Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477691
EbbevonVolvo,
Jag är nog rätt tålmodig och lever väl på hoppet att det som strular går få ordning på. Som tur är kör jag rätt lite bil numera men när jag använder den vill jag ju den skall funka ordentligt förstås. Opålitligheten med bilen är störande. När allt funkar är jag mycket nöjd med bilen.
Man kan undra hur allt funkat om jag hade fått en 2021:a med Sensus som jag beställde men som sen ändrades av Volvo till en 2022:a med Google Android Automotive infotainment. Gissar min V90 T6 Recharge 2022 early var en av de allra första V90 som tillverkades med Google i. Kanske är det nya Google infotainmentsystemet som inte lirar riktigt som det ska i min bil än? Svårt veta men delvis kanske.
/Bo
#1477758
Frågan jag ställer mig är ju varför sjösätter man en båt som inte kan flyta?
#1477763
EbbevonVolvo,
Money makes the world go round...
Är nog anledningen till man släppt ut laddhybrider som min V90 Recharge 2022 med Google osv som kanske inte är flygfärdig egentligen ut mot kund.
Idag gjorde jag tillsammans med Volvo support en fabriksåterställning av mjukvaran (alla systeminställningar).
Bra och kunnig support förresten men det var rätt lång väntan i telefonkö.
Att det gjordes berodde på att jag tagit bort Volvo Cars appen i hopp om att den skulle funka bättre än den hittills visat sig göra. Men gör man det åker man på att återställa hela bilen och rensa all data. Obegripligt att man skall behöva göra det om man behöver eller vill installera om Volvo Cars appen om man har en Google Android Automotive bil, som jag. Antar det inte är så med en bil som har gamla beprövade Sensus? En sidoeffekt av fabriksåterställningen tycks vara att Keyless funkar nu, hittills kanske är bäst att tillägga. Det är ju ungefär som att installera om hela Windows från grunden på en dator och ta bort all data. Det vet vi ju hur pigg och bra en dator i regel går efter det, det gäller kanske bilar också som ju har rätt mycket mjukvara den med.
Jag är f.n. rätt nöjd. :-)
Men det tog en timme att få ordning på allt i samband med fabriksåterställningen och få till parkopplingen Volvo Cars appen-bilen och sen få allt övrigt att funka och sen knappa in alla kontons uppgifter (Volvo ID, Google konto, Hot Spot Drive Internetkontot och Spotify kontot).
Gjorde vid lunch första starten av värmaren via Volvo Cars appen på några dagar, värmaren starta direkt. :-)
/Bo
#1477794
Ja vi är alla olika och olika tålmodiga, tydligen.
För mig är det dock totalt obegripligt att sjösätta en sjunkande båt. Det är till och med sämre än VWs produkter (tänker på hur ID3 var när den kom ut på marknaden. Den verkar dock i alla fall vara bättre än din bil nu).
Dina nästan 1000 inlägg om problemen med din bil gör mig mörkrädd. Jag tycker uppriktigt synd om dig. Detta är inget som man som nybilskund ska behöva uppleva.
Jag uppfattar också som att Volvo fått order från ägarna (Geely) att göra allt billigare och att det viktigaste är att tjäna pengar.
Volvo är inte lika medgörliga som tidigare. Jag har antagligen köpt min sista Volvo, tyvärr. :-(
#1477827
Man skall allltid försöka ge företag och människor chans att rätta till felaktigheter och misstag, tycker jag. Jag ser lite ljusare på min V90 T6 Recharge MY22 nu efter fabriksåterställningen och den lyckade parkopplingen mellan appen och bilen.
Inget problem med Keyless idag peppar peppar. Backspegeln som vägra fälla in sig vid låsning av bilen fäller nu in sig dvs problemet har självläkt. Länge sen det var nån låsning i Googlekartan. Volvo Cars appen har funkat exemplariskt idag efter fabriksåterställningen och återinstallation av appen i min iPhone. Ärligt talat tror jag det börjar bli lite i mesta laget med finesser i våra nya bilar. Ändå går det mata på ännu mer med utrustning än vad det är i min V90 T6 Recharge Inscription. Tyckte det räckte när prislappen blev 700 tkr. En bil i den prisklassen bör det inte vara mycket strul med, jag kör nya bilar för att slippa strul med bilen. Köra och ha kul med bilen är min melodi. Och när nu Volvo säger själva de är ett premiummärke så blir man tvivlande när man sett med egna ögon vad det innebär. Det finns ett ordspråk: tomma tunnor skramlar mest. Gäller det Volvo ibland? Döm själva med mig som exempel. Men jag tror faktiskt Volvo får ordning på sina Googlebilar, dock senare än förr. Jag har ännu förtroende för Volvo. Deras support jag hade kontakt med idag är förstklassig, där verkar det premium i alla fall. Och min Volvohandlare är mycket bra liksom min Volvomek. Så allt är inte pest och kolera med Volvo och de nya Googlebilarna.
/Bo
#1477878
Idag:
Inte ett enda problem. Det var ett tag sen...
Timern i Volvo Cars appen funka (lite si och så tidigare), varm bil var det kl 06:50. :-)
Keyless upplåsning funkade (och låsning när jag kom till jobbet efter 6 mils felfri körning). :-)
Höger backspegel fäller ut resp. in vid upplåsning och låsning (hö. var utfälld hela tiden i några dar förut). :-)
Bilen starta (gjorde den ju inte i lördags en gång ute i skogen). :-)
Google kartan funka felfritt hela vägen till jobbet. :-)
Adaptiva farthållaren och Pilot Assist funkar (förra veckan var de stendöda en dag till jobbet). :-)
Inget meddelande om TPMS behöver service (ganska vanligt meddelande). :-)
Inget meddelande om att automatiska helljuset inte är tillgängligt (ganska vanligt meddelande annars). :-)
Inte ett enda felmeddelande i förardisplayen. :-)
Volvo Cars appen funkar galant än så länge (efter fabriksåterställningen igår och ominstallation av appen), har nu appversion 5.8.0 som kom häromdagen. :-)

