Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xeen
#1480615
Tjena!

Köpte en V40 -13 för ett tag sedan och älskar den! Dock är en "pinnbult"/hjulbult i navet av och behövs ersättas inför kommande besiktning.

Hittills har jag inte hittat några som säljer bulten.
Volvo vill byta hela navet och säljer inte bulten. Jag har testat med en bult ifrån BSR som sades att den skulle passa (vilket den inte gjorde..), har ni någon idé på någon bult från en annan bil som kanske hade passat? Eller är det billigaste att köpa ett nav från en skrot och byta hela navet? Mvh Xeen
av III
#1480745
Pratar vi om den bulten som hjulmuttern skruvas på?
Förr var de pressade i navet och gick att slå ut bakåt. Fast du har väl en hjulbult som skruvas fast i navet?
Användarvisningsbild
av Funk
#1480759
Jag har för mig att bultar till Ford Focus passade på V50 och då troligen också V40.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1480856
Du säger att bulten från BSR inte passar, vad är problemet ?

/Thomas
av Xeen
#1482899
Osäker om jag svänger mig med rätt termer här, men "flänskanten" var för grov. Själva den delen som sitter i navet när bulten är på plats var för grov diameter. Har nu plockat ut den trasiga pinnbulten så kan slänga upp en bild om så önskas.
av Xeen
#1482900
Marcusjj1 skrev:Vilken var det du testade?

Det borde vara en vanlig M12 med 1.5mm stegring
Ja gängan var rätt, dock fel mått på så väl längd och diameter på flänskanten (det som är inuti navet när den är på plats).
av Xeen
#1482902
germanbug skrev: tis 28 dec 2021, 16:02 V40 har hjulmuttrar.
Japp, dock är det "pinnbulten" som sitter i hjulnavet som jag är ute efter. Det du skruvar muttern på. Har haft svårt att hitta vad det korrekta namnet för det är... Vad hade du kallat det? :)
av Xeen
#1482903
Funk skrev: ons 29 dec 2021, 08:26 Du säger att bulten från BSR inte passar, vad är problemet ?

/Thomas
Osäker om jag svänger mig med rätt termer här, men "flänskanten" var för grov. Själva den delen som sitter i navet när bulten är på plats var för grov diameter. Har nu plockat ut den trasiga pinnbulten så kan slänga upp en bild om så önskas.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]