Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1483734
Vad kan det kosta att hyra in en taxi eller en taxichaufför? Troligen mindre än 500 i alla fall. :-)
av William85
#1483738
Du behöver isåfall skapa en V-Bom för att bilen bakom ska tvingas styra med i kurvorna. Googla på ”flat towing” så ser du hur det kan se ut.

Annars får du väl göra som Mr Bean, du får sitta i den bogserade bilen och styra med ett rep fram till ratten på främre bilen :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1483801
Cordings skrev:Känner du till någon stång som gör att den andra styr sig själv?
Du behöver en stång som fästs i länkarmarna, ser ut som ett V ungefär. Det är väldigt populärt i USA bl.a, så sök lite på amerikanska sidor så ser du hur dom ser ut och fungerar.
Men..... Jag är väldigt osäker på om det sättet är lagligt i sverige... Det bästa, och lagliga, alternativet här i sverige är en dolly, där framhjulen ställs upp på ett "minisläp". Det klassas då som ett efterfordon, och inte bogsering. Efterfordonet måste dock ha belysning, men det finns magnetiska lysen att köpa som man kan ploppa på bakluckan/taket på den dragna bilen.

När jag drog hem 944an så använde vi just en sån där rak stång, jag satt i den bogserade bilen... Och man behöver vara med att ratta rätt rejält, speciellt om stången inte är centrerad på bilen, vilket dom sällan är då bogseröglan oftast sitter på någon sida. Den vandrar rätt friskt över vägen annars, än mer så vid inbromsning av dragarbilen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]