Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483443
Hej.

Någon som tagit in pris/beställt uppdaterade V60 Recharge privat/företag utan ramavtal?
Jämfört med tidigare köp jag gjort blev prisavdraget lågt, säljaren sa att möjligheten till avdrag är lägre med recharge modellerna.

Volvo V60 T6 AWD Recharge Plus Dark + klimatpaket, dragkrok, tonade rutor och stänkskydd fram/bak.
Listpris 593 295, efter avdrag 559 226 (drygt 34000 avdrag).
Finans med Volvo inclusive billån med serviceavtal och försäkring.

Är det rimligt? Vill inte känna att jag betalar för mycket för bilen.
Men i min värld brukar man ligga runt 10% avdrag på priset, men det var några år sedan jag köpte ny bil (privatleasing på senaste 2)
#1483447
Jag har inte köpt bil på länge (förmånsbil sedan ett tag), men i dagens marknad är jag inte alls förvånad över en låg rabatt.
Leveranstiderna är i hela branschen långa, biltillverkare får ut färre bilar vilket kräver en större marginal per bil för att inte tappa vinst, handlarna är pressade av tillverkarna, osv. Hörde en siffra häromdagen om att Volvo strypt handlartillägget med X procent för detta år.

Men gå till ett par olika skulle jag säga. Det kan ju skilja sig mellan olika handlare .
Det är ju mycket pengar det handlar om så några procent här och var kan ju göra sitt.
#1483449
Jag har aldrig fått mer än 7% rabatt på listpris hos Volvohandlare.
De som jobbar på Volvo har rätt hög rabatt, har sett en siffra på 15% men det är säkert inaktuellt idag.
Kan du få 10% på listpris får du nog vara väldigt nöjd.
Ditt exempel ger ca. 6% rabatt, det är väl hyfsat.
Hur rabatten kan ligga i dagsläget har jag ingen aning om.
Sen finns ju nya bilabonnemanget Care by Volvo med 3 mån (dyrare) resp. 36 mån bindningstid.
Sen kan man ju göra sig en hacka på sin nuvarande bil om man har nån i inbyte. När jag bytte till V90 T6 Recharge 2022 lämna jag min V70 MY14 i inbyte. Volvohandlaren hade inte många beg. bilar i hallen. Det var säljarens marknad så att säga. De nästan slet min V70 ur mina händer, den var de väldigt intresserad av, och de fick ta den efter vi kommit överens om inbytespriset.
Sen finns ju kampanjer ibland på t.ex. utrustningsnivåer (var det på min senaste Volvo, Inscription utrustningsnivån) och på vintern kan man få vinterhjul via Volvo-kampanj vid viss period ("vinterhjul på köpet", eller kraftigt rabatterat, det har jag nyttjat några gånger).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1483454
Denna funderar jag på.
Skärmbild 2022-01-13 093946.png
Skärmbild 2022-01-13 093946.png (92.19 KiB) Visad 1712 gånger
Detta är visserligen med ramavtal. Så kan bli svårt att nå upp till samma nivåer på själva bilen (12%). Men du bör kunna få 10% på allt annat utom paketen.
#1483459
Lockis skrev: tor 13 jan 2022, 09:40 Denna funderar jag på.

Skärmbild 2022-01-13 093946.png
Detta är visserligen med ramavtal. Så kan bli svårt att nå upp till samma nivåer på själva bilen (12%). Men du bör kunna få 10% på allt annat utom paketen.
Tack för svar från alla, säljaren bjöd på gummimattor så det fanns inte ens med i min offert så det innebär ju också ett avdrag på runt 1200 kronor som inte syns. Egentligen är väl inte någon enstaka 1000 lapp så viktigt heller, påverkar väl min månadskostnad med några 10or. Men ligger liksom i DNAt att man inte vill betala ett "överpris".

Men har ju fått 6,3% rabatt på totalpriset så det kanske inte är helt tokigt i dessa tider med långa leveranstider, min skulle komma aug/sept men behöver inte ha bil förens sista oktober då min nuvarande privatleasade VW löper ut.

Kanske skulle jämföra med annan handlare bara för att, men vill oavsett köpa av "min" säljare som jobbat på orten länge, minns känslan när jag var liten (börjar ju bli väldigt längesedan) och pappa köpte bil av samma handlare och man fick följa med och hämta ut ny bil! :angelo:
#1483460
SebastianJ skrev: tor 13 jan 2022, 10:21
Lockis skrev: tor 13 jan 2022, 09:40 Denna funderar jag på.

Skärmbild 2022-01-13 093946.png
Detta är visserligen med ramavtal. Så kan bli svårt att nå upp till samma nivåer på själva bilen (12%). Men du bör kunna få 10% på allt annat utom paketen.
Tack för svar från alla, säljaren bjöd på gummimattor så det fanns inte ens med i min offert så det innebär ju också ett avdrag på runt 1200 kronor som inte syns. Egentligen är väl inte någon enstaka 1000 lapp så viktigt heller, påverkar väl min månadskostnad med några 10or. Men ligger liksom i DNAt att man inte vill betala ett "överpris".