Jag undrar jag om det inte var fabriksåterställningen igår som gjort susen?

Nu kanske man äntligen kan KÖRA med bilen utan att sitta som på nålar som det blivit lite innan. :-D

Jo visst ja, när jag åkte i bilen i morse på väg till jobbet tyckte jag det börja bli för varmt i bilen, hade +22 grader inställt. Då sa jag: "Hej Google sänkt temperaturen till 21 grader". Men "tanten" svara "Sänker till lägsta temperatur", och så stod det LO i displayen för värme och kylan välde in i bilen. Inte riktigt så kallt jag önskade. :-o
Jag knappa tillbaka till 22 grader och prova igen. Jag sa nu nåt enklare till Google-tanten (Google Assistenten), nåt i stil med "sänk temperaturen". Då blev det 21 grader. :-)
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1477958
Grattis Bo!!! Som högsta vinsten på EuroJackpot då, ungefär. ;-)
Hur är det med körjournalen?
#1477970
EbbevonVolvo skrev: ons 08 dec 2021, 16:37 Grattis Bo!!! Som högsta vinsten på EuroJackpot då, ungefär. ;-)
Hur är det med körjournalen?
Ja ungefär så är känslan idag. Bilen gick felfritt hem från jobbet också. Timern starta som jag ställt in den och jag hade varm bil innan jag satt mig i bilen och åkte hem under lunchen. Ville inte vara kvar på kontoret för en medarbetare fick ont i halsen... kan ju vara, ja Ni vet.

Körjournal finns inte än i Volvo Cars appen för bilar som har det (ö?)kända Google Android Automotive infotainment som min bil har. Körjournalen fanns och funka utmärkt i Volvo On Call appen och Volvo Cars appen i min förra V70 D3 MY14. Fattar inte hur folk står ut utan den, för de som behöver en körjournal i jobbet. De för väl manuell körjournal eller använder nån annan app antar jag.

Kom en ny version av Volvo Cars appen för nån dag sen, den 6 dec., version 5.8.0. Kanske gjort sitt till att appen funkar bra för min del nu. "Denna versionen innehåller buggfixar och stabilitetsförbättringar". Precis vad jag behövde!

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]