Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
#1478086
Har en Volvo 850 årsmodell 1995 med manuella backspeglar ( ej elektriska). De ska gå att fälla in, men den på förarsidan har fastnat i utfällt läge. Går ej att rubba. Någon som haft samma fel och vet hur man fixar det? mVH c-g
av thorsens
#1478088
vill bara tillägga att enligt demonteringsvideo så får man inte loss backspegelkåpan med backspegeln utfälld, själva spegeln går däremot att ta loss. tänkte att om man fick loss kåpan så kanske man kunde hitta felet och smörja lite. Är det möjligt att få loss kåpan med utfälld spegel utan att förstöra den. Tacksam för alla tips som jag kan få. Mvh c-g
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1478161
Räkna med att några av fästena kommer gå åt fanders. Det är gammal plast, dom går sönder bara man tittar på dom ibland... Det är främst dom som håller kåpan på baksidan som brukar gå sönder, då dessa måste tryckas ihop. Dom yttersta och innersta brukar hålla.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1478549
Ytterdelens chassie (zink/aluminiumgjutgods) sitter fast på den inre (zink/aluminiumgods) med en stor "rörnit" (av gulkromaterat stål). Ytterdelen ska kunna glida upp och ner på rörniten och ska tryckas nedåt av en spiralfjäder som sitter runt niten. Sen finns det "knaggar" mellan yttre och inre stomdelen så att spegeln ska klicka fast i utfällt läge.
Nåväl, sätter man ihop aluminiumdelar med stål och dränker allt i saltvatten så har man skapat en fin korrosionscell. Alltså fastnar rörniten i gjutgodset med tiden.. :bored:
Dränk allt i sprayolja och låt dra flera dagar. Sen hjälpte det att värma upp zink/alugodset med värmepistol. Fick faktiskt loss niten till slut! :party:
Ytterkåporna får man punktlimma ihop med snabblim där fästhullingarna har gått av.
Chansen att hullingarna överlever demonteringen ökar dramatiskt om man blåser all plast varm med en hårtork först. Samma sak med plasthullingarna som håller spegelglaset

Märkligt, på denna film ser alla delar svarta ut, var det plast i stället för zink på 850? :oops:
Eller är det en överentusiastisk stylare som har spraymålat allt svart :-D
spegel.JPG
spegel.JPG (32.29 KiB) Visad 1221 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1478564
Erik Å skrev:var det plast i stället för zink på 850? :oops:

Nope. Hade en backspegel från en -95a på min v70, den var identiskt i både konstruktion och material som V70'ins.
Samma gäller den sprillans nya jag köpte.

Jag ställer mig högst tvivelaktig till att ett spegelhus HELT i plast skulle vara vidare stabilt i högre hastigheter/hård vind :P Tycker dom fladdrar tillräckligt trots alu/zink. :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1478567
Okej! Det faktum att även spiralfjädern är svart tyder på att det är en graffiti-entusiast om har varit framme med sprayburken :-D
Tips för övrigt: Om man inte får ordning på mekanismen kan man köpa en spegel med fel färg på en självplock (köpte en billig hos H&K i Nykyrka) och sen flytta över plastskalet från den gamla. Men då måste man ta loss spegeln från dörren och för att kunna göra det måste man riva dörrsidan (bara för att kunna koppla isär kablaget)..
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1478587
Jo men grejen var ju att byta mekanismen om nu gångjärnet inte går att rädda. Då blir det ny spegelstomme med nytt kablage som ska monteras på dörren! Sen kan man klicka dit valfri plastkåpa. :P

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]