Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kollade nyss och såg att reservoaren där bromsvätskan ska i hade på tok för låg nivå, vilket är märkligt. måste ha varit en läcka sedan tidigare som bidrog till problemet eller så uppstod läckan nu i samband med att något blev skadat.

en annan sak jag märkte när jag stod och tittade under huven med motorn på är att det nu hörs ett skallrande ljud när motorn är på, som att något slår/skramlar runt. tycker det låter som att det kommer från där växellådan sitter.
Var i landet befinner du sig? Fråga runt lite, det brukar alltid finnas någon som känner någon som kan göra arbetet billigt.

Det är sant att det förmodligen kommer att kosta mer än vad bilen är värd om man lämnar till större verkstad, men om man för övrigt är nöjd med bilen och egentligen tänkt behålla den så kan det fortfarande vara värt att lägga lite pengar. Även om man köper en liknande bil för samma pengar så kan man ändå tvingas lägga en massa pengar, man vet vad man har men aldrig vad man får. Bruksvärdet är ju oftast högre än marknadsvärdet...
Jo jag vill helst av allt fixa den. Sitter och kollar videos nu för att bedöma om det är något jag ska våga mig på själv. Dock så behöver jag ju veta innan vilka delar jag ska köpa för att vara säker på att jag inte står där och saknar något när jag väl rivit ut allt.

Bor norr om stockholm och skulle lätt betala en slant för lite hjälp av någon hemmafixare.
Nu är bilen fixad. 14 000 allt som allt och jag stod för delarna. Det var absolut värt det för mig.

Känns som man måste lära sig en helt annan stil nu när det är ny koppling, den tar ju direkt man släpper upp pedalen en millimeter.

En annan sak jag märkt är att det låter mer från motorrummet nu, nästan som ett svagt skrapande ljud som går konstant. Men det kanske blir så när man konverterat till enkelmassesvänghjul.

Nu hoppas jag bilen går i 35 000 mil till. :-)
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]