Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483478
jaronsso skrev:
wrazxc skrev: tor 13 jan 2022, 11:15 Har du jämfört med Care by Volvo?

Jag har kikat på en V60 Recharge T8 Plus där. Den landar på 6639:-/mån ex moms. 3000mil/år Årsskatt: 360:-
Då ingår:
Service
Försäkring
Däck
Däckhotell

Sen skickade jag till min Volvohandlare bara för att kolla vad en V60 Cross Country B4 skulle gå lös på istället för att vara lite "sparsam" men döm om min förvåning. Desssa priser är ändå med 10% rabatt tack vare "Företagarna"-dealen.
V60 Cross Country B4 Ultimate Årsskatt: 10 867:-
Business Lease: 8804:-/mån
Försäkring: 328:-/mån
Serviceavtal: 456:-/mån

Det blir alltså 2950:- ex moms dyrare per månad med Business lease än CBV och då ingår också däckförbrukning i CBV-avtalet. Dessutom får jag köra en T8 istället för B4....
Handlaren kan jag ju säga inte är helt nöjd med CBVs priser då det konkurrerar ut dom ganska bra.
Svårt att göra en jämförelse om man inte jämför samma bil dock.
B4 och T8 har väl rätt olika andrahandsvärden, som månadskostnaden i huvudsak baseras på, och skatten är ju vad den är - bestämd av staten och inte handlaren.
Det hade ju varit intressant att veta vad handlaren ger för Business Lease på en T8.
Håller med!
Visserligen bara 2k mil. Men vi har carpayfleet. Och där är beräknade totalkostnad 7570:-/mån ex avdragsgill moms.
#1483481
jaronsso skrev: tor 13 jan 2022, 11:27
wrazxc skrev: tor 13 jan 2022, 11:15 Har du jämfört med Care by Volvo?

Jag har kikat på en V60 Recharge T8 Plus där. Den landar på 6639:-/mån ex moms. 3000mil/år Årsskatt: 360:-
Då ingår:
Service
Försäkring
Däck
Däckhotell

Sen skickade jag till min Volvohandlare bara för att kolla vad en V60 Cross Country B4 skulle gå lös på istället för att vara lite "sparsam" men döm om min förvåning. Desssa priser är ändå med 10% rabatt tack vare "Företagarna"-dealen.
V60 Cross Country B4 Ultimate Årsskatt: 10 867:-
Business Lease: 8804:-/mån
Försäkring: 328:-/mån
Serviceavtal: 456:-/mån

Det blir alltså 2950:- ex moms dyrare per månad med Business lease än CBV och då ingår också däckförbrukning i CBV-avtalet. Dessutom får jag köra en T8 istället för B4....
Handlaren kan jag ju säga inte är helt nöjd med CBVs priser då det konkurrerar ut dom ganska bra.
Svårt att göra en jämförelse om man inte jämför samma bil dock.
B4 och T8 har väl rätt olika andrahandsvärden, som månadskostnaden i huvudsak baseras på, och skatten är ju vad den är - bestämd av staten och inte handlaren.
Det hade ju varit intressant att veta vad handlaren ger för Business Lease på en T8.

Nej visst är det så men en T8 blir inte billigare iaf, så mycket kan han säga.

Jämför vi med en B4 på CBV (Vilket inte heller är rättvisst för Business Leasen är mer utrustad och inte en CC men) så ligger den på 5518:- ex moms.
Oavsett utrustning och uppgradering till CC så bör ju inte prispåslaget bli 4000:-/ mån ex moms gent emot Business Lease, Där även däckförbrukningen ingår....
#1483486
wrazxc skrev: tor 13 jan 2022, 11:43
jaronsso skrev: tor 13 jan 2022, 11:27
wrazxc skrev: tor 13 jan 2022, 11:15 Har du jämfört med Care by Volvo?

