...

Moderator: Moderatorer

av monza
#1483297
joel80 skrev:
monza skrev:Jag vet inte om detta varit uppe tidigt men nuförtiden är det ganska vanligt att framförvarande bil får för sig att BROMSA/tända bromsljusen när jag påbörjar omkörningen! J-la DUMHETER! Första åren trodde jag att nått dök upp framför den bilen som inte jag såg och jag avbröt därför omkörningen.

Kan någon förklara detta beteende hos den som blir omkörd?
Många kanske sen tidigare har haft en vana att släppa gasen när de blir omkörda för att underlätta.
Gör man det idag med en hybrid eller elbil som har regenerering så kan bilen börja bromsa lite, och då också tända bromsljusen!
Jag försöker själv undvika det genom att inte släppa gasen helt utan bara lätta på den. :)

Gäller såklart inte om bilarna framför dig är lite äldre och inte är el eller hybrider.. men tänkte att det skulle kunna vara en förklaring till vissa.
Så kan det ju vara! Bra tanke.
Jag har nämligen funderat på om jag beter mig på något annat sätt som gör att den omkörde blir osäker men din förklaring är fullt rimlig. :)
#1483300
Ja jag håller med och förstår@Micce1980,. Nu står det ju här vad blir du irriterad på i trafiken.
Det finns ju olika sorters självutnämnda poliser. De här kan tex reta sig bara på att jag kör förbi hur sakta jag än kör så jag relaterade det till nämnda rubrik. Kommer jag hem på kvällen med min mc brukar jag leda den trots att det knappt låter nått ändå. Ja de måste lida av någonting :-)
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1483305
gubbstrutt skrev:Ja jag håller med och förstår@Micce1980,. Nu står det ju här vad blir du irriterad på i trafiken.
Det finns ju olika sorters självutnämnda poliser. De här kan tex reta sig bara på att jag kör förbi hur sakta jag än kör så jag relaterade det till nämna rubrik. Kommer jag hem på kvällen med min mc brukar jag leda den trots att det knappt låter nått ändå. Ja de måste lida av någonting :-)
Hehe, har aldrig fått kritik för att hojen låter och det gör den, de är ganska rättvisa i garaget ;-) men ja brukar stänga av cirka 20 meter innan garagenedfarten ändå, lite för att jag redan håller på och meckar där nere som ingen annan. Igår märkes det att de inte brys sig alls om man bara plockar undan efter sig. De var det många nyfikna som kom fram och ville prata lite när man gjorde den fin igår, hade dessutom lånat ström från insidan från ett galler man bara kommer åt om man har nyckeln, eller någorlunda små händer. En fick starthjälp med sin bil när jag hörde att det kärvade för de vilket gav en bra utdelning, de kom förbi med en flaska vin senare :) De var dock på mig i början om vår gasolgrill tills jag fotade en i styrelsen med sin portabla, mycket underhållande ;-)

.
62499707358__1153EF53-11D9-4008-BC32-FFE6A5BC00BF.jpg
62499707358__1153EF53-11D9-4008-BC32-FFE6A5BC00BF.jpg (3.18 MiB) Visad 338 gånger
av monza
#1483316
Micce1980 skrev: ons 12 jan 2022, 14:36
gubbstrutt skrev:Ja jag håller med och förstår@Micce1980,. Nu står det ju här vad blir du irriterad på i trafiken.
Det finns ju olika sorters självutnämnda poliser. De här kan tex reta sig bara på att jag kör förbi hur sakta jag än kör så jag relaterade det till nämna rubrik. Kommer jag hem på kvällen med min mc brukar jag leda den trots att det knappt låter nått ändå. Ja de måste lida av någonting :-)
Hehe, har aldrig fått kritik för att hojen låter och det gör den, de är ganska rättvisa i garaget ;-) men ja brukar stänga av cirka 20 meter innan garagenedfarten ändå, lite för att jag redan håller på och meckar där nere som ingen annan. Igår märkes det att de inte brys sig alls om man bara plockar undan efter sig. De var det många nyfikna som kom fram och ville prata lite när man gjorde den fin igår, hade dessutom lånat ström från insidan från ett galler man bara kommer åt om man har nyckeln, eller någorlunda små händer. En fick starthjälp med sin bil när jag hörde att det kärvade för de vilket gav en bra utdelning, de kom förbi med en flaska vin senare :) De var dock på mig i början om vår gasolgrill tills jag fotade en i styrelsen med sin portabla, mycket underhållande ;-)

.
62499707358__1153EF53-11D9-4008-BC32-FFE6A5BC00BF.jpg
Så ska det se ut!
Har man MIVV:ar kan det aldrig låta illa. :-)

Min granne konstaterade att mina 2x MIVV's får hans fönsterruta att vibrera så skönt.
Å hos mig vibrerar det lika najs när han startar upp sin BMW M5 så vi delar väl intresset av lågfrekvent skönsång :-D
#1483322
@monza, Ja det är nästan brutalt :) Har så klart kvar insatsen men har köpt en mellanstor insats som man kan pytsa i om man vill ha det lite tystare men ändå inte "besiktningstyst".
På fredag blir det en tur på 2h, då ska jag passa på att serva den till vinterpris och kanske provköra något med. Dubbelpipa, vad har du då i garaget?
av monza
#1483333
Ja, jag kör också normalt utan insatser på min Varadera 1000 men på långkörningar sätter jag i dom, under själva långstinten. Men jag har funderat på inköp av de mindre insatserna, för att landa in mitt emellan, så att säga. På en V-twin blir det inget vasst ljud utan mer duktigt dovt.
Bilagor
IMG_20210611_190050.jpg
IMG_20210611_190050.jpg (2.76 MiB) Visad 311 gånger
Point Blur_Jan122022_164758.jpg
Point Blur_Jan122022_164758.jpg (843.82 KiB) Visad 311 gånger
#1483357
@monza, Snyggt :) Var nära att köpa en sådan men det blev en Transalp 700 istället i samma färger som din då. Hade Mivv på den med och den lät inte alls lika högt som denna radtvåa. Denna var det jag köpte ;-)
https://www.ebay.com/itm/402041263481
av monza
#1483417
Bra hojval. TA är som mer lätthanterlig när man är ute på grus o stigar :)
Tack för länktipset. Ska kolla om dessa passar även mina MIVV's
#1484728
Fortsätter väl lite på lysen (lyset? :P). Folk som monterar armaturer på sina hus, garage och tomter, som lyser överallt. Så svårt är det inte att skärma av belysningen så den inte lyser rätt ut i vägbanan, allra helst på landsvägar där man gärna har mörkerseendet kvar :P
  • 1
  • 525
  • 526
  • 527
  • 528
  • 529
  • 543
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]