Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1477815
Här kommer en bild på utrustningen i en ultimate
B676559A-2421-4054-B9F4-871E54E64494.jpeg
B676559A-2421-4054-B9F4-871E54E64494.jpeg (444.12 KiB) Visad 609 gånger
av jaronsso
#1477841
Har du fått en offert eller vart kommer den ifrån?

Min säljare sa att jag kunde be om offert på MY23 i början denna vecka, men jag har inte gjort det än.
av Lockis
#1477934
jaronsso skrev:
Lockis skrev: tis 07 dec 2021, 22:53 Det är en offert.
Får man fråga vad du fick för pris på den specen? :-)

Eftersom jag själv är i groparna att ta in offerter.
Haha, självklart får man fråga. Men jag tror inte du kommer ha någon nytta av informationen då det är ett ramavtal bakom så får jag fasta rabatter. Men bilen ovan landade på 667500 för mig.

Då är vinterhjul med i priset. Grundpriset på bilen är annars 662000.

Men då har jag som sagt fått 10% rakt av på allt utom klimat paketet. Och Vhjul av någon anledning.

Själv har jag jäkla svårt att bestämma mig för vad jag ska köra framöver.

Har V90 hybrid idag och den är underbar. Men jag vill gärna köra 100% el om möjligt.

Teslan gick bort snabbt. Likaså BMW som bara har bakhjulsdrift i budgeten.
Tittade på en Audi Q4 med, men det sprang snabbt iväg och blev dyrt där med.

Funderade ett tag på V60 hybrid med nya batteriet. Men då sitter man där och kan ändå inte köra el så mycket som man vill.

XC40n uppfyller alla krav utom storleken, är jäkla rädd det ska bli svårt att packa in familjen för semester farande i en XC40. Något som funkar ypperligt i en V90.
av jaronsso
#1477996
Lockis skrev: ons 08 dec 2021, 14:37
jaronsso skrev:
Lockis skrev: tis 07 dec 2021, 22:53 Det är en offert.
Får man fråga vad du fick för pris på den specen? :-)

Eftersom jag själv är i groparna att ta in offerter.
Haha, självklart får man fråga. Men jag tror inte du kommer ha någon nytta av informationen då det är ett ramavtal bakom så får jag fasta rabatter. Men bilen ovan landade på 667500 för mig.

Då är vinterhjul med i priset. Grundpriset på bilen är annars 662000.

Men då har jag som sagt fått 10% rakt av på allt utom klimat paketet. Och Vhjul av någon anledning.

Själv har jag jäkla svårt att bestämma mig för vad jag ska köra framöver.

Har V90 hybrid idag och den är underbar. Men jag vill gärna köra 100% el om möjligt.

Teslan gick bort snabbt. Likaså BMW som bara har bakhjulsdrift i budgeten.
Tittade på en Audi Q4 med, men det sprang snabbt iväg och blev dyrt där med.

Funderade ett tag på V60 hybrid med nya batteriet. Men då sitter man där och kan ändå inte köra el så mycket som man vill.

XC40n uppfyller alla krav utom storleken, är jäkla rädd det ska bli svårt att packa in familjen för semester farande i en XC40. Något som funkar ypperligt i en V90.
Fast det var ju lite lustigt. Faktum är att vi har väldigt snarlika situationer på flera sätt.
Jag går också under ramavtal, men har 12% på bilen och 11% på alla tillbehör/paket.
Jag är inne på i princip samma bil som dig, men är rädd att den blir något dyr för att det ska vara OK. Kanske blir en framhjulsdriven, eller också mellanpaketet P8. Vi får se. Därför jag var lite nyfiken på hur din prisbild såg ut.

Men jag befinner mig också i ungefär exakt samma sits när det kommer till storleken.
Jag kör V60 idag och tycker det är en fenomenal bil ur alla avseenden. Jag har tre ungar, varav två i barnstol. En av dem framåtvänd.
Jag var 100% inställd på V60 igen eftersom nya hybriden tilltalade mig, men så har det växt fram sista månaderna att det kanske ändå är el som f*n gäller. Men så har jag gillat V60 i storlek så bra så jag hade nog tänkt en sådan ändå.
Men spiken i kistan var när företaget mer eller mindre sa att jag Ska ha el för bara någon månad sen. Volvo är inte nödvändigt, men personligen vill jag gärna ha en Volvo, om jag kan.
Har varit och tittat på ID.4 och Enyaq som faller fint inom storleken, och som elbilar är ju de bättre än XC40. Utrymmet i baksätet är ju rätt fenomenalt utan kardantunneln.
Men när jag har suttit i dem har det inte känts 100. Rätt plastigt, och jag som lång person har en rätt dålig position.

Så nu har jag lite förlikat mig med XC40 ändå.
Jag åker i princip 99 av 100 resor helt ensam, och är vi hela familjen någon gång sker det uteslutande på helgen och över året i princip korta resor på någon halvtimme/timme max. Jag tänker att då får det väl vara lite trångt då.
På sommaren hyr vi en takbox. Det har jag gjort med V60n. Hyra takbox en vecka eller två under årets 52 ser jag inte som något problem alls. Tvärt om väldigt smidigt att dels inte ha takboxen hemma, dels inte släpa runt på allt för stor bil i onödan.
Framsäte/baksäte är nästan ingen skillnad hos V60 och XC40, medan bagaget skiljer en smula. Men nu när min minsta snart knappt behöver vagn bekymrar det mig inte så mycket. Jag ska byta i augusti och då är vagnen i princip raderad här hemma..
En XC60 på el, eller V60 på el, hade suttit som handen i handsken för mig. Men när det valet inte finns, och det verkar dröja flera år tills dess, blir det nog tusan en XC40 i alla fall.
Nu blev det lång text, men det var ju lite lustigt att vi har så liknande förutsättningar :-)
Har du barnstolar du med? Hur många barn har du?
av Lockis
#1478009
Haha! Kul med likasinnad 😁

Jag har också tittar på en massa bilar. Ioniq 5. Kia. VAG. Den som föll mig bäst i smaken var faktiskt Skodan. Riktigt trevlig bil.

Jag har ”bara” 1 barn änsålänge. Han blev precis 2 så åker fortfarande bakåtvänt.
Hans stol är stor och klumpig och det är precis jag kan sitta fram i passagerarsätet när hans stol är bakom.

Har kört 2 V60 av nya modellen innan jag hoppade på en V90. V60 är en bra bil. Lagom stor. Lagom kul.

Men ja. Jag är tveksam till xc40 pga storleken. Körmässigt var den schysst. Och jag gillar tanken på ren elbil efter att ha kört hybrid senaste året. Ska försöka se om man kan låna hem XC40 över en helg eller så för att se så den verkligen funkar. Annars blir det nog en v60 hybrid så marknaden får mogna några år till och man ser mer vettigt prissatta bilar i en vettig storlek.

Tyvärr verkar 60 serien hos Volvo vara en bit framåt.
Användarvisningsbild
av V9097
#1478305
Finns det inte längre något sätt att speca en XC40 med svart tak exteriört?

Edit:

T3 verkar ha ersatts med B3 mildhybrid
B5 AWD verkar inte längre finnas kvar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]