Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nivåhöjning i den här tråden om den ska vara kvar
Lövet skrev:
vjohnj skrev:Eftersom det talas om el-priser och el i denna tråd så är det väl passande
Det har dock ingenting med dagens elpris att göra. Det kommer säkert att behöva byggas mer laxtrappor osv nånstans men att vattenkraften skulle läggas ner på bred front är inte så sannolikt.
https://www.energi.se/artiklar/2021/dec ... kraftverk/
”Vi måste hitta samsyn. ”Miljöåtgärderna får leda till en total minskning med max 1,5 TWh eller 2,3 procent av den totala vattenkraftsproduktionen, enligt den nationella planen. Men det finns en risk att minskningen bli bra mycket större än så, tror Susanne Öhrvall:
Dvs staten tycker det är ok om 1.5TWh vattenkraft läggs ned. "vi behöver inte elen".....
På nationell nivå är det inte "nedläggning på bred front" men lokalt kan det innebära problem för elnäten.
poseidon skrev: fre 17 dec 2021, 06:36 https://www.energi.se/artiklar/2021/dec ... kraftverk/
”Vi måste hitta samsyn. ”Miljöåtgärderna får leda till en total minskning med max 1,5 TWh eller 2,3 procent av den totala vattenkraftsproduktionen, enligt den nationella planen. Men det finns en risk att minskningen bli bra mycket större än så, tror Susanne Öhrvall:
Dvs staten tycker det är ok om 1.5TWh vattenkraft läggs ned. "vi behöver inte elen".....
På nationell nivå är det inte "nedläggning på bred front" men lokalt kan det innebära problem för elnäten.
Det stora problemet är inte att det kan fösvinna 1,5 TWh eller mer på årsbasis. Det stora problemet är att man vill ändra vattendommarna så man tillåter inte att man lagrar lika mycket för att tappa senare. Är ju inte mycket ide att ha fina laxtrappor om man låter vattennivån variera så mycket att de dör i alla fall. Utan man måste producera el när det regnar och snösmälter, inte när man faktiskt behöver el för att hålla nivån jämnare. Det gör att vattenkraten tappar en stor del av sin regelerfunktion.
Verdi skrev: fre 10 dec 2021, 09:50
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
lennarte skrev:Dom som byter bil vart och vartannat år är dom verkliga miljöbovarna.
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.

Exakt. Det behövs alltid nya bilar i "systemet". Bilar krockas, rostar bort...

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
Vad är en gammal bil då? Var går gränsen? 940 1998? 850 1997? V70N 2000?

Många som åker nya bilar kör som rena idioterna och litar fullt ut på systemen.

Volvo 850/X70 92-00 går som en dröm på vägen och klarar en undanmanöver bättre än de flesta nya bilar på marknaden trots att dom saknar antisladd.
Bilar som är över 20 år skulle inte klara dagens krocktester speciellt bra och det är över lag betydligt större risk att man skadas allvarligt eller dör i en olycka om man sitter i en äldre bil än en nyare. Det går såklart inte att säga ett exakt när då det "blev bättre" utan det är en sakta ökande skala.

Två huvudorsaker till att vi fått betydligt färre döda i trafiken trots kraftigt ökad trafik är dels säkrare bilar på vägarna, dels säkrare vägar.
poseidon skrev:Å sänkt hastighet överallt....
Ja, det är en del i "säkrare vägar". På vägar som inte är mötesfria har det sänkts nästan överallt.
poseidon skrev:Någon som tänker ladda sin elbil imorgon vid 18-tiden?
Nej det klart man inte gör. Man laddar 24:00>. Jobbigare att börja laga mat och tvätta då.
poseidon skrev:Någon som tänker ladda sin elbil imorgon vid 18-tiden?

Vad blir detta, inkl moms å skatt? 12-13kr?
Screenshot_20211220-213122_Google.jpg
Blir 8:01kr från elbolagen med moms och avgifter där och ytterligare 60 öre för mig från nätägaren.
Men såklart så är det ju ingen som laddar bilen med det priset. Jag såg till att ladda fullt härom natten då det låg på 24 öre/kWh från elbolaget.. Så klarar mig nog hela veckan på det om det håller i sig och är dyrt.

Jag kommer stänga av värmen i huset imorgon också under dagtid och köra en eld i kaminen istället så blir det inte så kännbart trots timdebitering.
  • 1
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]