Kanske skulle jämföra med annan handlare bara för att, men vill oavsett köpa av "min" säljare som jobbat på orten länge, minns känslan när jag var liten (börjar ju bli väldigt längesedan) och pappa köpte bil av samma handlare och man fick följa med och hämta ut ny bil! :angelo:
Jag tycker ändå du ska jämföra "bara för att" och om du får ett helt annat pris på annan ort kan du gott upplysa säljaren om det. Det uppskattas av alla normalt fungerande säljare, oavsett om man är billigare eller dyrare. I synnerhet om det är en säljare som uppskattar en god och normal relation med sina kunder.
Lite benchmarking är nyttigt.
Det är den erfarenheten jag har av att handla bilar, och även annat. Jag sitter själv med en del offerter och upphandlingar i mitt jobb (ej bilar dock). Feedback och jämförelser är alltid uppskattat.
Hur mycket du än vill handla av din lokala förmåga ska du ju ändå få ett uppriktigt och vettigt svar från denne om det visar sig att du får flera procent billigare bil hos annan handlare.
Senast redigerad av 1 jaronsso, redigerad totalt 0 gånger.
#1483461
SebastianJ skrev:
Lockis skrev: tor 13 jan 2022, 09:40 Denna funderar jag på.

Skärmbild 2022-01-13 093946.png
Detta är visserligen med ramavtal. Så kan bli svårt att nå upp till samma nivåer på själva bilen (12%). Men du bör kunna få 10% på allt annat utom paketen.
Tack för svar från alla, säljaren bjöd på gummimattor så det fanns inte ens med i min offert så det innebär ju också ett avdrag på runt 1200 kronor som inte syns. Egentligen är väl inte någon enstaka 1000 lapp så viktigt heller, påverkar väl min månadskostnad med några 10or. Men ligger liksom i DNAt att man inte vill betala ett "överpris".

Men har ju fått 6,3% rabatt på totalpriset så det kanske inte är helt tokigt i dessa tider med långa leveranstider, min skulle komma aug/sept men behöver inte ha bil förens sista oktober då min nuvarande privatleasade VW löper ut.

Kanske skulle jämföra med annan handlare bara för att, men vill oavsett köpa av "min" säljare som jobbat på orten länge, minns känslan när jag var liten (börjar ju bli väldigt längesedan) och pappa köpte bil av samma handlare och man fick följa med och hämta ut ny bil! :angelo:

Jag känner med dig.
Samtidigt så är det upp till handlaren att faktiskt erbjuda dig som kund en så bra deal som möjligt för att behålla dig.

Jag har offert på en liknande bil som den ovan men utan metallic och sport stolar. Som han vill ha 598' för. Jag tar hellre sport och metallic till lägre pris ;-)

Så, jag hade kollat runt i närområdet.
Som boende i skåne finns det flertalet volvo ÅF inom 10 mil, så det är lätt att prispressa :-D
#1483470
Har du jämfört med Care by Volvo?

Jag har kikat på en V60 Recharge T8 Plus där. Den landar på 6639:-/mån ex moms. 3000mil/år Årsskatt: 360:-
Då ingår:
Service
Försäkring
Däck
Däckhotell

Sen skickade jag till min Volvohandlare bara för att kolla vad en V60 Cross Country B4 skulle gå lös på istället för att vara lite "sparsam" men döm om min förvåning. Desssa priser är ändå med 10% rabatt tack vare "Företagarna"-dealen.
V60 Cross Country B4 Ultimate Årsskatt: 10 867:-
Business Lease: 8804:-/mån
Försäkring: 328:-/mån
Serviceavtal: 456:-/mån

Det blir alltså 2950:- ex moms dyrare per månad med Business lease än CBV och då ingår också däckförbrukning i CBV-avtalet. Dessutom får jag köra en T8 istället för B4....
Handlaren kan jag ju säga inte är helt nöjd med CBVs priser då det konkurrerar ut dom ganska bra.
#1483473
wrazxc skrev: tor 13 jan 2022, 11:15 Har du jämfört med Care by Volvo?

Jag har kikat på en V60 Recharge T8 Plus där. Den landar på 6639:-/mån ex moms. 3000mil/år Årsskatt: 360:-
Då ingår:
Service
Försäkring
Däck
Däckhotell

Sen skickade jag till min Volvohandlare bara för att kolla vad en V60 Cross Country B4 skulle gå lös på istället för att vara lite "sparsam" men döm om min förvåning. Desssa priser är ändå med 10% rabatt tack vare "Företagarna"-dealen.
V60 Cross Country B4 Ultimate Årsskatt: 10 867:-
Business Lease: 8804:-/mån
Försäkring: 328:-/mån
Serviceavtal: 456:-/mån

Det blir alltså 2950:- ex moms dyrare per månad med Business lease än CBV och då ingår också däckförbrukning i CBV-avtalet. Dessutom får jag köra en T8 istället för B4....
Handlaren kan jag ju säga inte är helt nöjd med CBVs priser då det konkurrerar ut dom ganska bra.
Svårt att göra en jämförelse om man inte jämför samma bil dock.
B4 och T8 har väl rätt olika andrahandsvärden, som månadskostnaden i huvudsak baseras på, och skatten är ju vad den är - bestämd av staten och inte handlaren. En B4 är nog rätt kylig om några år i andra- och tredjehandsledet.
Det hade ju varit intressant att veta vad handlaren ger för Business Lease på en T8.
Senast redigerad av 1 jaronsso, redigerad totalt 0 gånger.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen