Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1478399
V60ccsummum skrev:Är det inom 6 månader så har du konsumentköplagen på din sida. Bara googla å läsa på så har du mer info innan du tar första kontakt.
Kan man verkligen tillämpa det rakt av på en begagnad nio år gammal bil? Visst, lagen gäller även för begagnat och det är säljarens som har bevisbördan första sex månaderna, men kan inte säljaren bara hävda att det är normalt slitage att det blir fel på en gammal värmare? I.o.f.s. kan det väl hänga på vad som gått sönder.
#1478855
Felet har uppenbarligen inte funnits vid köpet och du har för länge sedan passerat "bäst före datum" på brännaren så jag tror inte du skulle ha så mycket att hämta juridiskt. Men ta kontakt och fråga ödmjukt hur dom ställer sig till problemet.
#1478893
6 månaders regeln betyder inte "allt som går sönder inom 6 månader" utan man tar hänsyn till felets natur. Endast fel som är dolda (dvs kan funka även om de är "trasiga") kan vara föremål för ursprungligt fel.

Jag har själv drivit ett fall i ARN där något gick sönder ett par veckor efter köpet och det var tvärstopp. I det fallet var det PDC och "eftersom den fungerade vid leverans kan felet inte anses ursprungligt".

Reklamationsrätt är inte garanti.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]