Jag har kikat på en V60 Recharge T8 Plus där. Den landar på 6639:-/mån ex moms. 3000mil/år Årsskatt: 360:-
Då ingår:
Service
Försäkring
Däck
Däckhotell

Sen skickade jag till min Volvohandlare bara för att kolla vad en V60 Cross Country B4 skulle gå lös på istället för att vara lite "sparsam" men döm om min förvåning. Desssa priser är ändå med 10% rabatt tack vare "Företagarna"-dealen.
V60 Cross Country B4 Ultimate Årsskatt: 10 867:-
Business Lease: 8804:-/mån
Försäkring: 328:-/mån
Serviceavtal: 456:-/mån

Det blir alltså 2950:- ex moms dyrare per månad med Business lease än CBV och då ingår också däckförbrukning i CBV-avtalet. Dessutom får jag köra en T8 istället för B4....
Handlaren kan jag ju säga inte är helt nöjd med CBVs priser då det konkurrerar ut dom ganska bra.
Svårt att göra en jämförelse om man inte jämför samma bil dock.
B4 och T8 har väl rätt olika andrahandsvärden, som månadskostnaden i huvudsak baseras på, och skatten är ju vad den är - bestämd av staten och inte handlaren.
Det hade ju varit intressant att veta vad handlaren ger för Business Lease på en T8.

Nej visst är det så men en T8 blir inte billigare iaf, så mycket kan han säga.

Jämför vi med en B4 på CBV (Vilket inte heller är rättvisst för Business Leasen är mer utrustad och inte en CC men) så ligger den på 5518:- ex moms.
Oavsett utrustning och uppgradering till CC så bör ju inte prispåslaget bli 4000:-/ mån ex moms gent emot Business Lease, Där även däckförbrukningen ingår....
Nej - det bör inte bli så mycket prisskillnad så man undrar hur handlaren räknar :-)
Skämt åsido - poängen var ändå att det inte går att jämföra olika bilar med helt olika drivlinor. I synnerhet med tanke på teknikutvecklingen som sker idag. En B4 måste man nog räkna på ett procentuellt ganska rejält värdetapp i andraledet om den ska vidare framåt 2025-2026. En T8 bör stå sig betydligt bättre. Med betoning på bör. Inget vet ju, men marknaden resonerar så.
Jag jämförde lite priser för en tid sedan mellan XC40 elbil och en V60 laddhybrid. Det är förmånsbil, men bad handlaren räkna lite på vad de kunde erbjuda. XC40n var väl ca 100 000:- dyrare (då) i köp, men det blev det billigare för bolaget att ta den i alla fall. En del i det var bonusen som är högre för elbil, men också att man kalkylerade med ett bättre restvärde procentuellt på elbilen.
#1483668
Verkar vara tvärkört att få ner den men är drygt 6% just nu, men det finns väl inte så stora incitament för Volvo centralt att gå ut med kampanjer osv på privatköp när bilarna säljer som smör och det är 8-9 månaders leveranstid.

Vi ska ta helgen nu och fundera på om det blir ett köp.

Slutgiltiga specen är
-Volvo V60 Recharge T6 AWD Plus Dark
-Svart solid lack
-Svart helläderklädsel
-Tonade rutor
-Klimatpaket
-Dragkrok
-Stänkskydd fram & bak

Pris 559 tkr

1.jpg
1.jpg (189.77 KiB) Visad 349 gånger
2.jpg
2.jpg (186.32 KiB) Visad 349 gånger
3.jpg
3.jpg (289.46 KiB) Visad 349 gånger
4.jpg
4.jpg (334.38 KiB) Visad 349 gånger
#1483670
Kan vara värt att avvakta tills nästa vecka med beställning.
Nuvarande Erbjudanden går ut den 17/1. Min förhoppning är att det kommer något erbjudande där efter.
Gratis Vhjul eller liknande.
#1483679
Ja, började på riktigt kolla upp det med Care By Volvo nu också.

7365 per månad med 1500 mil per år (ungefär samma som med finansieringen). Men betydligt mycket mer utrustning, vinterdäck och 3 års garanti.

Verkar även gå att få T8 för bara 100 kronor extra per månad, självklart tar jag det om de stämmer.
Care1.jpg
Care1.jpg (43.88 KiB) Visad 334 gånger
Care2.jpg
Care2.jpg (36.42 KiB) Visad 334 gånger
#1483753
Elgasen skrev: fre 14 jan 2022, 20:13
jaronsso skrev: tor 13 jan 2022, 11:27
En B4 är nog rätt kylig om några år i andra- och tredjehandsledet.
Varför skulle en B4 tappa mer i värde som varken berörs av malus eller har en extra batteridrivlina som potentiellt kan börja krångla efter några år?
Beror kanske lite på vad dieselpriset är när bilen ska säljas.
Jag har också funderat på en ny diesel pga. avsaknad av laddmöjlighet, men man är ju lite tveksam...
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]