Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georg
När motorn är igång så hörs det ett högfrekvent tjut som inte ligger specielt högt på decibelskalan, men som är väldigt irriterande.
Ljudet finns kvar även om jag stänger av radion och ECC:en med fläkt.
Ljudet är svårt att lokalisera eftersom frekvensen är så hög, men det verkar komma från undersidan av bilen och jag misstänker att det är bränslepumpen som tjuter.
Kan man reparera den , eller måste man byta ut den.
Det verkar finnas en hel del begagnade ute hos skrotarna som är billiga, men kan man testa dem så att man inte monterar dit samma ojud igen?

Georg
av jbl
Det är standard med oljudet.
Georg skrev:När motorn är igång så hörs det ett högfrekvent tjut som inte ligger specielt högt på decibelskalan, men som är väldigt irriterande.
Ljudet finns kvar även om jag stänger av radion och ECC:en med fläkt.
Ljudet är svårt att lokalisera eftersom frekvensen är så hög, men det verkar komma från undersidan av bilen och jag misstänker att det är bränslepumpen som tjuter.
Kan man reparera den , eller måste man byta ut den.
Det verkar finnas en hel del begagnade ute hos skrotarna som är billiga, men kan man testa dem så att man inte monterar dit samma ojud igen?

Georg
Sådär har jag med! Men det låter inte hela tiden. Har lokaliserat det till under golvet där man har fötterna om man sitter till höger bak. Säker på att det är bränslepumpen?
Användarvisningsbild
av ketto
bränslepumpen sitter där ja!
av __tobbe__87
prova att hälla i två decileter olja i en full tack, det brukar att hjälpa smörja bränslepumpen så att den håller käft! om den nu inte är helt körd, har varit med om samma sak
av Georg
Tobbe

Tar inte spridarna och katalysatorn stryk om man häller i olja i tanken, även om det bara är två dl i en 60 literstank.
Och om det funkar utan biverkningar, vilken sorts olja ska man hälla i då?

Georg
av __tobbe__87
nej det tro jag inte iaf!
jag hällde i två deciliter i min c70 t5 och då slutade den att tjuta!
men jag har ju bara gjort det en gång, det räckte
jag körde i vanlig motorolja som jag har i motorn, 10w-40
av Georg
Tobbe!

Nu har jag tänkt efter och svarar på min egen fråga! Det tog lite tid och gör nästan ont i huvudet :wink: :wink:

Oljan borde inte skada någonting av bilens system eftersom våra kära vevhusventilationer faktiskt levererar ner en del olja till förbränning hela tiden och spridarna borde inte heller ta skada eftersom oljan löser sig rejält i bensinen om man nöjer sig med 2dl på full tank.

Till helgen ska jag hälla i ett par dl ren och fin olja i tanken och höra hur det låter efteråt.
Jag återkommer med rapport.

Georg
av __tobbe__87
haha!

lycka till du!

hoppas att du har samma lycka som jag hade!
av Georg
Nä, tyvärr!!
Två dl olja i tanken tystade inte skrikhalsen i bensintanken, så jag får väl byta ut pumpen.

Kan någon hjälpa mig, jag har tre alternativ!?

1: Köpa en begagnad och det är ju lite grisen i säcken. Kan man testa den inan man monterar en begagnad pump?

2: Köpa en ny pump på Micro för 875kr. Är det svårt att montera dit själva elmotorn i hållaren??

3: Köpa en komplett ny, fast den är väldans dyr!?

...undrar...

Georg

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]