Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477298
Vet inte vilken bil modell du har men jag har en XC60 2018 och även jag hade en säkring som var trasig,men den sitter väldigt tokigt till och tydligen vill Volvo att en verkstad ska byta den? Säkring nummer 3 i bagaget bakom höger panel,måste skruva bort prylar för att byta säkringen Mcase 40A .
I morse fick jag fel meddelande,sen blev det varmare så började det fungera utan att jag böt säkring.

Vad handlar det här om??? Är det kompressorn som måste byta eller? -6 grader borde väl en Volvo fixa???

/Tommy[/quote]

En XC90 D5 -16. Har bytt säkringen ett gäng gånger. Pratat med min servicekille på Volvo som ska ta in den på måndag. Nästan helt säker på att det är kompressorn som packat ihop tyvärr. Ställer jag mig i ett värmegarage 1 timme och byter säkring funkar det - så fort den står i minusgrader går säkringen eftersom kompressorn inte fixar belastningen antar jag.

Finns massor av trådar om detta på t ex
https://www.swedespeed.com/threads/air- ... st-7765020
#1477545
Enligt servicekillen är det mkt riktigt kompressorn som gjort sitt. Ny beställd som kommer imorgon och installeras. Går på maskinskadeförsäkringen(Volvia) med självrisk på 5000.

En ny version av kompressor ska det tydligen vara som ska klara kylan bättre

Måttligt skoj men ändå väldigt mkt billigare än jag från början räknat med ;-)
#1477702
Cc1,
När konsumentköplagen gäller har du ursprungligt fel, och bevisbördan på säljaren (bevisa att det inte är urprungligt fel) de första 6 månaderna. Ursprungligt fel kan ju visa sig en tid efter köpet om vi leker med tanken att det skulle kunna vara det.
Annars kan maskinskadeförsäkringen täcka som nämnts.
/Bo
#1477718
Cc1 skrev:Har en v90 Cc från 2018, luftfjädring bak.
Fick meddelandet i helgen, ca - 20°c ute. Meddelandet "nivåreglering service" försvann efter omstart, återkom idag.

Vad tror ni, kompressor? Bilen ser väldigt hög ut bak.
Så började min förra säsongen när det var buskallt i fjällen, var borta hela tiden sen tills nu när det blev rejält kallt igen.
Men krävdes några få minusgrader, så det har väl gradvist blivit värre tänker jag…

Kännt fel eftersom de tagit fram uppgraderade kompressorer 3 ggr typ
#1477850
Uthämtad och klar.
Kompressorn utbytt, gick på maskinskadeförsäkringen som sagt.
Min servicekille såg även att den förre ägaren bytt kompressorn tidigare men då fått en begagnad genom försäkringen.
Nu stoppar Volvia in den nyaste modellen av kompressor när det är försäkringsärenden, det gjorde de tydligen inte innan.
Bilen hade gått 7000 mil när jag köpte den för 3 år sedan, så man undrar ju lite stilla hur fort den första kompressorn gick sönder....

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]