omodern hybridbil är om några år. Kanske lika poppis som en begagnad V70 BI-Fuel vs D5?
Omodern? Några år?
#1483999
Bi-Fuel var en usel bil redan som ny. Efter 3 år försvann alla incitament att äga den och bara alla nackdelar var kvar. Den jämförelsen håller inte för T8 mot B4 där T8 på alla fronter är en mycket mer attraktiv bil. Sen tror jag inte man ska lura sig att det blir en särskilt bra affär ändå. Det går inte att skoja bort prisskillnaden. (Om man köper bilarna och äger själv. Leasing är annorlunda)

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]