Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477742
Löst:
1. Telefonnr till Service Center 020 55 55 66 är inte det nr. man skall ringa. Det är Teknisk support man skall ringa, jag blev kopplad dit från Service Center så jag vet inte vilket nr jag blev kopplad till. Kanske det är 020-94 80 80 för det står så i min mobil från killen på supporten som ringde upp mig senare för att kolla att allt funkade.
2. När jag sa till killen på supporten att jag tagit bort Volvo Cars appen på min Google bil (V90 T6 Recharge 2022), då sa han: du skall aldrig ta bort appen för då måste man återställa allt i bilen via Inställningar, System, Återställningsalternativ, Rensa all data (återställ standardinst.). Det är le grand reset på allt i bilen kan jag meddela. Killen på Volvos support hjälpte mig igenom alltihop och nu funkar Volvo Cars appen igen. Men det blev mycket jobb knappa in alla konton igen (Volvo ID, Hot Spot Telecom konto, Google konto, Spotify konto) och gå igenom alla inställningar jag tidigare gjort. Tar ca 1 timme detta om nån vill prova. :-D Gör inte det.
På en Google-bil skall ni aldrig avinstallera Volvo Cars appen i alla fall, och om ni gör det måste ni återställa hela bilens inställningar till standardinställningar, annars kan ni inte ansluta appen till bilen. Hur det är på Sensus bilar har jag ingen aning om, jag har ju en Google-bil (V90 T6 Recharge 2022).
Jag sa till killen på supporten att det borde stå på supportsidorna att om man raderar Volvo cars appen så måste man återställa bilens inställningar till standardinställningarna, och det lova han se över så inte fler trasslar in sig i det jag gjorde innan jag fick korrekt info. Lev och lär, det är det som gäller. Skönt att detta är löst.
Jag startade Klimatanläggningen nyss för att få värme - via Volvo Cars appen! Yes!

/Bo
Bilagor
IMG_7327.JPG
IMG_7327.JPG (4.43 MiB) Visad 568 gånger
IMG_7328.JPG
IMG_7328.JPG (4.09 MiB) Visad 568 gånger
#1477785
Xanthopteryx skrev: tis 07 dec 2021, 16:21 Men vad skönt att det fungerade!
Och gud vad fånigt att det blir en sådan process!

På sensus så...Ja, man loggar in i appen och allt funkar som innan.
Jag tänkte väl det var så på Senusbilar, så skall det ju vara. Och nog radera jag appen nån gång på min gamla V70 MY14 om jag inte missminner mig men det var ju bara installera den igen och logga in i appen och knappa in bilens VINnr så var man igång igen. Som Volvo har det nu på sina Google-bilar MY22 när man tar bort Volvo Cars appen är ju rent av idiotiskt. Vore ungefär lika smidigt som om man skulle behöva installera om hela Windows på en dator om man tog bort ett program t.ex. Office på datorn. Hur smidigt vore det...
Näe Volvo har allt en del kvar att jobba med när det gäller sina Google-bilar anser jag, de behöver ju bara titta på Sensus och försöka få över godbitarna därifrån och se till det funkar lika smidigt som där vid olika manövrar som t.ex. ominstallation av appen. Sen skall vi väl inte tala om appen själv, det är väldigt få funktioner i appen för Google-bil ännu och ingen Körjournal heller (än).
/Bo
#1477801
Instämmer helt.
Alltså, jag behöver inte ens mata in VIN efter ominstallation av appen. bara logga in med VolvoID eftersom att bilen är knuten till VolvoID.
Jag kan logga ur appen och någon annan kan logga in i samma app med sitt VolvoID och då fungerar appen såklart för deras bil.
Precis som det skall vara!

Buggar min telefon ur kan jag ju då logga in på frugans, exempelvis. Nu har hon förvisso ett eget VolvoID som är knutet till mitt, så att bilen är tillgänglig där också, men vill jag ha mina saker så ja, loggar jag ju in på mitt ID.
#1477810
Har Volvo fått fart på körjournalen ännu?
#1477819
V9097 skrev: tis 07 dec 2021, 18:38 Har Volvo fått fart på körjournalen ännu?
Nej ingen körjournal finns ännu i Volvo Cars appen för Volvobilar med Google Android Automotive infotainment, som min bil.
Skall bli intressant se hur länge det dröjer.
/Bo

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]