Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde en service på min bil (1000 mil) och min PST varnade mig att det skulle ta lite längre tid då det var många mjukvaror som skulle uppdateras. Efter drygt tre timmar fick jag tillbaka min bil och såg i serviceprotokollet att:

ASDM, BCM2, CCM, CEM, DEM, DIM, IHU, MVCM, POT, PSCM, SRS, VCM, VCU1 och WPC hade uppdateras.

Några saker jag märkte var att blinkersen fungerade normalt (inte i otakt längre), bromsarna tog lite snabbare och mer exakt, man kunde se vilket körläge som var aktiverat i instrumentklustret, några småbuggar i Sensus var borta och Spotifyappen laddade snabbare. Vet inte om jag jag missat något här. Men vad betyder koderna?
HitTheRoadJack skrev:Räcker oftast som konsument https://www.volvocars.com/se/support/so ... ease-notes
Ska man greppa mer så få man nog gå igång med en prenumeration av Volvos VIDA, koppla upp bilen så får man reda på allt.
Den var bra. Tack. Men jag trodde inte att Volvo VIDA fungerade efter den gick "online"?
Slasse skrev:Gjorde en service på min bil (1000 mil) och min PST varnade mig att det skulle ta lite längre tid då det var många mjukvaror som skulle uppdateras. Efter drygt tre timmar fick jag tillbaka min bil och såg i serviceprotokollet att:

ASDM, BCM2, CCM, CEM, DEM, DIM, IHU, MVCM, POT, PSCM, SRS, VCM, VCU1 och WPC hade uppdateras.

Några saker jag märkte var att blinkersen fungerade normalt (inte i otakt längre), bromsarna tog lite snabbare och mer exakt, man kunde se vilket körläge som var aktiverat i instrumentklustret, några småbuggar i Sensus var borta och Spotifyappen laddade snabbare. Vet inte om jag jag missat något här. Men vad betyder koderna?
ASDM =Active Safety Domain Master (ASDM). Collision Warning. CONTROL UNIT
BCM2=Brake Control Module
CCM =Climate Module
CEM =Central Electronic Module (hjärnan i bilen)
DEM=Differential Electronic Module
DIM=DRIVER INFORMATION MODULE (skärmen med bla a hastighetsmätaren.)
IHU=Infotainment Head Unit (radio ,telefon ljud och bild mm)
MVCM=View Controller
POT=Power Operated Tailgate Module
PSCM=Power steering control module
SRS=SRS/ Airbag system
VCM=Vehicle connectivity module
VCU1=Gatewaying unit between different CAN buses , LIN and Ethernet.
WPC=Wireless Phone Charger

Så dina iakttagelser är nog helt riktiga :-)
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]