Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1477792
joel80 skrev: tor 02 dec 2021, 19:12 Jag läste också om det! Ska man bli insnöad på nått ställe så är IKEA ett rätt bra alternativ! :D
Håll dig bort från köksavdelningen bara, deras namn på kylar och frysar höjer inte direkt mysfaktorn i snöstormen :-D
Vad sägs om Huttra, Förkyld, Småfrusen, Frysa, Råkall, Isande, Köldgrader.. m.fl.
Jag garvade gott när jag passerade igenom varuhuset i går. :P
Användarvisningsbild
av Allinug
#1477837
Jo, det låter ju kallt! Men då kan man tänka att det är mycket varmare i ett sådant kylskåp (och kanske även i en frys) än vad det är ute nu. :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1477847
Får bilar som levereras nya till Norrland annan blandning av kylväska?
Här behövs ju en blandning som klarar 45-50 minusgrader.
av Erik Å
#1477851
fjohan82 skrev: tis 07 dec 2021, 22:00 Får bilar som levereras nya till Norrland annan blandning av kylväska?
Här behövs ju en blandning som klarar 45-50 minusgrader.
Jag tror det är 50% i alla svenska bilar, läste någonstans att med högre glykolinblandning så blir värmeledningsförmågan sämre. Annars ser det faktiskt ut som om man skulle kunna få lite lägre fryspunkt med 60% etylenglykol..
Sen tvärfryser inte glykolblandat vatten, det blir "issörja" först så risken för frostsprängning kommer nog en bra bit senare. Nu blev jag nästan sugen på att göra ett test i klimatskåpen på jobbet, de går att köra ner till -40 och kanske lite till :-)
glykol.JPG
glykol.JPG (24.75 KiB) Visad 706 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1477857
Får folk verkligen igång en bil i typ -40 -45? Alltså försöker ens folk i den kylan?
Känns som att man typ passerat gränsen där det är mer troligt att den inte startar än att den startar då...?
Fast med konstant inkopplad motorvärmare kanske det funkar rätt okej?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1477873
Erik Å skrev:
fjohan82 skrev: tis 07 dec 2021, 22:00 Får bilar som levereras nya till Norrland annan blandning av kylväska?
Här behövs ju en blandning som klarar 45-50 minusgrader.
Jag tror det är 50% i alla svenska bilar, läste någonstans att med högre glykolinblandning så blir värmeledningsförmågan sämre. Annars ser det faktiskt ut som om man skulle kunna få lite lägre fryspunkt med 60% etylenglykol..
Sen tvärfryser inte glykolblandat vatten, det blir "issörja" först så risken för frostsprängning kommer nog en bra bit senare. Nu blev jag nästan sugen på att göra ett test i klimatskåpen på jobbet, de går att köra ner till -40 och kanske lite till :-)
glykol.JPG
Aha ja det kan ju förklara saken... :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1477874
joel80 skrev: tis 07 dec 2021, 23:09 Får folk verkligen igång en bil i typ -40 -45? Alltså försöker ens folk i den kylan?
Känns som att man typ passerat gränsen där det är mer troligt att den inte startar än att den startar då...?
Fast med konstant inkopplad motorvärmare kanske det funkar rätt okej?
:-o :-)



Användarvisningsbild
av Allinug
#1478503
Varför skulle det hjälpa vid starten att vrida på tändningen 3-4 gånger?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1478504
Allinug skrev: lör 11 dec 2021, 12:45 Varför skulle det hjälpa vid starten att vrida på tändningen 3-4 gånger?
Bra fråga...

Snö? Ja nu är typ all snö på många håll här i Stockholmstrakten borta och temperaturen ute är +3,4 grader. :bored:
Användarvisningsbild
av joel80
#1478510
Allinug skrev:Varför skulle det hjälpa vid starten att vrida på tändningen 3-4 gånger?
Enda jag kan tänka mig är att kanske glödstiften värms mer.. men annars fattar jag inte heller.
  • 1
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 188

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]