Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xeen
#1482904
III skrev: mån 27 dec 2021, 22:51 Pratar vi om den bulten som hjulmuttern skruvas på?
Förr var de pressade i navet och gick att slå ut bakåt. Fast du har väl en hjulbult som skruvas fast i navet?
Ja du du har helt rätt. Nej det är som spår i navet som bulten ska in i så den pressas. Det gick att slå ut den bakåt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1483004
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

:)


Jag bytte skruvar på en S40 MY03 jag hade för länge sedan, skulle kanske en sådan kunna passa? Jag tror jag har en liggande om du vill jag skall mäta något.
av frippe64
#1483026
Xeen skrev: mån 10 jan 2022, 17:19
Marcusjj1 skrev:Vilken var det du testade?

Det borde vara en vanlig M12 med 1.5mm stegring
Ja gängan var rätt, dock fel mått på så väl längd och diameter på flänskanten (det som är inuti navet när den är på plats).
Det finns åtminstone fyra olika pinnbultar på BSR som sägs passa till V40 12-, med olika längd och splines.
Användarvisningsbild
av Funk
#1483216
För att få dit bultarna från Focus har jag för mig att man fick slipa en aning på en sida för att dom skulle gå att få i bakvägen..men det är några år sedan så jag kanske minns fel..

/Thomas
av Xeen
#1483755
frippe64 skrev: tis 11 jan 2022, 10:42
Xeen skrev: mån 10 jan 2022, 17:19
Marcusjj1 skrev:Vilken var det du testade?

Det borde vara en vanlig M12 med 1.5mm stegring
Ja gängan var rätt, dock fel mått på så väl längd och diameter på flänskanten (det som är inuti navet när den är på plats).
Det finns åtminstone fyra olika pinnbultar på BSR som sägs passa till V40 12-, med olika längd och splines.
Du har rätt! Missat att det fanns ytterligare... Jag fick en som jobbar på Liljas att mäta en monterad bult på en v40 (så gott det går). Hans längdmått stämde inte alls med det BSR hade och då resonerade jag så att de borde vara den kortaste som är original då resterade troligtvis var menat till om man hade spacers och behövde en längre bult. Den jag först beställde hade måtten: Splinediameter: Pinnbult 14,3 mm Bultlängd (exkl. skalle): 37mm. Nu har jag beställt 2st andra med en Splinediameter på 12,4mm med längd på 52mm respektive 42mm. Håller tummarna! Tack för att du påminde mig! :)
av Xeen
#1485561
Har nu försökt med de två jag beställde hem, ingen av dem passar. De såg ut som att de skulle passa, men de var för smala och rullade. Bulten som var närmst hade en diameter på 12,7mm. Tippar på att det är 13mm jag behöver samt ca 47mm lång. Imorgon blir det att: 1. kontakta lokala skroten igen för att se om de har fått in något nytt eller om de kan finnas en lösning där. 2. beställa hem alla olika pinnbultar till olika märken som kan tänkas passa. Då jag har den trasiga bulten så går det att jämföra med blotta ögat vilka som inte kommer att gå och vilka som kan tänkas vara värda att testa. Då jag nu har monterat ner isär allt tre gånger utan att lösa problemet så passar jag på när jag ändå beställer hem olika bultar så ska jag då även beställa nav och specialverktyg, så om det verkligen inte finns någon bult så åker jag på att byta navet. Det som inte kommer till användning skickas tillbaka.
av Xeen
#1488285
frippe64 skrev:Märkligt att BSR säljer pinnbultar som inte passar. :-(

Kan den här passa tro?
https://www.skruvat.se/Pinnbult-hjulnav-P718199.aspx
Aaaa det är lite frustrerande. Har köpt 4 st av dem, samtliga står det att det är till V40II men ingen har passat... Med den "erfarenhet" det jag har fått med mig av att testa BSR:s bultar så är den bulten du länkade en mycket bra kandidat! Om någon annan har samma problem så köp den frippe64 länkade då den tycks vara närmst originalmåtten. Själv lessnade jag, tog in offerter på ett navbyte (ca 3500kr). Kontaktade en lokal liten verkstad och frågade vad dem skulle ha för att endast göra jobbet att byta nav (1100kr) och beställde ett nav för 5-600kr (ej original och med olika rabattkoder). Där är jag nu, nu ska jag bara hitta en dag som passar för att låta dem byta navet.

Trist att en bult i slutändan gått på totalt över 2.000kr... Men jag sparar det gamla navet och de 4 intakta bultarna.
av roggabear
#1562785
@Xeen, räcker det med att montera av bromsok och bromsskiva för att komma åt att byta pinnbultarna eller är det något mer som behöver bort för att man ska komma åt? behöver man lossa hela navet?
Jag har beställt hem den pinnbulten som fippe64 länkade till ovan med hopp om att den ska passa, tacksam för tips kring vad som ska bort för att man ska komma åt att byta.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]