Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
perhall skrev: tor 09 dec 2021, 00:18 Facelift är väl till att ta i, MY22 hade en facelift, dessutom ny drivlina precis nu...
V60 har inte fått någon facelift, än.
90-modellerna och nu senast XC60 har fått facelift. De lanserades också innan V60, så nu mitt i "livscykeln" är det också dags för V60.

Men som alltid blir det ju inga stora förändringar.
Användarvisningsbild
av BennyR
När XC60 facelift presenterades tidigare i år sa man från Volvo att man ville göra släktskapet mellan XC60 och V60 tydligare. Därför gissar jag att facelift på V60 MY23 kommer innehålla ny front och bakdel i samma design som nya XC60. Och Google som sagt.
av Bempo
Man får väl se vad kreativt de hittar på men att få XC60 utseende på en V60 är ingen dröm tycker jag och inget steg framåt. Och jag hoppas Volvo inte kopierar XC60’s design med fabrikstillverkad smutsfälla vid bakdörrarna till V60.

Bättre körbarhet och mindre turbolagg skulle motivera mig till byte för där är jag grymt besviken på V60 CC, och gör facelift på instrumentering med att lägga funktioner på knappar och information och infotainment på flatskärmen. Häromdagen fick jag en svartrykande DKW, flåt Audi, framför mig och lagom till den var borta hade jag haft all uppmärksamhet på skärmen för att försöka minnas hur jag skulle stänga luftintaget. En bils instrumentpanel ska vara så logisk att du förstår hur du ska göra första gången du kör den och utan att ha memorerat en tjock manual.
Användarvisningsbild
av bem
Bempo,
Blev nyfiken hur man aktiverar återcirkulation av luften i min V90 MY22 och jag var tvungen slå upp det i manualen (den elektroniska) för jag hade inte en aning (i min förra V70 MY14 fanns det en fysisk knapp):

Aktivera och deaktivera luftåtercirkulation
Luftåtercirkulationen utestänger dålig luft, avgaser etc. utifrån, genom att klimatanläggningen återanvänder luften i kupén.

Öppna klimatvyn i centerdisplayen genom att trycka på temperaturknappen längst ner i mitten av centerdisplayen.

Tryck på knappen för luftåtercirkulation.

Luftåtercirkulationen aktiveras/deaktiveras och knappen lyser upp/släcks.

VIKTIGT
Om luften i bilen återcirkuleras för länge finns risk för imbildning på rutornas insidor.

OBS
Det är inte möjligt att aktivera luftåtercirkulationen när max defroster är aktiverad.

OBS
Om systemets luftkvalitetssensor känner att utomhusluften är förorenad stängs luftintaget och luftåtercirkulationen aktiveras automatiskt.
Användarvisningsbild
av bem
s6025t skrev: lör 11 dec 2021, 10:55 Använd röststyrningen säg Sätt på återcirkulation så stängs luftintaget så slipper man trycka på nån knapp överhuvudtaget
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... yra-klimat
Det måste jag prova i min Google-bil (V90 T6 Recharge MY22).
Jag har använt Google-assistenten väldigt lite än, är nog ovanan. Har använt den lite med navigeringen med Google maps och sänka/höja värmen i bilen än så länge.
/Bo
av Bempo
Jag har provat det en gång och tror jag sa ”stäng av cirkulation” och rösten svarar ”Söker efter Cirkel K, det finns flera Cirkel K,….”
Användarvisningsbild
av bem
Det som är lite dumt med ”Google-tanten” som jag brukar kalla henne är att man kan inte prata med henne på vanlig svenska, som man pratar med en annan människa. Näe man måste säga saker i rätt ordning, enligt ”instruktionsboken”. Då börjar hon lyda de instruktioner man ger henne.
Riktig kräsen är hon. :x
Om Volvo ser till att man kan prata vanlig svenska som man pratar med andra människor då kommer jag nog använda Google-tanten mer till att styra inställningar i min V90.
Ge damen rätt ord för kupetemp, sätesvärme, rattvärme och nu återcirkulation kan jag och säga en destination i Googlekartan.
Men kul med lite röststyrning är det, nån stans skall man ju börja, blir väl bättre med tiden.
/Bo
av Qualia
Nu finns det XC60 för my23 för konfiguration, ville jag ha samma spec som jag har nu hamnar den nästa på 920k, känns mycket för en Volvo, kanske lägga det extra och köra en Porsche i ställe..
Användarvisningsbild
av bem
Qualia skrev: ons 15 dec 2021, 01:23 Nu finns det XC60 för my23 för konfiguration, ville jag ha samma spec som jag har nu hamnar den nästa på 920k, känns mycket för en Volvo, kanske lägga det extra och köra en Porsche i ställe..
Tror det blir väldigt dyrt försäkra Porschen. Volvo med Volvia brukar vara en hyfsat billig kombination. Oj det drar iväg över 9 hundra tusenlappar för en fullutrustad XC60. Hitta du nån nyhet på XC60 MY23 förutom de ändrat namn på utrustningsnivåerna? På V90 (Recharge) hitta jag inga nyheter på MY23 jämfört med MY22 late mer än den blivit lite dyrare (jämfört med samma utrustningsnivå som min V90 Recharge MY22). Den stora grejen på MY22 late och MY23 är ju det stora batteriet 18,8 kWh), starka elmotorn 145 hk) och enpedalkörning, som gör dem riktigt attraktiva som laddhybrider numera, tycker jag.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan